• Anonym (w)

När tycker du att abort är okej?

Själv tycker jag att Sveriges system är bra.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När tycker du att abort är okej?
  • Anonym (Barn eller foster)

När en kvinna är gravid med ett önskat barn så pratar man just om barn. Då pratar man inte om foster. När abort är aktuellt däremot så anonymiserar man och kallar det fö foster och pratar ingenting om fostrets utveckling osv. För mig känns det som att vi förnekar något för att vi innerst inne tycker att det är obehagligt. Annars hade vi väl kunnat vara helt öppna med vad det faktiskt är vi gör?

Jag har gjort en abort i ren panik och jag kommer aldrig kunna förlåta mig själv. Jag önskar så att någon hade pratat mer med mig om att behålla. Det var så självklart med abort för de sjukvårdskontakter jag hade.

• Anonym (Hmm)

Innan v 12 är "ok" i mitt tycke. Efter det så får det bero på fel på fostret eller fara för kvinnans liv. Abort på grund av kön borde definitivt förbjudas helt.

Sen kan jag även tycka att upprepade aborter av samma person borde uppmärksammas mer av sjukvården. Känner flera som gjort över 5 aborter och där den enda anledningen tyvärr varit att de inte orkat ordna preventivmedel eller haft råd att fixa något. Fånga upp dessa och där det behövs, erbjud gratis preventivmedel. Oavsett hur oberörd en person verkar så tror jag inte det är speciellt nyttigt vare sig fysiskt eller psykiskt att genomgå flera aborter.

• Anonym (mia)
    Anonym (EmmaJ) skrev 2017-02-16 11:17:57 följande:

Jo det är olika saker. Preventivt arbete kan ske på olika sätt, i olika sammanhang, med olika metoder. Preventivmedel som det handlade om här är specifikt de mekaniska eller medicinska medel som finns för att förebygga att en graviditet uppstår. Inget annat. Och eftersom en abort inte förhindrar att graviditet uppstår utan avslutar en redan påbörjad och bekräftad sådan kan det inte användas som preventivmedel.

Ska man läxa upp andra bör man ha koll.

Tack och adjö.

Du tror uppenbarligen att det finns en vederagen definition, och det är där du har fel. Det finns inte om man ska vara petnoga.

Att graviditeten börjar när ägget fäster är inte heller självklart, utan din åsikt.

Skilj på åsikter och fakta så går allt lättare
  • Anonym (Tio)

Tycker abort är okej hela vägen. Även när fostret överlever utanför magen, och fel kön och dåligt datum att födas på och vadsomhelst. Mamman/föräldrarna bestämmer alltid.

• Stårschan
    Anonym (Hmm) skrev 2017-02-16 11:40:15 följande:

Innan v 12 är "ok" i mitt tycke. Efter det så får det bero på fel på fostret eller fara för kvinnans liv. Abort på grund av kön borde definitivt förbjudas helt.

Sen kan jag även tycka att upprepade aborter av samma person borde uppmärksammas mer av sjukvården. Känner flera som gjort över 5 aborter och där den enda anledningen tyvärr varit att de inte orkat ordna preventivmedel eller haft råd att fixa något. Fånga upp dessa och där det behövs, erbjud gratis preventivmedel. Oavsett hur oberörd en person verkar så tror jag inte det är speciellt nyttigt vare sig fysiskt eller psykiskt att genomgå flera aborter.

Klokt!
  • Anonym (Barn eller foster)
    Anonym (Tio) skrev 2017-02-16 12:26:34 följande:

Tycker abort är okej hela vägen. Även när fostret överlever utanför magen, och fel kön och dåligt datum att födas på och vadsomhelst. Mamman/föräldrarna bestämmer alltid.

Och vilken barnmorska ska genomföra en abort av ett barn som lever? Vet du hur en sen abort går till? Fy...
  • Anonym (qw)
    Anonym (Barn eller foster) skrev 2017-02-16 12:46:41 följande:

Och vilken barnmorska ska genomföra en abort av ett barn som lever? Vet du hur en sen abort går till? Fy...

Grejen är ju att det är okej alltid, i alla lägen, anledning är överflödigt.
  • Anonym (Tio)
    Anonym (Barn eller foster) skrev 2017-02-16 12:46:41 följande:

Den barnmorska som inte klarar av det får väl fundera över om hens yrkesval är det rätta.
  • Anonym (Aokay)

Jag tycker att abort bör vara okej fram tills den vecka där 50% eller mer kan överleva utanför kvinnan. Och efter den punkten bör man kunna operera ut barnet från kroppen vid vilken tidpunkt som helst. Så rätten att få bort barnet ur kroppen bör alltid finnas.

Svar på tråden När tycker du att abort är okej?