• Anonym (Mamman)

De säger snippa fast jag bett dem låta bli!

För att ta det kort och koncist.

Personalen kallar min dotters underliv för "snippa", i vår familj har vi valt att kalla det för fiffi och har bett dem att göra likadant.
    De skiter fullständigt i det och "snipppar" vidare och jag är så arg att jag kan krevera.

Nu har jag fått ta på en privat dagmamma som lovat dyrt och heligt att inte virra till det i min dotters huvud.
    Varför kan inte personalen bara respektera vårt val av namn???

• Svar på tråden De säger snippa fast jag bett dem låta bli!
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Bbvjjv) skrev 2017-01-05 19:40:51 följande:
    Förlåt, men jag tror tyvärr att dagens föräldrar tror de får bete sig hur som helst så jag hyser inga tvivel om att en människa kan bete sig såhär
    Jag vet att många föräldrar (och andra också för den delen) beter sig jävligt udda men det här tror jag faktiskt inte på.
  • Anonym (Bbvjjv)

Hade jag varit du hade jag varit mer irriterad över att de låtit min unge leka naken i sandlådan.

• Virvlande89
    Anonym (Mamman) skrev 2017-01-05 19:47:21 följande:

För tredje gången, det är fler barn som säger fiffi!

Det kom upp när de lekt nakna i sanden, jag hade inte påpekat det innan. Att de skiter i det förstår jag när de ignorerar mig och mina önskemål.

Jo jag har förstått att flera säger det, det jag undrar mest är HUR du vet att de ignorerar det. Är du där hela tiden? Pratar de ofta om det?
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (woaw) skrev 2017-01-05 19:11:16 följande:

Hur gammal är din dotter TS?

Hon är snart fem år.
    Anonym (Stina) skrev 2017-01-05 19:15:33 följande:
    Din dotter tycker knappast ordet är snuskigt så sluta låt dina vrickade tankar gå ut över henne. Skola och samhället har valt ordet snippa för det kvinnliga könsorganet, bland annat för att ha ett valt gemensamt ord och bland annat för att inte gulla eller fåna till det med töntiga könsstereotypiska söta namn för en helt naturlig kroppsdel. Exempelvis fiffi. Gillar du det inte? Fine! Men din dotter kommer mötas av ordet från personal och i läroböcker och samhälllet resten av livet, eller tänkte du censurera livet också?. Barn är smarta och lägger inte snuskiga tankar vid ett ord, och tack Gud för det! De tar dock efter sina föräldrar så sluta fåna dig och sluta begränsa ditt barn!

Knappast i läroböcker du!
    Det är ett modeord och inget annat.

Kommer definitivt inte sluta med det jag anser som rätt.
    hammarhajen skrev 2017-01-05 19:20:48 följande:
    Ja. Det är inte ni som bestämmer över pedagogernas ord. Självklart har de all rätt att strunta i era  orimliga krav. 

Vem tror du att du är, förskolepersonalens chef? 
    Jag är väldigt snart en fd "kund" hos dem som slutade pga bristande respekt.
    Virvlande89 skrev 2017-01-05 19:26:55 följande:
    Okej, du behöver inte förklara varför, men uppenbarligen finns det en anledning till varför inte snippa är ett bra alternativ. Jag undrar fortfarande hur du fått reda på att de skiter i din önskan? Har de sagt att de gör det? Har din dotter sagt det? Som jag skrev innan kan det vara svårt att ändra ord bara sådär när man är van vid att använda ett speciellt ord. Om de dessutom inte vet anledningen tar de säkert inte så hårt på det.

Om alla föräldrar hade egna önskemål skulle de behöva ha en lista för vad varje barns kön heter. De känner säkert att det inte är praktiskt helt enkelt.
    Att de ignorerar vår önskan innebär att de skiter i den.
    Min dotter har sagt flera gånger att de säger snippa och undrar varför.
    Aileen Allannah skrev 2017-01-05 19:27:35 följande:

Fiffi är väl vad brudarna i Paradise Hotel kallar det?

Ingen aning, jag ser inte på det.
    hammarhajen skrev 2017-01-05 19:35:00 följande:
    De får betalt från kommunen/huvudmannen och följer därför deras regler, inte dina.

Du betalar en mycket liten del av kostnaden för din dotters vistelse, så liten att du knappast kan ha särskilda önskemål om språk. I så fall får du väl anställa en egen nanny för hela kostnaden, typ 27.000 + sociala avgifter. Då kan du detaljstyra precis som du vill!
    Tack men hon börjar snart hos en dagmamma istället. En jag hittat privat.

• Alsllwl

Förstår jag rätt - TS tänker lyfta barnet ur den trygga och välbekanta gruppen med kompisar och pedagoger och sätta henne i en ny och obekant miljö bara för att personalen använder det normala ordet? Snacka om att sakna barnperspektiv i sådana fall...

• Virvlande89
    Anonym (Mamman) skrev 2017-01-05 19:57:01 följande:

Okej, då vet jag. Då önskar jag dig och din dotter lycka till med dagmamman istället. Hade själv dagmamma ett tag och jag stormtrivdes. Det kommer säkert bli bra. :)
  • Queennr1

Du tänker att personalen ska hålla reda på alla föräldrars önskemål om vad olika kroppsdelar kallas hemma istället för att hålla sig de vedertagna som snopp och snippa? Låter rätt komplicerat.

Förövrigt kan man ju undra varför det pratas så ofta om ditt barns snippa att "problemet" ens uppstår..,

• Anonym (Z)
    Hon är snart fem år.
    Anonym (Stina) skrev 2017-01-05 19:15:33 följande:Din dotter tycker knappast ordet är snuskigt så sluta låt dina vrickade tankar gå ut över henne. Skola och samhället har valt ordet snippa för det kvinnliga könsorganet, bland annat för att ha ett valt gemensamt ord och bland annat för att inte gulla eller fåna till det med töntiga könsstereotypiska söta namn för en helt naturlig kroppsdel. Exempelvis fiffi. Gillar du det inte? Fine! Men din dotter kommer mötas av ordet från personal och i läroböcker och samhälllet resten av livet, eller tänkte du censurera livet också?. Barn är smarta och lägger inte snuskiga tankar vid ett ord, och tack Gud för det! De tar dock efter sina föräldrar så sluta fåna dig och sluta begränsa ditt barn!

Knappast i läroböcker du!
    Det är ett modeord och inget annat.

Kommer definitivt inte sluta med det jag anser som rätt.Jag är väldigt snart en fd "kund" hos dem som slutade pga bristande respekt.
    Virvlande89 skrev 2017-01-05 19:26:55 följande:Okej, du behöver inte förklara varför, men uppenbarligen finns det en anledning till varför inte snippa är ett bra alternativ. Jag undrar fortfarande hur du fått reda på att de skiter i din önskan? Har de sagt att de gör det? Har din dotter sagt det? Som jag skrev innan kan det vara svårt att ändra ord bara sådär när man är van vid att använda ett speciellt ord. Om de dessutom inte vet anledningen tar de säkert inte så hårt på det.

Om alla föräldrar hade egna önskemål skulle de behöva ha en lista för vad varje barns kön heter. De känner säkert att det inte är praktiskt helt enkelt.
    Att de ignorerar vår önskan innebär att de skiter i den.
    Min dotter har sagt flera gånger att de säger snippa och undrar varför.Ingen aning, jag ser inte på det.
    hammarhajen skrev 2017-01-05 19:35:00 följande:De får betalt från kommunen/huvudmannen och följer därför deras regler, inte dina.

Du betalar en mycket liten del av kostnaden för din dotters vistelse, så liten att du knappast kan ha särskilda önskemål om språk. I så fall får du väl anställa en egen nanny för hela kostnaden, typ 27.000 + sociala avgifter. Då kan du detaljstyra precis som du vill!
    Tack men hon börjar snart hos en dagmamma istället. En jag hittat privat.

Snippa står det i läroböcker ja. Du kommer inte i från ordet. Det finns i SAOL.
  • hammarhajen
    Kommer definitivt inte sluta med det jag anser som rätt.
    hammarhajen skrev 2017-01-05 19:20:48 följande:
    Ja. Det är inte ni som bestämmer över pedagogernas ord. Självklart har de all rätt att strunta i era  orimliga krav. 

Vem tror du att du är, förskolepersonalens chef? 
    Jag är väldigt snart en fd "kund" hos dem som slutade pga bristande respekt.Att de ignorerar vår önskan innebär att de skiter i den.
    Aileen Allannah skrev 2017-01-05 19:27:35 följande:

Fiffi är väl vad brudarna i Paradise Hotel kallar det?

Ingen aning, jag ser inte på det.Tack men hon börjar snart hos en dagmamma istället. En jag hittat privat.
    Du kommer inte kunna styra hennes ordval heller. Inte heller lärarnas när hon så småningom börjar skolan. Och inte vad kompisars föräldrar säger heller. Men om vi håller oss till barnomsorg så är den inte finansierad av dig, varken dagmammor eller förskolor. Inte heller dagmamman har dig som chef. Vill hon säga snippa så har hon all rätt att göra det.
  • Anonym (Mamman)
    Alsllwl skrev 2017-01-05 19:59:20 följande:

Förstår jag rätt - TS tänker lyfta barnet ur den trygga och välbekanta gruppen med kompisar och pedagoger och sätta henne i en ny och obekant miljö bara för att personalen använder det normala ordet? Snacka om att sakna barnperspektiv i sådana fall...

Faktiskt är det ett barn till i gruppen som ska byta till samma dagmamma. Det kommer bli hur bra som helst.
    Jag tappade förtroende lite för dagis redan när ungarna lyckades klä av sig nakna i sandlådan, lika med dålig koll. Så mycket för pedagoger.
Svar på tråden De säger snippa fast jag bett dem låta bli!