• Anonym (Mamman)

De säger snippa fast jag bett dem låta bli!

För att ta det kort och koncist.

Personalen kallar min dotters underliv för "snippa", i vår familj har vi valt att kalla det för fiffi och har bett dem att göra likadant.
    De skiter fullständigt i det och "snipppar" vidare och jag är så arg att jag kan krevera.

Nu har jag fått ta på en privat dagmamma som lovat dyrt och heligt att inte virra till det i min dotters huvud.
    Varför kan inte personalen bara respektera vårt val av namn???

• Svar på tråden De säger snippa fast jag bett dem låta bli!
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-01-05 18:41:32 följande:

För henne är det en fiffi.

Ordet snippa är så gräsligt och fult, jag vill inte kalla hennes underliv för någon som låter snuskigt!

Så nej, det är en fiffi.

Din dotter tycker knappast ordet är snuskigt så sluta låt dina vrickade tankar gå ut över henne. Skola och samhället har valt ordet snippa för det kvinnliga könsorganet, bland annat för att ha ett valt gemensamt ord och bland annat för att inte gulla eller fåna till det med töntiga könsstereotypiska söta namn för en helt naturlig kroppsdel. Exempelvis fiffi. Gillar du det inte? Fine! Men din dotter kommer mötas av ordet från personal och i läroböcker och samhälllet resten av livet, eller tänkte du censurera livet också?. Barn är smarta och lägger inte snuskiga tankar vid ett ord, och tack Gud för det! De tar dock efter sina föräldrar så sluta fåna dig och sluta begränsa ditt barn!
  • Anonym (woaw)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-01-05 19:11:44 följande:
    De har faktiskt inte med att göra vilken anledningen är. Detta är det enda specifika vi bett om. Inget annat.
    Vill inte gå in djupare på varför jag ogillar snippa så mycket.

Det finns fler barn som säger fiffi, vi är inte ensamma om det.
    Djupare borde du gå? så att vi här på FL förstår dig bättre?
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-01-05 18:53:01 följande:

För att slidan är själva hålet, jag pratar om hela könsorganet.

Idag var jag ute och rastade min pudel Fiffi
  • hammarhajen
    Anonym (Mamman) skrev 2017-01-05 18:50:04 följande:
    Det stora problemet är kanske inte själva ordet hur mycket jag än ogillar det utan att personalen högaklitligen skiter i vad vi föräldrar säger.
    Ja. Det är inte ni som bestämmer över pedagogernas ord. Självklart har de all rätt att strunta i era  orimliga krav. 

Vem tror du att du är, förskolepersonalens chef? 
  • Villedualle

De har faktiskt inte med att göra vilken anledningen är. Detta är det enda specifika vi bett om. Inget annat.

Det har de. Ni ber dem göra ngt som försvårar deras arbete och påverkar deras pedagogik. I deras (och mina) ögon är det en obegriplig önskan och därför avslår de den. Om det verkligen finns goda skäl måste du delge dem dessa - annars kommer ni aldrig att förstå varandra. De kan inte läsa dina tankar.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Förstår du inte att det inte är du som förälder som dikterar vad förskolepersonalen ska säga?

Tänk dig själv hur det skulle bli om det var föräldrarna som bestämde. Ett barns föräldrar vill inte att barnen ska säga snopp om det manliga könsorganet utan Petter-Niklas, ett annat barns föräldrar vill inte det ska kallas varken eller utan "koppis" medan ett tredje barns föräldrar tycker att det är viktigt att säga penis.

Ska alla dessa få sina påhittade behov tillfredsställda? Kan du se några komplikationer med det?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Virvlande89

Okej, du behöver inte förklara varför, men uppenbarligen finns det en anledning till varför inte snippa är ett bra alternativ. Jag undrar fortfarande hur du fått reda på att de skiter i din önskan? Har de sagt att de gör det? Har din dotter sagt det? Som jag skrev innan kan det vara svårt att ändra ord bara sådär när man är van vid att använda ett speciellt ord. Om de dessutom inte vet anledningen tar de säkert inte så hårt på det.

Om alla föräldrar hade egna önskemål skulle de behöva ha en lista för vad varje barns kön heter. De känner säkert att det inte är praktiskt helt enkelt.
  • Anonym (M)
    Aileen Allannah skrev 2017-01-05 19:27:35 följande:

Fiffi är väl vad brudarna i Paradise Hotel kallar det?

Amerikanska manliga fångar på anstalter kallar ihopknåpade tillfälliga knullinstrument ("vaginor") bestående av en toarulle, gummihandske och lotion för en "fifi".
  • Alsllwl

Ibland blir det diskussion och lite olika perspektiv syns. Här är det dock unisont att det är TS som ståller orimliga krav. Enligt TS själv pga sina personliga känslor och hangups inför ordet. Det handlar alltså inte om barnets bästa utan om att personalen på förskolan inte skall använda det normala accepterade ordet eftersom barnet då kan råka säga det hemma. Jeez.

Jag fattar att det är jobbigt (jag hade tex avskytt om man hade valt framstjärt som namn) men det här får du tugga i dig.

Svar på tråden De säger snippa fast jag bett dem låta bli!