• Anonym (Mamman)

De säger snippa fast jag bett dem låta bli!

För att ta det kort och koncist.

Personalen kallar min dotters underliv för "snippa", i vår familj har vi valt att kalla det för fiffi och har bett dem att göra likadant.
    De skiter fullständigt i det och "snipppar" vidare och jag är så arg att jag kan krevera.

Nu har jag fått ta på en privat dagmamma som lovat dyrt och heligt att inte virra till det i min dotters huvud.
    Varför kan inte personalen bara respektera vårt val av namn???

• Svar på tråden De säger snippa fast jag bett dem låta bli!
  • No Logo

Fiffi? Nu ser jag helt annorlunda på barnprogrammet "Fiffi och blomsterfröna"! Är det någon typ av gullig sexualundervisning? Avsnitt 23, "Var den du är" låter ju PK men jag oroar mig nu lite över avsnitt 8 "Vilka nötter" och 24 "Getingen som skrek aj"...

• AnkiC
    iMitera skrev 2017-01-09 14:01:57 följande:
    Nu är det ju inte så ofta jag pratar om snoppar, men ja, jag kallar det snopp. "Mamma, varför står pojkar upp när de kissar? För att de har en snopp"
    Varför är snippa mer fånigt än snopp?
  • AnkiC
    Smulan_88 skrev 2017-01-09 14:11:06 följande:

Varför inte berätta för barnet att människor kallar sina kön för olika saker. Oavsett vilket ord man använder så brukar barnet i fråga fatta principen.

Och dessutom, varför så stor vikt vid vad det kallas? Det är väll inget man behöver springa runt och prata om hela tiden?

Har själv en 5 åring och använder (i mina ögon) det avdramatiserade ordet *mus*.

Fitta och underliv* tycker jag är vuxenord, så fiffi*, snippa* och mus* är barn synonymerna. Dock har vi inte gjort det till någon stor grej, utan vi fattar vad vi menar oavsett vad det omnämns som. Snippa tror jag dessutom är den vanligaste benämningen från förskolornas sida.

Det är bara flickors kön som har flera namn. Varför tror du att det är så? Tycker du inte att det finns nåt problem med det?
  • Smulan_88
    AnkiC skrev 2017-01-09 18:42:04 följande:

Det är bara flickors kön som har flera namn. Varför tror du att det är så? Tycker du inte att det finns nåt problem med det?

Du har så fel när du skriver så, men du kanske inte har lärt dig manliga könsorganets synonymer.?

Låt mig lära dig några; kuk, snopp, balle, petternicklas, snorre, Dick! Vill du lära dig fler? Ta i stället en funderare på varför du skriver att det bara gäller det kvinnliga könet, när du faktiskt har fel på den punkten.
  • AnkiC
    Smulan_88 skrev 2017-01-09 21:40:03 följande:
    Du har så fel när du skriver så, men du kanske inte har lärt dig manliga könsorganets synonymer.?

Låt mig lära dig några; kuk, snopp, balle, petternicklas, snorre, Dick! Vill du lära dig fler? Ta i stället en funderare på varför du skriver att det bara gäller det kvinnliga könet, när du faktiskt har fel på den punkten.
    Ingen av dessa smeknamn på snoppen används till barn vanligtvis. Verkligen inte på förskolan iallafall.
  • iMitera
    AnkiC skrev 2017-01-09 18:40:06 följande:

Varför är snippa mer fånigt än snopp?

Som sagt så använder jag ordet snopp för att beskriva varför pojkar kan kissa ståendes. Har inget behov av ett snippa-ord. Min dotter kommer i alla fall att påverkas från alla håll och får kalla den vad hon vill.

Kalla det snippa du, så kallar jag det för underliv.
  • Smulan_88

Du skrev" Det är bara flickors kön som har flera namn. Varför tror du att det är så? Tycker du inte att det finns nåt problem med det?"

Jag skriver Nej, på den frågan. För du har fel, det finns fler namn även om förskolan väljer att använda snopp. Som det även kallas av flera, lik förskolan valt ordet "snippa".

Jag tycker absolut inte att det är ett problem att de omnämner de olika könen för olika namn. Det finns betydligt viktigare frågor som berör förskolan eller samhället över lag än en sådan liten ovesentlig detalj. Jag upplever att den allmänna kvaliteten och mål och riktlinjer på förskolan är viktigare, än ett ord som på sin höjd omnämns när de ska gå på toa.

Get My point?

• AnkiC
    Smulan_88 skrev 2017-01-09 22:01:26 följande:

Du skrev" Det är bara flickors kön som har flera namn. Varför tror du att det är så? Tycker du inte att det finns nåt problem med det?"

Jag skriver Nej, på den frågan. För du har fel, det finns fler namn även om förskolan väljer att använda snopp. Som det även kallas av flera, lik förskolan valt ordet "snippa".

Jag tycker absolut inte att det är ett problem att de omnämner de olika könen för olika namn. Det finns betydligt viktigare frågor som berör förskolan eller samhället över lag än en sådan liten ovesentlig detalj. Jag upplever att den allmänna kvaliteten och mål och riktlinjer på förskolan är viktigare, än ett ord som på sin höjd omnämns när de ska gå på toa.

Get My point?

Snopp har varit ett vedertaget namn länge och det är det ordet som används av de flesta. Även om fler ord finns för snopp så är det väldigt stor skillnad om man jämför.

Jag tycker det är en otroligt viktig fråga men jag ser det inte enbart inom förskolans väggar utan mycket större än så. Ett litet namn kan faktiskt göra stor skillnad.
  • AnkiC
    iMitera skrev 2017-01-09 21:55:07 följande:
    Som sagt så använder jag ordet snopp för att beskriva varför pojkar kan kissa ståendes. Har inget behov av ett snippa-ord. Min dotter kommer i alla fall att påverkas från alla håll och får kalla den vad hon vill.

Kalla det snippa du, så kallar jag det för underliv.
    Men underliv är ju inte bara snippan. Även manligt kön kallas för underliv. Om man frågar varför flickor sitter och kissar och man får svaret "för att de har ett underliv" så blir det ju väldigt konstigt. Både pojkar och flickor har ju ett underliv men underliv kan vara snippor på vissa och snoppar på andra.
  • iMitera
    AnkiC skrev 2017-01-09 22:50:43 följande:

Men underliv är ju inte bara snippan. Även manligt kön kallas för underliv. Om man frågar varför flickor sitter och kissar och man får svaret "för att de har ett underliv" så blir det ju väldigt konstigt. Både pojkar och flickor har ju ett underliv men underliv kan vara snippor på vissa och snoppar på andra.

Exakt. Därför jag tycker det är ett bra ord. Flickor sitter och kissar eftersom att annars skulle det komma kiss utanför toaletten. Resten har jag redan förklarat och jag har inga problem med detta och kommer således fortsätta kalla underliv för underliv.
Svar på tråden De säger snippa fast jag bett dem låta bli!