• Anonym (w)

När tycker du att abort är okej?

Själv tycker jag att Sveriges system är bra.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När tycker du att abort är okej?
  • Anonym (B)
    Anonym (.) skrev 2017-02-22 22:40:53 följande:

Ja, på vissa håll vill man göra den skillnaden men det är ett förtydligande avseende metod snarare än en artskillnad. T ex talar Socialdepartementet om abort efter vecka 22 i "Abort i Sverige" (del 2, kap 8).

Jag tror missförståndet i grunden handlar om en missuppfattning om betydelsen av "abort" eftersom ordet kom in via "medicinspråket" och många bara mötte det i vissa sammanhang (avsiktligt framkallade missfall vanligen i tidig graviditet).  Abort betyder inte att embryot skrapas ut eller stöts ut med hjälp av läkemedel. Det betyder bara att en graviditet avbryts, oavsett hur detta går till. Även missfall är aborter i medicinsk mening.

Men nu är det inte det som är poängen i skillnaden. Vid en abort försöker man aldrig rädda fostret, men vid en igångsatt förlossning försöker man göra det om det finns en möjlighet. Därför går det inte riktigt att jämföra med ett missfall eller en missed abortion, där fostret redan är dött. MA, aborter och missfall tillhör liksom sin egen kategori där.
  • Anonym (.)
    Anonym (B) skrev 2017-02-23 00:30:30 följande:
    Men nu är det inte det som är poängen i skillnaden. Vid en abort försöker man aldrig rädda fostret, men vid en igångsatt förlossning försöker man göra det om det finns en möjlighet. Därför går det inte riktigt att jämföra med ett missfall eller en missed abortion, där fostret redan är dött. MA, aborter och missfall tillhör liksom sin egen kategori där.
    Att missfall är aborter i medicinsk mening var en liten del av förtydligandet av innebörden av ordet, inte huvudsyftet med inlägget. Givetvis finns det skillnader på många plan mellan framkallade och oavsiktliga aborter/missfall, men de går utanför diskussion om terminologin (abort vs igångsatt förlossning efter v 22) och själv har jag inte jämfört dem. Jag hoppas att det det var en oavsiktlig felläsning från din sida och inte försök till halmdocka.

Poängen var, förtydligar jag, att det inte  - som du hävdade - strider mot språkregler eller praxis att kalla aborter efter v 22 just aborter. Sedan kan du givetvis förtydliga med tillvägagångssättet, att sena aborter (i Sverige) brukar göras medelst igångsatt förlossning.
  • Anonym (B)
    Anonym (.) skrev 2017-02-23 18:59:12 följande:

Att missfall är aborter i medicinsk mening var en liten del av förtydligandet av innebörden av ordet, inte huvudsyftet med inlägget. Givetvis finns det skillnader på många plan mellan framkallade och oavsiktliga aborter/missfall, men de går utanför diskussion om terminologin (abort vs igångsatt förlossning efter v 22) och själv har jag inte jämfört dem. Jag hoppas att det det var en oavsiktlig felläsning från din sida och inte försök till halmdocka.

Poängen var, förtydligar jag, att det inte  - som du hävdade - strider mot språkregler eller praxis att kalla aborter efter v 22 just aborter. Sedan kan du givetvis förtydliga med tillvägagångssättet, att sena aborter (i Sverige) brukar göras medelst igångsatt förlossning.

Jag nämnde bara det för att du tog upp det som sista grej i ditt förra inlägg. Varken felläsning eller halmdocka, du tog upp det trots att det inte hade med abort/igångsatt förlossning att göra.

Nej, du förstår fortfarande inte skillnaden jag poängterar. En sen abort - trots att den tekniskt sett är som en igångsatt förlossning - kallar man ändå aldrig igångsatt förlossning. En abort är en abort. Men efter v.22 räknas det aldrig som aborter. Även om man har exakt samma tillvägagångssätt som i v.21. Därför att gränsen för abort i Sverige är v.22 och de få "aborter" som sker därefter betraktar man som igångsatta förlossningar där man försöker rädda fostret/barnet om det inte redan dött eller dör på vägen. I en abort försöker du aldrig aldrig aldrig rädda fostret, för det är en abort.
  • Anonym (.)
    Anonym (B) skrev 2017-02-23 19:16:12 följande:
    Jag nämnde bara det för att du tog upp det som sista grej i ditt förra inlägg. Varken felläsning eller halmdocka, du tog upp det trots att det inte hade med abort/igångsatt förlossning att göra.

Det var tänkt som som förtydligande av innebörden i "abort" men visst, det var OT för trådämnet.
     En abort är en abort. Men efter v.22 räknas det aldrig som aborter.

De kallas aborter av från myndighetshåll (t ex i av mig nämnd källanovan) och i medicinska facktidskrifter, och de står med i abortstatistiken. Det tycker jag är tillräckliga belägg för att ditt påstående inte stämmer.
    Därför att gränsen för abort i Sverige är v.22 och de få "aborter" som sker därefter betraktar man som igångsatta förlossningar där man försöker rädda fostret/barnet om det inte redan dött eller dör på vägen.
    Menar du att man på rutin försöker att om möjligt rädda barn som aborteras efter v 22 så stämmer det inte. Det har förkommit på enskilda kliniker att man försökt rädda aborterade foster som visat livstecken (om det lyckats i något fall vet jag inte) men det är inte meningen att fostret ska överleva en abort och härom året förtydligade man från Socialstyrelsens håll att vid sen abort (det rör ju som sagt ytterst få av de aborter som görs) kan man behöva komplettera med metoder så att fostret dör direkt.
  • Anonym (B)
    Anonym (.) skrev 2017-02-24 19:12:46 följande:

Det var tänkt som som förtydligande av innebörden i "abort" men visst, det var OT för trådämnet.De kallas aborter av från myndighetshåll (t ex i av mig nämnd källanovan) och i medicinska facktidskrifter, och de står med i abortstatistiken. Det tycker jag är tillräckliga belägg för att ditt påstående inte stämmer.Menar du att man på rutin försöker att om möjligt rädda barn som aborteras efter v 22 så stämmer det inte. Det har förkommit på enskilda kliniker att man försökt rädda aborterade foster som visat livstecken (om det lyckats i något fall vet jag inte) men det är inte meningen att fostret ska överleva en abort och härom året förtydligade man från Socialstyrelsens håll att vid sen abort (det rör ju som sagt ytterst få av de aborter som görs) kan man behöva komplettera med metoder så att fostret dör direkt.

Nej, det kallas aldrig abort om fostret anses vara livsdugligt. Det står väldigt tydligt även i det du pratade om. Vad jag poängterar, åter igen, är att finns det en möjlighet att fostret överlever efter v.21+6 så rör det sig aldrig om abort, då är det en igångsatt förlossning. Ett foster som har noll chans att överleva pga skada, sjukdom eller missbildning är inte livsdugligt.

Sen har jag aldrig påstått att det är rutin att försöka rädda alla foster som föds i v.22. Det är inte alla som ens har en chans, en del kan till och med dö på vägen ut. Spelar också in om sjukhuset där fostret föds fram på ens kan. Men det jag säger att det är först då man försöker rädda foster, därför är det inte aborter.

Du får gärna länka till en seriös källa angående att man i enstaka fall (i modern tid) försökt rädda aborterade foster som överlevt en abort.
  • Anonym (.)
    Anonym (B) skrev 2017-02-24 19:27:07 följande:
    Nej, det kallas aldrig abort om fostret anses vara livsdugligt. Det står väldigt tydligt även i det du pratade om. Vad jag poängterar, åter igen, är att finns det en möjlighet att fostret överlever efter v.21+6 så rör det sig aldrig om abort, då är det en igångsatt förlossning. Ett foster som har noll chans att överleva pga skada, sjukdom eller missbildning är inte livsdugligt.
    Jo, det kallas abort oavsett graviditetslängd. Jag vet inte vad du bygger din uppfattning på. Kanske jobbar du på en KK där man lokalt valt att använda den distinktionen i terminologin eller läst någon lärobok där författaren uttryckt sig på ett sätt som kan tolkas så? Det är dock inte allmänt vedertagen i abortsammanhang. Jag gav dig belägg på t ex var avbrutna sena graviditeter kallas abort i medicinska/legala sammanhang. Om du har någon vägande källa till ditt påstående att detta är felaktigt ger det mer om du hänvisar dit än att upprepa att du anser den användningen är fel.

Ev livsduglighet har med abortlagstiftningen att göra; ett livsdugligt foster ska ju i Sverige helt enkelt inte aborteras efter v 22. Ev livsduglighet har dock inget med terminologin att göra. En avbruten graviditet är en abort. Vare sig man som i Sverige sätter igång en förlossning vid abort i sen graviditet eller som i vissa länder utför den kirurgiskt även då.
  • Anonym (.)
    Sen har jag aldrig påstått att det är rutin att försöka rädda alla foster som föds i v.22. Det är inte alla som ens har en chans, en del kan till och med dö på vägen ut. Spelar också in om sjukhuset där fostret föds fram på ens kan. Men det jag säger att det är först då man försöker rädda foster, därför är det inte aborter.
    Du säger att räddningsförsök ska göras ("först då man försöker rädda foster") men vad bygger du det påståendet på? Rättsliga Rådet härom året var tydligt med att det inte skulle göras räddningsförsök.(Lämnar därhän diskussionen om deras mandat och vilken väg den infon distribuerades.)
    Svensk Neonatalförening och Svensk förening för Obstetrik och Gynekologi avvisar "insättande av aktiva livsuppehållande åtgärder efter att en abort har inducerats även om framfödandet skulle ske efter vecka 22+0 dagar.".
    www.sfog.se/start/om-sfog/aktuellt/fran-sfog-till-socialstyrelsens-rattsliga-rads-namnd-for-abort-och-steriliseringsarenden/
    Du får gärna länka till en seriös källa angående att man i enstaka fall (i modern tid) försökt rädda aborterade foster som överlevt en abort.

Jag känner inte till något nej. Har inte heller litteratursökt på området.
    Socialstyrelsens rättsliga råd tycks ha haft uppfattningen att det förekommit eftersom man såg behov av förtydligande att fostret inte är avsett att överleva aborten.
  • Anonym (B)
    Anonym (.) skrev 2017-02-25 09:56:03 följande:

Jo, det kallas abort oavsett graviditetslängd. Jag vet inte vad du bygger din uppfattning på. Kanske jobbar du på en KK där man lokalt valt att använda den distinktionen i terminologin eller läst någon lärobok där författaren uttryckt sig på ett sätt som kan tolkas så? Det är dock inte allmänt vedertagen i abortsammanhang. Jag gav dig belägg på t ex var avbrutna sena graviditeter kallas abort i medicinska/legala sammanhang. Om du har någon vägande källa till ditt påstående att detta är felaktigt ger det mer om du hänvisar dit än att upprepa att du anser den användningen är fel.

Ev livsduglighet har med abortlagstiftningen att göra; ett livsdugligt foster ska ju i Sverige helt enkelt inte aborteras efter v 22. Ev livsduglighet har dock inget med terminologin att göra. En avbruten graviditet är en abort. Vare sig man som i Sverige sätter igång en förlossning vid abort i sen graviditet eller som i vissa länder utför den kirurgiskt även då.

Det handlar inte om just v.22. Varje gång vi skriver v.22 kan du likväl ersätta det med livsduglighet. Abortlagen i Sverige är utformad som så att en specifik vecka för den övre gränsen för abort inte är specificerad, utan istället benämner man det som livsduglighet. Socialstyrelsen avgör när ett foster anses livsdugligt, vilket i nuläget är v.22 generellt. Därav aborteras inga foster efter v.22, generellt - eftersom det är då livsduglighet bedöms inträffa. Men om livsdugligheten bedöms att inte finnas även efter v.22, pga fosterskador eller sjukdomar eller att fostret redan dött så kan man bevilja abort. Det står exakt i just det du själv hänvisade till. "Efter vecka 22 beviljas abort endast om fostret är så svårt skadat att det inte kan anses vara livsdugligt utanför

livmodern.". Ett foster som anses livsdugligt men moderns liv är i fara, alt. att fostrets liv är i fara i livmodern och enda chansen för överlevnad är behandling utanför livmodern - då rör det sig inte öm en abort. Då är det en avbruten graviditet alt. igångsatt förlossning.

Livsduglighet har därmed med terminologin att göra eftersom det rent lagligt (slå up abortlagen) inte får göras några som helst aborter efter att livsdugligheten bedömts inträffat. Även för att man enligt rådande riktlinjer inte får försöka rädda ett aborteras foster. Generellt är det alltså v.22, men bedöms livsdugligheten som ej inträffad även efter v.22 (sjukdom/skada) så kan det bli en abort. Alla foster som "aborteras" därefter pga att mamman eller fostrets liv är i fara får alltså inte kallas abort dels enligt lag eftersom fostret är livsdugligt och dels pga att målet är trots allt att försöka rädda fostret om det går och det får man inte enligt rådande riktlinjer vid en abort.
    Anonym (.) skrev 2017-02-25 10:09:28 följande:

Du säger att räddningsförsök ska göras ("först då man försöker rädda foster") men vad bygger du det påståendet på? Rättsliga Rådet härom året var tydligt med att det inte skulle göras räddningsförsök.(Lämnar därhän diskussionen om deras mandat och vilken väg den infon distribuerades.)

Svensk Neonatalförening och Svensk förening för Obstetrik och Gynekologi avvisar "insättande av aktiva livsuppehållande åtgärder efter att en abort har inducerats även om framfödandet skulle ske efter vecka 22+0 dagar.".

www.sfog.se/start/om-sfog/aktuellt/fran-sfog-till-socialstyrelsens-rattsliga-rads-namnd-for-abort-och-steriliseringsarenden/Jag känner inte till något nej. Har inte heller litteratursökt på området.

Socialstyrelsens rättsliga råd tycks ha haft uppfattningen att det förekommit eftersom man såg behov av förtydligande att fostret inte är avsett att överleva aborten.

Åter igen, nej - jag säger inte att räddningsförsök SKA göras, men att det är då räddningsförsök KAN göras och görs i de fall man bedömer att det är värt det och man har möjligheten till att försöka rädda. Som sagt också, inte aborter - utan igångsatta förlossning. Det är därför terminologin är viktig.

Vad din poängen med länken vet jag inte riktigt vad den är. Du får gärna utveckla.

Grejen var att förut fanns det inte riktlinjer angående räddningsinsatser vid väldigt sena aborter, idag finns det det - just för att det förekom att man försökte rädda ett aborterat foster på vissa håll. Därav undrade jag om du hade någon information om att detta skulle ha hänt i "modern" tid, då det lät som att det var vad du syftade på.
  • Anonym (Sex)
    Anonym (w) skrev 2017-02-15 14:02:45 följande:
    När tycker du att abort är okej?

Själv tycker jag att Sveriges system är bra.

Att ha sex är inte som något annat i samhället. 
    Sex handlar om befrukning och om en kvinna inte vill bli gravid ska hon strunta i att ha sex.
    Knulla är ingen mänsklig rättighet 
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Sex) skrev 2022-08-22 14:33:54 följande:
    Att ha sex är inte som något annat i samhället. 
    Sex handlar om befrukning och om en kvinna inte vill bli gravid ska hon strunta i att ha sex.
    Knulla är ingen mänsklig rättighet 
    Detta gäller såklart även för män då. Av något besynnerligt skäl är det dock sjukt massa trådstarter på FL om sura mnän som inte får ligga.

En man ska då också bara strunta i att ha sex om han inte vill bli pappa. Punkt.
  • Anonym (Sex)
    Anonym (Samma) skrev 2022-08-22 14:57:37 följande:
    Detta gäller såklart även för män då. Av något besynnerligt skäl är det dock sjukt massa trådstarter på FL om sura mnän som inte får ligga.

En man ska då också bara strunta i att ha sex om han inte vill bli pappa. Punkt.
    Det är mer ett val om någon har sex och blir gravid än om någon inte har sex alls. 
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Sex) skrev 2022-08-22 19:26:52 följande:
    Det är mer ett val om någon har sex och blir gravid än om någon inte har sex alls. 
    Eh, va?

Ditt argument var att om en kvinna inte vill ha barn ska hon inte ha sex för hon kan bli gravid. Hon blir ju inte gravid eller har sex som skapar graviditeten själv, så då gäller samma  påstående för mannen. Det tar två personer för att skapa barne. Vill han inte ta risken bli pappa så ska han då inte ha sex, med det resonemanget.
  • Anonym (Sex)
    Anonym (Samma) skrev 2022-08-22 14:57:37 följande:

Handlar inte det hel del att om ni inte får er vilja igenom så blir ni sura oavsett vad det handlar om? 
    Att är okej att håna andra när kvinnor väljer att ha sex och med vilka personer och sedan vill döda ofödda barnet
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Sex) skrev 2022-08-23 20:42:45 följande:
    Handlar inte det hel del att om ni inte får er vilja igenom så blir ni sura oavsett vad det handlar om? 
    Att är okej att håna andra när kvinnor väljer att ha sex och med vilka personer och sedan vill döda ofödda barnet
    Vad svamlar du om?

Du skrev att ? om en kvinna inte vill bli gravid ska hon strunta i att ha sex. Knulla är ingen mänsklig rättighet?

Jag poängterar bara att samma sak gäller för män. Om en man inte vill göra en kvinna gravid (och bli pappa då?) ska han strunta i att ha sex. Det är inte mänsklig rättighet för män heller, vetdu.
  • LillaTjockaBertil

Jag tycker det är ok att göra abort så länge det inte finns en chans att fostret kan överleva utanför kvinnans kropp.

Alltså har vi en bra lagstiftning i Sverige just nu. Skulle det vara att man kan rädda foster ytterligare någon vecka tidigare i framtiden skulle det i så fall vara lämpligt att se över abortlagstiftningen då.

Jag valde dock att inte rösta då jag även vill få med att det ska vara tillåtet att göra abort även efter vecka 22 om man upptäcker någon allvarligare kromosomavvikelse eller missbildning på fostret. Då menar jag inte DS utan jag pratar om sådant som gör att fostret/barnet inte kommer att överleva mer än på sin någon timme utanför livmodern ens vid fullgången graviditet.

Jag tycker det känns grymt att tvinga kvinnor att fullfölja en graviditet där man vet på förhand att barnet inte kommer att överleva.

• Anonym (P)

Jag tycker det är rimligt med abort när man verkligen inte vill ha barn eller tar bort ett barn som inte kommer överleva eller kommer att vara svårt sjuk.  Värre tycker jag är när man verkligen vill ha barn,  men väljer bort det pga defekt 

• Anonym (Kvinnan)
    Anonym (.) skrev 2017-02-24 19:12:46 följande:
    Det var tänkt som som förtydligande av innebörden i "abort" men visst, det var OT för trådämnet.
     En abort är en abort. Men efter v.22 räknas det aldrig som aborter.

De kallas aborter av från myndighetshåll (t ex i av mig nämnd källanovan) och i medicinska facktidskrifter, och de står med i abortstatistiken. Det tycker jag är tillräckliga belägg för att ditt påstående inte stämmer.Menar du att man på rutin försöker att om möjligt rädda barn som aborteras efter v 22 så stämmer det inte. Det har förkommit på enskilda kliniker att man försökt rädda aborterade foster som visat livstecken (om det lyckats i något fall vet jag inte) men det är inte meningen att fostret ska överleva en abort och härom året förtydligade man från Socialstyrelsens håll att vid sen abort (det rör ju som sagt ytterst få av de aborter som görs) kan man behöva komplettera med metoder så att fostret dör direkt.
    De flesta foster vill ju överleva aborten,det märks tydliga i sena aborter där fostret visar tecken på kamp.
  • Anonym (Sex)
    Anonym (Samma) skrev 2022-08-23 20:52:01 följande:
    Vad svamlar du om?

Du skrev att ? om en kvinna inte vill bli gravid ska hon strunta i att ha sex. Knulla är ingen mänsklig rättighet?

Jag poängterar bara att samma sak gäller för män. Om en man inte vill göra en kvinna gravid (och bli pappa då?) ska han strunta i att ha sex. Det är inte mänsklig rättighet för män heller, vetdu.
    Fick den känslan att du menade det.

Om män har sex med kvinnor så kan de alltid bli tvungna att bli pappa om kvinnan blir gravid.

Vet att ingen mänsklig rättighet gäller för män också men ville poängtera det för kvinnor. 

Kvinnor ska vara selektiva och felet ska bara vara på männen när kvinnor nekar män sex,  det gör ju att aborter handlar ju om biologiska orsaker och är inte någon politisk diskriminering 
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Sex) skrev 2022-08-24 21:04:32 följande:
    Fick den känslan att du menade det.

Om män har sex med kvinnor så kan de alltid bli tvungna att bli pappa om kvinnan blir gravid.

Vet att ingen mänsklig rättighet gäller för män också men ville poängtera det för kvinnor. 

Kvinnor ska vara selektiva och felet ska bara vara på männen när kvinnor nekar män sex,  det gör ju att aborter handlar ju om biologiska orsaker och är inte någon politisk diskriminering 
    Vad menar du med det sista stycket?  Är det ett påstående eller en fråga och vad vill du ha sagt med det?
Svar på tråden När tycker du att abort är okej?