• Anonym (w)

När tycker du att abort är okej?

Själv tycker jag att Sveriges system är bra.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När tycker du att abort är okej?
  • Anonym (lalla)
    legomum skrev 2017-02-22 11:24:22 följande:
    Har folk svårt att vara trevliga nu för tiden, skärpning!

Vart någonstans har jag inte rätt till en åsikt? Du har ju en och du är tom otrevlig av vilken anledning jag inte förstår.

Jag går på vad Jag tycker är etiskt utefter den kunskap Jag har om ämnet. Att du har en annan åsikt är helt ok för mig, jag bryr mig inte om vad du anser och det Är ok.

Dina otrevligheter kan du behålla själv.
    Nej, du har ju rätt till en åsikt, precis som jag skrev!
    Och att du yttrar den är överordnat allt annat, att bli ifrågasatt om motiveringar, det är ju trams. Vi har ju yttrandefrihet här i landet, minsann.
    Och man behöver inte alls hå någon kunskap i ämnen man yttrar sig om, inte behöver man ta till sig kunskapen heller. Man har ju rätt till en åsikt,och säger någon emot så påtalar man det. För inte kan det vara så att den som säger emot redan fattat det.
    Helt rätt. DU har rätt till en åsikt, och den ska DU yttra. Inte motivera. Usch, vad otrevligt!
  • Anonym (lalla)
    Anonym (.) skrev 2017-02-22 11:20:59 följande:
    Sarkasmen åsido:
    När det gäller ev människovärde hos ett embryo/foster handlar det om värderingar, inte om vetenskap, även om det gärna vill framställas så från båda håll. Påven lär räkna konceptionsögonblicket som människovärdets start. Sverige har fri abort till v 18 och efter prövning till v 22. Underförstått finns alltså en syn på människovärdets start vid en tidpunkt då barnet kan överleva utanför kroppen. Däremot finns inte, vilket vissa tycks tro, någon absolut övre gräns för aborter i Sverige. Om barnet inte bedöms kunna överleva efter födseln får aborter göras senare än vecka 22 och görs också i ett fåtal fall. (Intressant nog och stick i stäv med denna premiss har embryot/fostret i Sverige legal rätt i form av arvsrätt ända från tillblivelsen.)

I Ryssland förekom det åtminstone för en femton år sedan att man aborterade i princip fullgångna friska barn. (Där har man också en lång tradition att använda abort som preventivmedel; när jag jobbade på gyn var det inte ovanligt med ryska patienter som genomgått 8-10 aborter. Dagens antiaborttongångar där ska kanske ses i ljuset av det.) Med en sådan praxis får man förutsätta värderingar som låter modern bestämma var människovärdet startar; jämför äldre tiders utsättande i skogen av barn man inte kunde/ville ta hand om.
    I Kina förekommer fortfarande tvångsaborter, även i sen graviditet som 8:e månaden. Kina utdömer å andra sidan dödsstraff för allt från stöld till förskingring också. (Förekommande vanvård, ibland till döds, av småflickor i en kultur där söner är pensionsförsäkring och man för enbarnspolitik lämnar jag därhän här.) Kanske speglar detta en allmän syn på att en individ, oavsett ålder, värderas lågt i förhållande till ett upplevt bästa för samhället.

I detta finns inget objektivt rätt eller fel, oavsett hur provocerande vi kan finna någon annans åsikter. Det finns ingen för alla gemensam syn på människovärde. Visst kan man motivera sitt ställningstagande, och det är intressant att se sådana argument. Men slutsatsen bygger på en premiss som är en värdering, därför kommer argument aldrig att övertyga den som inte delar värderingen.
    Men oj, varför motivera sig så här noggrant? I Sverige har vi ju yttrandefrihet;)
  • legomum
    Anonym (lalla) skrev 2017-02-22 13:21:34 följande:
    Nej, du har ju rätt till en åsikt, precis som jag skrev!
    Och att du yttrar den är överordnat allt annat, att bli ifrågasatt om motiveringar, det är ju trams. Vi har ju yttrandefrihet här i landet, minsann.
    Och man behöver inte alls hå någon kunskap i ämnen man yttrar sig om, inte behöver man ta till sig kunskapen heller. Man har ju rätt till en åsikt,och säger någon emot så påtalar man det. För inte kan det vara så att den som säger emot redan fattat det.
    Helt rätt. DU har rätt till en åsikt, och den ska DU yttra. Inte motivera. Usch, vad otrevligt
    Du skriver så märkligt. Jag förstår inte riktigt vad du fått allt ifrån.

Jag diskuterar mer än gärna men när man får endast påhopp tänker jag inte gå ner på samma nivå. Då avslutar jag den diskussionen.

Ändrar du ditt sätt att tala med mig så kan jag fortsätta diskutera med dig. Annars är detta mitt sista svar till dig.

• legomum
    Anonym (qw) skrev 2017-02-22 11:31:11 följande:

Är det inte konstigt att vissa folk inte förstår att det här är ett diskussionsforum?
    Eller är det så att man inte förstått att en diskussion går ut på att motivera och argumentera för sina åsikter? 

Jag diskuterar mer än gärna men inte när svaren blir påhopp och otrevligheter. Det får andra stå för, jag pratar inte så varken med mina vänner eller här.
  • Anonym (lalla)
    legomum skrev 2017-02-22 13:45:33 följande:
    Du skriver så märkligt. Jag förstår inte riktigt vad du fått allt ifrån.

Jag diskuterar mer än gärna men när man får endast påhopp tänker jag inte gå ner på samma nivå. Då avslutar jag den diskussionen.

Ändrar du ditt sätt att tala med mig så kan jag fortsätta diskutera med dig. Annars är detta mitt sista svar till dig.
    Märkligt? Jag bara poängterar vikten av att du yttrar din åsikt, och det viktiga i det. Inte ska du behöva bli påhoppad genom att bli efterfrågad om motiveringar, eftersom ju att fråga om motiveringar är påhopp.
    Vi måste ju alla hålla fast vid vår gemensamma rätt att yttra vår åsikt. Utan att behöva ha tillräcklig kunskap eller skaffa någon alls. Precis som du gör, som det föredöme du är i all din överseende tolerans.
  • Anonym (lalla)
    legomum skrev 2017-02-22 13:49:17 följande:
    Jag diskuterar mer än gärna men inte när svaren blir påhopp och otrevligheter. Det får andra stå för, jag pratar inte så varken med mina vänner eller här.
    Nej, du gör det som viktigt, yttrar din åsikt. Punkt.
  • Anonym (qw)
    legomum skrev 2017-02-22 13:49:17 följande:
    Sluta upp att köra med halmgubberetorik.
  • Anonym (B)
    Anonym (.) skrev 2017-02-22 11:20:59 följande:

Sarkasmen åsido:

När det gäller ev människovärde hos ett embryo/foster handlar det om värderingar, inte om vetenskap, även om det gärna vill framställas så från båda håll. Påven lär räkna konceptionsögonblicket som människovärdets start. Sverige har fri abort till v 18 och efter prövning till v 22. Underförstått finns alltså en syn på människovärdets start vid en tidpunkt då barnet kan överleva utanför kroppen. Däremot finns inte, vilket vissa tycks tro, någon absolut övre gräns för aborter i Sverige. Om barnet inte bedöms kunna överleva efter födseln får aborter göras senare än vecka 22 och görs också i ett fåtal fall. (Intressant nog och stick i stäv med denna premiss har embryot/fostret i Sverige legal rätt i form av arvsrätt ända från tillblivelsen.)

...

I detta finns inget objektivt rätt eller fel, oavsett hur provocerande vi kan finna någon annans åsikter. Det finns ingen för alla gemensam syn på människovärde. Visst kan man motivera sitt ställningstagande, och det är intressant att se sådana argument. Men slutsatsen bygger på en premiss som är en värdering, därför kommer argument aldrig att övertyga den som inte delar värderingen.

Nej, inga aborter får ske efter v.21+6 i Sverige. Det du pratar om kallas för igångsatt förlossningar, just eftersom man bedömt den generella livsdugligheten till v.22. Foster/barn som aborteras bort efter det är alltså inte aborter, utan igångsatt förlossningar och görs för att barnet har noll chans att överleva eller redan dött, eller att mammans liv är i fara. I det senare fallet så försöker man fortfarande rädda fostret när det fötts, vilket man aldrig gör med aborter. Därav inte en abort.

Hur man definierar livets start och när en människa blir en mönniska i juridisk mening är absolut en fråga om dels värderingar/etik, men också vetenskap. Eftersom vi redan bestämt att vi vill ha aborträtt så blir då den viktigare frågan när en människa andes bli en människa. Det är där man måste försöka använda sig av vetenskapen på något sätt, i samband med etik såklart, för att komma fram till något som man förklara och resonera varför man tar det beslut man tar. Visst kan man fortsätta hävda att det bara handlar om värderingar och etik, men man lär knappast komma någon vart då nuvarande lagstiftning inte fungerar så.
  • Anonym (Va)
    Anonym (hm) skrev 2017-02-21 21:08:45 följande:

Jag håller med om att v.16 vore mycket mer rimligt som gräns med tanke på vilka grunder man baserade besluten om fri abort till v.18 och uppskov till v.22 på, om vi nu ska prata vetenskap och juridik. Grunden för det när lagen skrevs 1974 var att det skulle finnas en säkerhetsmarginal till livsdugligheten utanför livmodern med hjälp av neonatalvård. 1974 gick den absoluta gränsen för vilka barn man kunde rädda till livet vid v.24 (även om den hos gemene man ansågs vara v.28), varför man valde v.22 som övre gräns med särskilt tillstånd från socialstyrelsen för att även ha en marginal för feldateringar. Dessutom skulle kvinnans psykiska hälsa värnas och även vårdpersonalens genom denna säkerhetsmarginal. Nu finns inte den säkerhetsmarginalen kvar i och med att barn födda i Sverige i v.21+4 har överlevt, och gränsen för abort i Sverige är v.21+6. Det finns kvinnor som får veta i v.25 eller v.35 att barnet inte kommer att klara graviditeten. Det är givetvis ett fruktansvärt besked att få men där är abort inte ett alternativ så då jobbar man med psykosocialt stöd istället.

Tack för ett mycket bra inlägg.
  • Anonym (.)
    Anonym (B) skrev 2017-02-22 14:12:54 följande:
    Nej, inga aborter får ske efter v.21+6 i Sverige./.../ Foster/barn som aborteras bort efter det är alltså inte aborter, utan igångsatt förlossningar
    Ja, på vissa håll vill man göra den skillnaden men det är ett förtydligande avseende metod snarare än en artskillnad. T ex talar Socialdepartementet om abort efter vecka 22 i "Abort i Sverige" (del 2, kap 8).
    Jag tror missförståndet i grunden handlar om en missuppfattning om betydelsen av "abort" eftersom ordet kom in via "medicinspråket" och många bara mötte det i vissa sammanhang (avsiktligt framkallade missfall vanligen i tidig graviditet).  Abort betyder inte att embryot skrapas ut eller stöts ut med hjälp av läkemedel. Det betyder bara att en graviditet avbryts, oavsett hur detta går till. Även missfall är aborter i medicinsk mening.

Svar på tråden När tycker du att abort är okej?