AnkiC skrev 2017-01-09 22:45:10 följande:
Snopp har varit ett vedertaget namn länge och det är det ordet som används av de flesta. Även om fler ord finns för snopp så är det väldigt stor skillnad om man jämför.
Jag tycker det är en otroligt viktig fråga men jag ser det inte enbart inom förskolans väggar utan mycket större än så. Ett litet namn kan faktiskt göra stor skillnad.
De va väll bättre och snabbare att hitta ett passande namn, jag tror inte många vuxna män kallat sitt kön för snopp utan det är något man gör när man är liten. Vuxen deffinition är penis och jag tror sällan jag hört någon inom förskolan benämna det med de. Snippa tycker jag är ett bra ord, då de flesta fattar att det är det kvinnliga könet.
Ja, om allt skulle vara jämställt så tror jag inte att naturen hade format kvinnan och mannen olika. Finns betydligt vettigare jämställdhets frågor än ett kön som dessutom sällan omnämns. Det skulle bli jäkligt intressant på skolans biologilektioner att se om barnen fattar om man omnämner fortplantningsorganen (som är olika) med samma benämning. Jag tror att feminister behöver inse att jämnställdhet inte gör oss kroppsligen lika och behöver då inte heller sätta ramarna efter de förutsättningar. Den dagen kvinnorna (framförallt feminister) brottas om jobben som "sopåkare", bilmekaniker, militärtjänstgörare eller varför inte sotare innan den dagen kommer så är det bara att inse att vårat samhälle inte är jämställt. Feminister vill helst ha högst lön och bäst jobb, men seriöst är det då jämställt? *jag kan tycka att diskutionerna hamnar på sandlåde nivå*
Och om detta är en så viktig aspekt för dig, så hoppas jag att du har en stadig fot i ett mansdominerat yrke, inte för hög lön. Utan för kvotering och jämnställdhet