Inlägg från: Anonym (Nova) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nova)

När tycker du att abort är okej?

Efter vecka 12 är bebisen utvecklad, och behöver bara växa. Efter vecka 12 är missfallsrisken minimal. Efter vecka 12 borde det vara olagligt att göra abort, om det inte handlar om våldtäkt eller fel på bebisen. Då anser jag att abort är ok till vecka 18. För många aborter, onödiga aborter. Visste ni tex att i städer där preventivmedel är gratis minskar aborterna. Så jag tycker att det borde lagstiftas gratis preventivmedel upp till 30(då fertiliteten minskar, och de flesta har jobb och lön), alltid tillåtet med abort upp till vecka 12 och upp till vecka 18 i speciella fall.

• Anonym (Nova)
    Anonym (qw) skrev 2017-02-17 18:30:43 följande:
    För många kommer den första kontrollen först vid rutinultraljudet, som görs mellan vecka 18-20. Där är alltså först då man kan få skräckbeskedet att barnet inte har någon som helst chans att överleva utanför mammans kropp. Vad finns det för alternativ då enligt dig då? När man allt som oftast redan passerat vecka 18 när man får beskedet och ytterligare dagar tills man faktiskt får en tid för sen abort. Att gå ytterligare 22 veckor för att vänta på att få föda ett barn som dör direkt?

Och borde man inte redan från början veta att man inte vill ha barnet om det blivit till genom våldtäkt? Varför är det mer legitimt för ett våldtäktsoffer att vänta i 3,5 månad på att ta beslutet än för någon som har ett halvdant förhållande/blir lämnad/har en partner som tvingar till abort?
    Okej, det visste jag inte. Säg 22 veckor vid våldtäkt och sjuka foster då. 
  • Anonym (Nova)
    Anonym (qw) skrev 2017-02-17 22:41:21 följande:
    Då måste jag bara fråga: Varför 22 veckor vid just våldtäkt?
    Förstår inte frågan? Om man har blivit våldtagen har man själv inte gjort valet att riskera att bli gravid, man kan ha haft psykiska men osv som gjort att man hamnat i en depression eller fått PTSD, man kanske upptäcker graviditeten senare pga detta. Man kan förneka symptomen för att man är i förnekelse av vad som hänt tex. 
  • Anonym (Nova)
    Anonym (qw) skrev 2017-02-19 21:02:31 följande:
    Alltså jag orkar inte. Menar du på fullaste allvar att drt bara är legitimt att "skjuta upp" och genomgå en sen abort om man gått i förnekelse bara enbart pga en våldtäkt, aldrig av någon annan anledning?

Visste du att ungefär 90% av alla som blir våldtagna i Sverige blir det av sin partner? Ska du då försöka hävda att det bara är kvinnor som varit med om en _överfalls_våldtäkt som får vänta till v.22 då? Och med ditt mindset så skulle man kunna argumentera som så att kvinnorna som blivit våldtagna faktiskt valt att leva med sin partner aka sin våldtäktsman, alt. Valt att klä sig på ett visst sätt och därför "får skylla sig själv" om de blir överfallna..

Eh, va? Läs min kommentar igen och sluta stoppa ord i min mun är du snäll. Skrev aldrig överfallsvåldtäkt? Blir du våldtagen av din partner är det också våldtäkt. Jag tycker inte att sena aborter ska vara fritt fram för vem som helst att göra nej, men jag vill samtidigt inte förbjuda det helt för att det finns speciella fall där det behövs, tex vid våldtäkt och fosterskador osv. 

Lägg aldrig ord i min mun igen.

Svar på tråden När tycker du att abort är okej?