När tycker du att abort är okej?
Alltid ok upp till vecka 16.
Alltid ok upp till vecka 16.
Resonemanget är att jag vill ha en större säkerhetsmarginal till när barnet är livsdugligt då allt tidigare födda barn kan räddas och att jag av egen erfarenhet vet att vården inte är så jäkla skarpa på att göra dateringar på fostret. Min egen graviditet envisades de med att påstå vara 3 veckor senare än vad jag med all säkerhet visste att den var.
Med tillstånd tycker jag man kan få avbryta graviditeten fram till vecka 23 om barnet har så allvarliga skador att livet skulle bli kort och plågsamt. Alltså inte för småsaker som att ungen saknar en arm etc. Abort av sociala skäl skulle överhuvudtaget inte få ske efter v 16 om det inte handlar om överextrema skäl som typ en 13 åring som blivit våldtagen av sin farsa eller nåt.
Kan inte svara för mitt alternativ "endast vid fara för mammans liv" fanns inte med. Vi är jättemånga abortmotståndare som tycker så. Fast jag ogillar ordet abortmotståndare- vi är ju för livet från dess början, det är ju det det handlar om.
Kan inte svara för mitt alternativ "endast vid fara för mammans liv" fanns inte med. Vi är jättemånga abortmotståndare som tycker så. Fast jag ogillar ordet abortmotståndare- vi är ju för livet från dess början, det är ju det det handlar om.
Min tanke är att jag tänker att barnet vid det laget ÄR en varelse som har förmåga att höra, uppleva och känna smärta och i egenskap av sitt extremt skyddslösa tillstånd behöver större skydd av samhället då barnet (som jag ser det) har noll förmåga att skydda sig själv, tillskillnad från den människa som bär barnet. Även om det antagligen är extremt traumatiserande att behöva slutföra en graviditet mot sin vilja så har en vuxen eller halvvuxen människa ändå hyfsat bra förutsättningar att ta sig igenom det traumat precis som människor tar sig igenom andra svåra saker i livet. Den svaga (barnet) behöver mer skydd och rättigheter än mamman helt enkelt.
Förr operadebuterar man även nyfödda och tolkade deras smärtreaktioner som reflexer. Jag är helt övertygad om att ett så pass stort foster känner smärta. Och ingen kan tvinga en att vara förälder. Barnet kan adopteras bort och få ett bra liv även om det var oönskat.
Eftersom abort är kvinnans rätt,används det vissa gånger som preventivmedel .Det är inte ok,det kostar ju samhället ochså.
Nu är jag iofs för fri abort i nuvarande form och inte för att hindra någon att avsluta sin graviditet men varför känner du behov av att dra exempel på "olämpliga mödrar" i abortdiskussion?
Antingen är det fel att döda embryo/foster eller så är det inte. Betraktar vi det som en mänsklig varelse vore i princip risk för moderns liv vara enda acceptabla anledningen för abort. Talar vi om en cellanhopning utan mänskligt värde spelar anledningen till aborten ingen som helst roll.
Du har en fruktansvärd människosyn, det är inte bara din kropp det handlar om när det gäller att utföra ett mord på en annan människa.
De borde sänka abortgränsen till betydligt lägre än v 22.
vecka 16 känns mer rimlig
För att i v 22 kan barnet överleva utanför magen.
Det skulle lika gärna kunna vara v14 också. Mig gör det ingen skillnad. Går på min känsla vad jag etiskt tycker är rätt. Senare än vecka 16 känns inte rätt så enkelt var det.
Sarkasmen åsido:
När det gäller ev människovärde hos ett embryo/foster handlar det om värderingar, inte om vetenskap, även om det gärna vill framställas så från båda håll. Påven lär räkna konceptionsögonblicket som människovärdets start. Sverige har fri abort till v 18 och efter prövning till v 22. Underförstått finns alltså en syn på människovärdets start vid en tidpunkt då barnet kan överleva utanför kroppen. Däremot finns inte, vilket vissa tycks tro, någon absolut övre gräns för aborter i Sverige. Om barnet inte bedöms kunna överleva efter födseln får aborter göras senare än vecka 22 och görs också i ett fåtal fall. (Intressant nog och stick i stäv med denna premiss har embryot/fostret i Sverige legal rätt i form av arvsrätt ända från tillblivelsen.)
...
I detta finns inget objektivt rätt eller fel, oavsett hur provocerande vi kan finna någon annans åsikter. Det finns ingen för alla gemensam syn på människovärde. Visst kan man motivera sitt ställningstagande, och det är intressant att se sådana argument. Men slutsatsen bygger på en premiss som är en värdering, därför kommer argument aldrig att övertyga den som inte delar värderingen.
Ja, på vissa håll vill man göra den skillnaden men det är ett förtydligande avseende metod snarare än en artskillnad. T ex talar Socialdepartementet om abort efter vecka 22 i "Abort i Sverige" (del 2, kap 8).
Jag tror missförståndet i grunden handlar om en missuppfattning om betydelsen av "abort" eftersom ordet kom in via "medicinspråket" och många bara mötte det i vissa sammanhang (avsiktligt framkallade missfall vanligen i tidig graviditet). Abort betyder inte att embryot skrapas ut eller stöts ut med hjälp av läkemedel. Det betyder bara att en graviditet avbryts, oavsett hur detta går till. Även missfall är aborter i medicinsk mening.
Att missfall är aborter i medicinsk mening var en liten del av förtydligandet av innebörden av ordet, inte huvudsyftet med inlägget. Givetvis finns det skillnader på många plan mellan framkallade och oavsiktliga aborter/missfall, men de går utanför diskussion om terminologin (abort vs igångsatt förlossning efter v 22) och själv har jag inte jämfört dem. Jag hoppas att det det var en oavsiktlig felläsning från din sida och inte försök till halmdocka.
Poängen var, förtydligar jag, att det inte - som du hävdade - strider mot språkregler eller praxis att kalla aborter efter v 22 just aborter. Sedan kan du givetvis förtydliga med tillvägagångssättet, att sena aborter (i Sverige) brukar göras medelst igångsatt förlossning.
Det var tänkt som som förtydligande av innebörden i "abort" men visst, det var OT för trådämnet.De kallas aborter av från myndighetshåll (t ex i av mig nämnd källanovan) och i medicinska facktidskrifter, och de står med i abortstatistiken. Det tycker jag är tillräckliga belägg för att ditt påstående inte stämmer.Menar du att man på rutin försöker att om möjligt rädda barn som aborteras efter v 22 så stämmer det inte. Det har förkommit på enskilda kliniker att man försökt rädda aborterade foster som visat livstecken (om det lyckats i något fall vet jag inte) men det är inte meningen att fostret ska överleva en abort och härom året förtydligade man från Socialstyrelsens håll att vid sen abort (det rör ju som sagt ytterst få av de aborter som görs) kan man behöva komplettera med metoder så att fostret dör direkt.
Jo, det kallas abort oavsett graviditetslängd. Jag vet inte vad du bygger din uppfattning på. Kanske jobbar du på en KK där man lokalt valt att använda den distinktionen i terminologin eller läst någon lärobok där författaren uttryckt sig på ett sätt som kan tolkas så? Det är dock inte allmänt vedertagen i abortsammanhang. Jag gav dig belägg på t ex var avbrutna sena graviditeter kallas abort i medicinska/legala sammanhang. Om du har någon vägande källa till ditt påstående att detta är felaktigt ger det mer om du hänvisar dit än att upprepa att du anser den användningen är fel.
Ev livsduglighet har med abortlagstiftningen att göra; ett livsdugligt foster ska ju i Sverige helt enkelt inte aborteras efter v 22. Ev livsduglighet har dock inget med terminologin att göra. En avbruten graviditet är en abort. Vare sig man som i Sverige sätter igång en förlossning vid abort i sen graviditet eller som i vissa länder utför den kirurgiskt även då.
Du säger att räddningsförsök ska göras ("först då man försöker rädda foster") men vad bygger du det påståendet på? Rättsliga Rådet härom året var tydligt med att det inte skulle göras räddningsförsök.(Lämnar därhän diskussionen om deras mandat och vilken väg den infon distribuerades.)
Svensk Neonatalförening och Svensk förening för Obstetrik och Gynekologi avvisar "insättande av aktiva livsuppehållande åtgärder efter att en abort har inducerats även om framfödandet skulle ske efter vecka 22+0 dagar.".
www.sfog.se/start/om-sfog/aktuellt/fran-sfog-till-socialstyrelsens-rattsliga-rads-namnd-for-abort-och-steriliseringsarenden/Jag känner inte till något nej. Har inte heller litteratursökt på området.
Socialstyrelsens rättsliga råd tycks ha haft uppfattningen att det förekommit eftersom man såg behov av förtydligande att fostret inte är avsett att överleva aborten.