När tycker du att abort är okej?
Själv tycker jag att Sveriges system är bra.
Själv tycker jag att Sveriges system är bra.
Jag svarade alltid okej men bara upp till vecka 12. Vill bara poängtera att det givetvis är vad jag anser "önskvärt" - att man som medveten oönskat gravid avbröt graviditeten snarast möjligt för samtliga parters skull.
Men en kvinna som upptäcker/kommer på i vecka 16 att hon vill göra en abort blir inte en mer "längtande" blivande förälder för att hon gått fyra veckor till. Hellre då en avbrutet graviditet i vecka 16 än oönskade barn för allas skull.
Läste om just ett foster född v 21 ,som överlevde .Hemskt med sena aborter,särskilt när det är friska.Skydda er mera noggrant,om ni måste ha sex.
Läste om just ett foster född v 21 ,som överlevde .Hemskt med sena aborter,särskilt när det är friska.Skydda er mera noggrant,om ni måste ha sex.
Måste säga att jag tycker att det är ruskigt obildat att tro att alla aborter görs pga att graviditeten är oönskad.
Istället att göra abort ,skydda er i första hand.Har använd p-piller i många år och har inte blivit gravid.Sen har jag två barn,men dom kom ju till när jag slutat med p-piller.Så alla kvinnor behöver aldrig göra abort.Sen kan det hända en olycka,men det skadar inte att vara noggrann.
I brist på bättre tycker jag abort ska tillåtas framt till dess barnet skulle överleva utanför kroppen (en annan sak att den gränsen kryper neråt alltmer). Inte för att jag är positiv till aborter utan för att jag är mer negativ till de illegala aborter som är vanliga i de länder där aborter inte tillåts eller inte subventioneras av staten.
Anledningen till aborten tycker jag inte normalt spelar någon roll. Antingen handlar det om ett skyddsvärt liv, och då är abort förkastligt vare sig mamman blivit våldtagen eller tycker graviditeten kommer lite olägligt eftersom hon börjat nytt jobb. Eller så är det inte ett skyddsvärt liv och då är det enda att diskutera med aborterna samhällsekonomiska aspekter och ev hälsorisker för mamman.
Alltid förstås!
Vem annat än mamman ska bestämma det? Imanen, Rabbin eller Prästen. Eller de religiösa idioterna i byn?
Efter vecka 12 är bebisen utvecklad, och behöver bara växa. Efter vecka 12 är missfallsrisken minimal. Efter vecka 12 borde det vara olagligt att göra abort, om det inte handlar om våldtäkt eller fel på bebisen. Då anser jag att abort är ok till vecka 18. För många aborter, onödiga aborter. Visste ni tex att i städer där preventivmedel är gratis minskar aborterna. Så jag tycker att det borde lagstiftas gratis preventivmedel upp till 30(då fertiliteten minskar, och de flesta har jobb och lön), alltid tillåtet med abort upp till vecka 12 och upp till vecka 18 i speciella fall.
Efter vecka 12 är bebisen utvecklad, och behöver bara växa. Efter vecka 12 är missfallsrisken minimal. Efter vecka 12 borde det vara olagligt att göra abort, om det inte handlar om våldtäkt eller fel på bebisen. Då anser jag att abort är ok till vecka 18. För många aborter, onödiga aborter. Visste ni tex att i städer där preventivmedel är gratis minskar aborterna. Så jag tycker att det borde lagstiftas gratis preventivmedel upp till 30(då fertiliteten minskar, och de flesta har jobb och lön), alltid tillåtet med abort upp till vecka 12 och upp till vecka 18 i speciella fall.