• Anonym (Mamman)

De säger snippa fast jag bett dem låta bli!

För att ta det kort och koncist.

Personalen kallar min dotters underliv för "snippa", i vår familj har vi valt att kalla det för fiffi och har bett dem att göra likadant.
    De skiter fullständigt i det och "snipppar" vidare och jag är så arg att jag kan krevera.

Nu har jag fått ta på en privat dagmamma som lovat dyrt och heligt att inte virra till det i min dotters huvud.
    Varför kan inte personalen bara respektera vårt val av namn???

• Svar på tråden De säger snippa fast jag bett dem låta bli!
  • Aileen Allannah

Pedofiler och barns rätt till att benämna sin kropp och sina könsdelar har ingenting med varandra att göra.

• Claribella

Och priset för årets i-landsproblem går till...

• EnAnonumius
    AnkiC skrev 2017-01-06 15:00:12 följande:
    Nä det är ju just det. Det blir en big deal när barnen hör 29 olika namn på könet. Fiffi, mus, snuffla, smula, kissemurra och annat tramsigt och löjligt. Då får man börja diskutera. Har man ett namn blir det ingen diskussion. Då vet man vad det heter från början. Sån tur de flesta fattar det! Feminist eller ej.
    Ja, och skulle alla föräldrar ha en "kravlista" på hur man skulle "prata med deras teling" så blir det ju fan inte mycket över till aktiviteter heller för barnen.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • AnkiC
    EnAnonumius skrev 2017-01-06 18:30:50 följande:
    Ja, och skulle alla föräldrar ha en "kravlista" på hur man skulle "prata med deras teling" så blir det ju fan inte mycket över till aktiviteter heller för barnen.
    Kanske ska ha det som en punkt på inskolningssamtalet. "Vad ska vi kalla ditt barns könsorgan?" Sen får vi ha skrivna kom-ihåglappar så vi inte glömmer. Kanske på varje barn eller i en pärm. En lista på väggen kanske?
  • Jennie med ie
    AnkiC skrev 2017-01-06 20:54:01 följande:

Kanske ska ha det som en punkt på inskolningssamtalet. "Vad ska vi kalla ditt barns könsorgan?" Sen får vi ha skrivna kom-ihåglappar så vi inte glömmer. Kanske på varje barn eller i en pärm. En lista på väggen kanske?

Bredvid listan där vi anger om vi ska säga smörgås, macka eller brödmat.
  • EnAnonumius
    AnkiC skrev 2017-01-06 20:54:01 följande:
    Kanske ska ha det som en punkt på inskolningssamtalet. "Vad ska vi kalla ditt barns könsorgan?" Sen får vi ha skrivna kom-ihåglappar så vi inte glömmer. Kanske på varje barn eller i en pärm. En lista på väggen kanske? smile2.gif
    Ha ha, det hade fan varit nått.
    Eller be färäldran att de tröjor de har på barnen, har tryck på tröjan en lista över "godkända ord". 
  • monkees
    AnkiC skrev 2017-01-06 15:00:12 följande:
    Nä det är ju just det. Det blir en big deal när barnen hör 29 olika namn på könet. Fiffi, mus, snuffla, smula, kissemurra och annat tramsigt och löjligt. Då får man börja diskutera. Har man ett namn blir det ingen diskussion. Då vet man vad det heter från början. Sån tur de flesta fattar det! Feminist eller ej.
    Det är väl inte en bordell man lämnar sina barn till utan en förskola? Den enda gång som barnet och förskoleläraren har en EV anledning att nämna barnets kön (flicka i detta fall) är väl om barnet klagar över att det svider när hon kissar! OCH då säger man väl det och inte att det "svider i kissemurran"(?) Har aldrig hört ett så fult och smaklöst ord. Som hämtat ur en gladporr-film från 70-talet!
  • AnkiC
    monkees skrev 2017-01-07 03:42:52 följande:
    Det är väl inte en bordell man lämnar sina barn till utan en förskola? Den enda gång som barnet och förskoleläraren har en EV anledning att nämna barnets kön (flicka i detta fall) är väl om barnet klagar över att det svider när hon kissar! OCH då säger man väl det och inte att det "svider i kissemurran"(?) Har aldrig hört ett så fult och smaklöst ord. Som hämtat ur en gladporr-film från 70-talet!
    Bordell? Du måste skoja?! Det finns fler tillfällen när könet behöver nämnas. När man ska påminna dem om att torka snippan efter toabesök. När barnet har ont i snippan, kanske slagit sig där osv. När man lär barnen vad kroppsdelarna i tex en samling heter så nämner man det också. Är du rädd för att prata om könsdelar med barn? Är det bordell? Du får nog arbeta med din syn på kroppen, kön och din sexuella identitet. Du verkar ha problem med det. Snippan är högst naturligt, precis som en arm eller en tå och ska synliggöras precis som alla andra kroppsdelar. Ska inte vara nåt pinsamt, skämmigt eller nåt som inte ska nämnas. Det är det som skadat den sexuella identitetsutvecklingen för kvinnor genom historien.
  • jjeessiicahh

Åh herregud. Så dagmamman ska anpassa sig efter vad alla föräldrar vill att man kallar deras underliv? Du är ju knäpp. Hoppas hon fortsätter med snippa så att din dotter kan lära sig lite synonymer. Tror du underskattar din dotter med ordspråket..

Svar på tråden De säger snippa fast jag bett dem låta bli!