• Anonym (Mamman)

De säger snippa fast jag bett dem låta bli!

För att ta det kort och koncist.

Personalen kallar min dotters underliv för "snippa", i vår familj har vi valt att kalla det för fiffi och har bett dem att göra likadant.
    De skiter fullständigt i det och "snipppar" vidare och jag är så arg att jag kan krevera.

Nu har jag fått ta på en privat dagmamma som lovat dyrt och heligt att inte virra till det i min dotters huvud.
    Varför kan inte personalen bara respektera vårt val av namn???

• Svar på tråden De säger snippa fast jag bett dem låta bli!
  • Anonym (Mamman)
    Virvlande89 skrev 2017-01-05 20:02:47 följande:
    Okej, då vet jag. Då önskar jag dig och din dotter lycka till med dagmamman istället. Hade själv dagmamma ett tag och jag stormtrivdes. Det kommer säkert bli bra. :)
    Tackar! 
  • Anonym (Mamman)
    hammarhajen skrev 2017-01-05 20:04:19 följande:
    Du kommer inte kunna styra hennes ordval heller. Inte heller lärarnas när hon så småningom börjar skolan. Och inte vad kompisars föräldrar säger heller. Men om vi håller oss till barnomsorg så är den inte finansierad av dig, varken dagmammor eller förskolor. Inte heller dagmamman har dig som chef. Vill hon säga snippa så har hon all rätt att göra det.
    Det är redan klappat och klart. Dagmamman kommer inte säga snippa till min dotter. Inte heller till det andra barnet som ska börja där. Detta är en privat dagmamma.
  • EnAnonumius
    Anonym (Mamman) skrev 2017-01-05 18:41:32 följande:
    För henne är det en fiffi.
    Ordet snippa är så gräsligt och fult, jag vill inte kalla hennes underliv för någon som låter snuskigt!

Så nej, det är en fiffi.
    Ja och?
    Jag anser att du är otroligt obstinat, och verklighetsfrånvänd som inte förstår att  ett barn kan hålla två saker i huvudet. Det går för barn att tänka "på dagis säger man snippa" och hemma säger man "fiffi".

Bara för att du subjektivt tycker snippa är fult är bar dina egna problem, det ger dig ingen rätt att tvinga omgivningen att agera efter din subjektiva tycke och smak, nej inte ens mot ditt barn.

Fiffi; får mig att tänka på en pudel som en fransyska äger..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Idiot)

Och här hemma säger vi fittan och kuken... fattar inte heller varför personalen på förskolan vägrar säga det vi bestämt här hemma!

• Anonym (Korrekt)

Själva har vi bett förskolepedagogerna kalla vår dotters underliv fitta (blöt våtmark) när de talar med det eller med henne om hennes genetalier...

Ge dig. Trolltråd.

• Anonym (Mamman)
    EnAnonumius skrev 2017-01-05 20:08:07 följande:
    Ja och?
    Jag anser att du är otroligt obstinat, och verklighetsfrånvänd som inte förstår att  ett barn kan hålla två saker i huvudet. Det går för barn att tänka "på dagis säger man snippa" och hemma säger man "fiffi".

Bara för att du subjektivt tycker snippa är fult är bar dina egna problem, det ger dig ingen rätt att tvinga omgivningen att agera efter din subjektiva tycke och smak, nej inte ens mot ditt barn.

Fiffi; får mig att tänka på en pudel som en fransyska äger..
    Noterat.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Korrekt) skrev 2017-01-05 20:11:54 följande:

Själva har vi bett förskolepedagogerna kalla vår dotters underliv fitta (blöt våtmark) när de talar med det eller med henne om hennes genetalier...

Ge dig. Trolltråd.

Väntade bara på att bli kallad troll. Det får du tro om det vill, tyvärr är det inte så.
  • elyse

För mig är snippa något man säger om barns underliv och fiffi något vuxna säger lite halvt på skoj om sina egna underliv. Är säkert regionalt/kulturellt.

• Anonym (Anonym1)

Tycker då inte man kan kräva att personalen använder ett visst ord eller förbjuder personalen att använda ett ord! Tänk om alla skulle få bestämma vilka ord som får användas med deras barn, skulle ju gå mera tanke åt vilka ord man får använda istället för att arbeta pedagogiskt med barnen. Jag arbetar själv på förskolan och en förälder ansåg att vi inte fick använda ordet fredagsmys för det förknippas med godis! Till saken hör att vi inte talade om fredagsmys, det var mera frågan vad ska ni göra ikväll då det är fredag, och då inflikade förstås de andra barnen att de skulle ha fredagsmys med tex film....

• EnAnonumius
    Anonym (Mamman) skrev 2017-01-05 19:41:19 följande:
    Som sagt är det fler barn som säger fiffi.
    Fiffi är inte vårt hittepåord för underlivet.
    Nej ingen som sagt det heller.

Men Fiffi likväl ett pudelnamn.

Och Fiffi är även det amerikanska namnet, av kriminella män i fängelserna, om deras hemmagjorda lösfittor (toarulle, latexhandske och lotion) de använder för att runka med.

Kan så vara, nu ska dottern ändå sluta där så nu kan de snippa på så mycket de orkar.
    Jasså du upptäckte att personalen inte vill låta deras verksamhet kretsa kring dig och dina hangups och vill vara dig till lags?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden De säger snippa fast jag bett dem låta bli!