• Anonym (Mamman)

De säger snippa fast jag bett dem låta bli!

För att ta det kort och koncist.

Personalen kallar min dotters underliv för "snippa", i vår familj har vi valt att kalla det för fiffi och har bett dem att göra likadant.
    De skiter fullständigt i det och "snipppar" vidare och jag är så arg att jag kan krevera.

Nu har jag fått ta på en privat dagmamma som lovat dyrt och heligt att inte virra till det i min dotters huvud.
    Varför kan inte personalen bara respektera vårt val av namn???

• Svar på tråden De säger snippa fast jag bett dem låta bli!
  • AnkiC
    LizKa skrev 2017-01-07 15:27:56 följande:
    Okej, så vad säger du om detta?

www.synonymer.se/
    Haha synonymordboken där folk kan lämna egna bidrag? Vad bevisar det. Att fler än en kallar det för fiffi? Fiffi är ju dessutom ett hundnamn också. Jag har aldrig hört ordet Fiffi som benämning för snippan så för mig skulle det vart oerhört förvirrande. Ordet snippa står ju med i SAOL sen 10 år tillbaka. Det heter ju snippa och är inget man bara kallar det.
  • LizKa
    AnkiC skrev 2017-01-07 15:45:02 följande:
    Haha synonymordboken där folk kan lämna egna bidrag? Vad bevisar det. Att fler än en kallar det för fiffi? Fiffi är ju dessutom ett hundnamn också. Jag har aldrig hört ordet Fiffi som benämning för snippan så för mig skulle det vart oerhört förvirrande. Ordet snippa står ju med i SAOL sen 10 år tillbaka. Det heter ju snippa och är inget man bara kallar det.
    Tja, det säger bara att det inte bara är ett hundnamn som personen jag citerat påstod.
    Har det blivit tillagt så används det. Typ så.
  • AnkiC
    LizKa skrev 2017-01-07 15:50:11 följande:
    Tja, det säger bara att det inte bara är ett hundnamn som personen jag citerat påstod.
    Har det blivit tillagt så används det. Typ så.
    Fortfarande ett namn på nåt annat som någon enstaka använder som benämning på snippan. Knappast många då vissa aldrig hört det. Precis som Greta. Hur många har hört det. Om jag skriver in det i synonymordlistan nu blir det ett namn på snippan då?
  • LizKa
    AnkiC skrev 2017-01-07 15:57:29 följande:
    Fortfarande ett namn på nåt annat som någon enstaka använder som benämning på snippan. Knappast många då vissa aldrig hört det. Precis som Greta. Hur många har hört det. Om jag skriver in det i synonymordlistan nu blir det ett namn på snippan då?
    Det får du väl göra om du vill men inte behövs det för min skull.
    Jag säger själv inte fiffi om de nedre regionerna, säger iofs inte snippa heller.
    Vad jag säger spelar faktiskt ingen roll för jag brukar inte prata så mycket om den. Och definitivt inte med några barn.
  • AnkiC
    LizKa skrev 2017-01-07 16:01:01 följande:
    Det får du väl göra om du vill men inte behövs det för min skull.
    Jag säger själv inte fiffi om de nedre regionerna, säger iofs inte snippa heller.
    Vad jag säger spelar faktiskt ingen roll för jag brukar inte prata så mycket om den. Och definitivt inte med några barn.
    Bara undrade om du anser att det blir ett namn för snippan bara för att jag skriver in det i listan?
  • LizKa
    AnkiC skrev 2017-01-07 16:02:40 följande:
    Bara undrade om du anser att det blir ett namn för snippan bara för att jag skriver in det i listan?
    Nej, som sagt så var det för att... äsch det kan du läsa igen.

Strunta i det, jag ville bara retas lite.
  • Galler
    Anonym (Mamman) skrev 2017-01-05 19:11:44 följande:
    De har faktiskt inte med att göra vilken anledningen är. Detta är det enda specifika vi bett om. Inget annat.
    Vill inte gå in djupare på varför jag ogillar snippa så mycket.

Det finns fler barn som säger fiffi, vi är inte ensamma om det.
    Bästa TS.
    Jag tycker att du ska vara glad att ditt barn har människor att kommunicera med, som använder helt oförargliga synonymer till ditt barns fitta. För det är väl detta organ vi pratar om? Fittan. Just denna synonym undviker kanske ditt barns förskolepedagoger förmodligen. Eller hur? So, be happy!

Fast egentligen vore det inte fel det heller. Lika lite fel som "snippa", "klitta", "muff", "murra" eller "fiffi". Eller något annat som syftar till hela det kvinnliga könsorganet (klitoris, blygdläppar, mellangård och slida). Ord blir värdeladdade på grund av människans inställning till dem. Du ska se, om 10-20 år så kommer vi alla gå omkring och säga, typ: Jag har en sån ryslig svampinfektion i fittan!

Det finns hopp!
  • iMitera
    AnkiC skrev 2017-01-07 13:50:00 följande:

Så du säger inte snopp heller? Är det också fånigt?

Nu är det ju inte så ofta jag pratar om snoppar, men ja, jag kallar det snopp. "Mamma, varför står pojkar upp när de kissar? För att de har en snopp"
  • iMitera
    Nomanisanisland skrev 2017-01-07 14:26:46 följande:

Fast snippa och snopp bara del av underlivet.

Vad spelar det för roll menar du?
  • Smulan_88

Varför inte berätta för barnet att människor kallar sina kön för olika saker. Oavsett vilket ord man använder så brukar barnet i fråga fatta principen.

Och dessutom, varför så stor vikt vid vad det kallas? Det är väll inget man behöver springa runt och prata om hela tiden?

Har själv en 5 åring och använder (i mina ögon) det avdramatiserade ordet *mus*.

Fitta och underliv* tycker jag är vuxenord, så fiffi*, snippa* och mus* är barn synonymerna. Dock har vi inte gjort det till någon stor grej, utan vi fattar vad vi menar oavsett vad det omnämns som. Snippa tror jag dessutom är den vanligaste benämningen från förskolornas sida.

Svar på tråden De säger snippa fast jag bett dem låta bli!