• Anonym (Mamman)

De säger snippa fast jag bett dem låta bli!

För att ta det kort och koncist.

Personalen kallar min dotters underliv för "snippa", i vår familj har vi valt att kalla det för fiffi och har bett dem att göra likadant.
    De skiter fullständigt i det och "snipppar" vidare och jag är så arg att jag kan krevera.

Nu har jag fått ta på en privat dagmamma som lovat dyrt och heligt att inte virra till det i min dotters huvud.
    Varför kan inte personalen bara respektera vårt val av namn???

• Svar på tråden De säger snippa fast jag bett dem låta bli!
  • Aniiee
    Anonym (Mamman) skrev 2017-01-05 18:42:03 följande:
    För dig ja, inte för oss.
    Vad intressant att du bara lyckades svara på den halva av inlägget som INTE var en fråga.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Anonym (Mamman)
    Villedualle skrev 2017-01-05 18:44:26 följande:

Normalbegåvade barn har oftast inga problem att förstå att människor säger olika eller att olika regler gäller på olika platser tex. Så jag tycker inte att ni behöver vara oroliga för att hon blir förvirrad. Det finns många ord där folk säger olika: hund/vovve, padda/platta, mobil/telefon, trosor/underbyxor mm. För att inte tala om hur olika vi uttalar ord som lakrits, kex, paprika mm och att vi har olika dialekter. Mitt barn har en skånsk pedagog (bor i mellansverige) och det är inga som helst problem. Många barn växer också upp tvåspråkiga utan problem.

Byt till dagmamma om ni tror att det är bättre omsorg om ert barn, men om förskolan fungerar bra låter det onödigt att stöka till det för barnet pga det här. Ni kommer aldrig att hitta omsorgsgivare som pratar exakt som ni - vilket är bra eftersom det är bra för ert barns språkutveckling. En kompis barn lär sig tom lite teckenspråk i förskolan pga en kompis med sen språkutveckling - jättestimulerande!

Det stora problemet är kanske inte själva ordet hur mycket jag än ogillar det utan att personalen högaklitligen skiter i vad vi föräldrar säger.
  • Anonym (Mamman)
    Aniiee skrev 2017-01-05 18:40:45 följande:

Varför kan inte du respektera att det finns mer än ett "namn" på diverse saker?

Fiffi är ett hundnamn.....

Jodå det kan jag, då vänder jag på frågan. Varför kan inte personalen respektera vår önskan i sin kommunikation med vårt barn?
  • Anonym (12345)

Varför säger ni inte slidan?

• Anonym (Mamman)
    Anonym (12345) skrev 2017-01-05 18:51:50 följande:

Varför säger ni inte slidan?

För att slidan är själva hålet, jag pratar om hela könsorganet.
  • Anonym (Bbvjjv)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-01-05 18:51:29 följande:

Jodå det kan jag, då vänder jag på frågan. Varför kan inte personalen respektera vår önskan i sin kommunikation med vårt barn?

Det finns viktagare saker att respektera som personal vad gäller önskemål från föräldrar. Typ att låta barnet gå på pottan, att barnet inte ska utan strumpor eller att barnet inte ska bitas.
  • Villedualle

Har ni gett dem sakliga argument för er önskan? Har ditt barn extra svårigheter med språk, förknippar ordet snippa med sexuella övergrepp eller något annat? Jag tror att anledningen till att ni ber om det påverkar om de är beredda att göra som ni ber eller inte.
  • Anonym (G)

Ska de hålla ditt barn ensam i en separat hörna så hon hör endast ordet " fiffi" ?

De andra barnens föräldrar föredrar kanske snippa och de vill inte att deras döttrar hör ordet " fiffi" .

Några andra alternativ kanske sen olika barngrupper?

Fiffi - avdelning , Snippa avdelning och mus avdelning , kissimurra avdelning?

• nnnnnnnn

Så om någon använder ett ord som är ovanligt (hade ALDRIG hört detta före jag läste det på FL) och egentligen ett personnamn, så ska personalen bara köpa det rakt av och ändra sitt språk?

Om jag har en önskan att man ska kalla snoppen för "Göran" och näsan för "Lisbet", ska då personalen "respektera vår önskan?"

• Johan75
    Det kan de säkert men väljer att inte göra detta. Troligtvis finner de din önskan både löjlig och dum. 
    Behold, i come as a thief.
Svar på tråden De säger snippa fast jag bett dem låta bli!