När tycker du att abort är okej?
Själv tycker jag att Sveriges system är bra.
Ja, på vissa håll vill man göra den skillnaden men det är ett förtydligande avseende metod snarare än en artskillnad. T ex talar Socialdepartementet om abort efter vecka 22 i "Abort i Sverige" (del 2, kap 8).
Jag tror missförståndet i grunden handlar om en missuppfattning om betydelsen av "abort" eftersom ordet kom in via "medicinspråket" och många bara mötte det i vissa sammanhang (avsiktligt framkallade missfall vanligen i tidig graviditet). Abort betyder inte att embryot skrapas ut eller stöts ut med hjälp av läkemedel. Det betyder bara att en graviditet avbryts, oavsett hur detta går till. Även missfall är aborter i medicinsk mening.
Att missfall är aborter i medicinsk mening var en liten del av förtydligandet av innebörden av ordet, inte huvudsyftet med inlägget. Givetvis finns det skillnader på många plan mellan framkallade och oavsiktliga aborter/missfall, men de går utanför diskussion om terminologin (abort vs igångsatt förlossning efter v 22) och själv har jag inte jämfört dem. Jag hoppas att det det var en oavsiktlig felläsning från din sida och inte försök till halmdocka.
Poängen var, förtydligar jag, att det inte - som du hävdade - strider mot språkregler eller praxis att kalla aborter efter v 22 just aborter. Sedan kan du givetvis förtydliga med tillvägagångssättet, att sena aborter (i Sverige) brukar göras medelst igångsatt förlossning.
Det var tänkt som som förtydligande av innebörden i "abort" men visst, det var OT för trådämnet.De kallas aborter av från myndighetshåll (t ex i av mig nämnd källanovan) och i medicinska facktidskrifter, och de står med i abortstatistiken. Det tycker jag är tillräckliga belägg för att ditt påstående inte stämmer.Menar du att man på rutin försöker att om möjligt rädda barn som aborteras efter v 22 så stämmer det inte. Det har förkommit på enskilda kliniker att man försökt rädda aborterade foster som visat livstecken (om det lyckats i något fall vet jag inte) men det är inte meningen att fostret ska överleva en abort och härom året förtydligade man från Socialstyrelsens håll att vid sen abort (det rör ju som sagt ytterst få av de aborter som görs) kan man behöva komplettera med metoder så att fostret dör direkt.
Jo, det kallas abort oavsett graviditetslängd. Jag vet inte vad du bygger din uppfattning på. Kanske jobbar du på en KK där man lokalt valt att använda den distinktionen i terminologin eller läst någon lärobok där författaren uttryckt sig på ett sätt som kan tolkas så? Det är dock inte allmänt vedertagen i abortsammanhang. Jag gav dig belägg på t ex var avbrutna sena graviditeter kallas abort i medicinska/legala sammanhang. Om du har någon vägande källa till ditt påstående att detta är felaktigt ger det mer om du hänvisar dit än att upprepa att du anser den användningen är fel.
Ev livsduglighet har med abortlagstiftningen att göra; ett livsdugligt foster ska ju i Sverige helt enkelt inte aborteras efter v 22. Ev livsduglighet har dock inget med terminologin att göra. En avbruten graviditet är en abort. Vare sig man som i Sverige sätter igång en förlossning vid abort i sen graviditet eller som i vissa länder utför den kirurgiskt även då.
Du säger att räddningsförsök ska göras ("först då man försöker rädda foster") men vad bygger du det påståendet på? Rättsliga Rådet härom året var tydligt med att det inte skulle göras räddningsförsök.(Lämnar därhän diskussionen om deras mandat och vilken väg den infon distribuerades.)
Svensk Neonatalförening och Svensk förening för Obstetrik och Gynekologi avvisar "insättande av aktiva livsuppehållande åtgärder efter att en abort har inducerats även om framfödandet skulle ske efter vecka 22+0 dagar.".
www.sfog.se/start/om-sfog/aktuellt/fran-sfog-till-socialstyrelsens-rattsliga-rads-namnd-for-abort-och-steriliseringsarenden/Jag känner inte till något nej. Har inte heller litteratursökt på området.
Socialstyrelsens rättsliga råd tycks ha haft uppfattningen att det förekommit eftersom man såg behov av förtydligande att fostret inte är avsett att överleva aborten.
Jag tycker det är ok att göra abort så länge det inte finns en chans att fostret kan överleva utanför kvinnans kropp.
Alltså har vi en bra lagstiftning i Sverige just nu. Skulle det vara att man kan rädda foster ytterligare någon vecka tidigare i framtiden skulle det i så fall vara lämpligt att se över abortlagstiftningen då.
Jag valde dock att inte rösta då jag även vill få med att det ska vara tillåtet att göra abort även efter vecka 22 om man upptäcker någon allvarligare kromosomavvikelse eller missbildning på fostret. Då menar jag inte DS utan jag pratar om sådant som gör att fostret/barnet inte kommer att överleva mer än på sin någon timme utanför livmodern ens vid fullgången graviditet.
Jag tycker det känns grymt att tvinga kvinnor att fullfölja en graviditet där man vet på förhand att barnet inte kommer att överleva.
Jag tycker det är rimligt med abort när man verkligen inte vill ha barn eller tar bort ett barn som inte kommer överleva eller kommer att vara svårt sjuk. Värre tycker jag är när man verkligen vill ha barn, men väljer bort det pga defekt