• Anonym (Mamman)

De säger snippa fast jag bett dem låta bli!

För att ta det kort och koncist.

Personalen kallar min dotters underliv för "snippa", i vår familj har vi valt att kalla det för fiffi och har bett dem att göra likadant.
    De skiter fullständigt i det och "snipppar" vidare och jag är så arg att jag kan krevera.

Nu har jag fått ta på en privat dagmamma som lovat dyrt och heligt att inte virra till det i min dotters huvud.
    Varför kan inte personalen bara respektera vårt val av namn???

• Svar på tråden De säger snippa fast jag bett dem låta bli!
  • hammarhajen
    Anonym (Mamman) skrev 2017-01-05 18:40:09 följande:
    Jo, de har betalt för att ta hand om henne och då ska de respektera mina önskemål.

Det kom upp när flickorna lekt nakna i sandlådan (dålig uppmärksamhet också för övrigt) och fått sand i springan.
    De får betalt från kommunen/huvudmannen och följer därför deras regler, inte dina.

Du betalar en mycket liten del av kostnaden för din dotters vistelse, så liten att du knappast kan ha särskilda önskemål om språk. I så fall får du väl anställa en egen nanny för hela kostnaden, typ 27.000 + sociala avgifter. Då kan du detaljstyra precis som du vill!
  • Anonym (Suck)

Men hörrni, inte kan ni väl tro på att någon enda människa faktiskt skulle bete sig såhär?

Det finns ju inte en chans

• Anonym (woaw)
    hammarhajen skrev 2017-01-05 19:35:00 följande:
    De får betalt från kommunen/huvudmannen och följer därför deras regler, inte dina.

Du betalar en mycket liten del av kostnaden för din dotters vistelse, så liten att du knappast kan ha särskilda önskemål om språk. I så fall får du väl anställa en egen nanny för hela kostnaden, typ 27.000 + sociala avgifter. Då kan du detaljstyra precis som du vill!
    Håller med till fullo!!
  • Anonym (Bbvjjv)
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-05 19:37:59 följande:

Men hörrni, inte kan ni väl tro på att någon enda människa faktiskt skulle bete sig såhär?

Förlåt, men jag tror tyvärr att dagens föräldrar tror de får bete sig hur som helst så jag hyser inga tvivel om att en människa kan bete sig såhär
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (G) skrev 2017-01-05 18:56:23 följande:

Ska de hålla ditt barn ensam i en separat hörna så hon hör endast ordet " fiffi" ?

De andra barnens föräldrar föredrar kanske snippa och de vill inte att deras döttrar hör ordet " fiffi" .

Några andra alternativ kanske sen olika barngrupper?

Fiffi - avdelning , Snippa avdelning och mus avdelning , kissimurra avdelning?

Som sagt är det fler barn som säger fiffi.
    nnnnnnnn skrev 2017-01-05 18:56:27 följande:

Så om någon använder ett ord som är ovanligt (hade ALDRIG hört detta före jag läste det på FL) och egentligen ett personnamn, så ska personalen bara köpa det rakt av och ändra sitt språk?

Om jag har en önskan att man ska kalla snoppen för "Göran" och näsan för "Lisbet", ska då personalen "respektera vår önskan?"

Fiffi är inte vårt hittepåord för underlivet.
    Johan75 skrev 2017-01-05 18:57:58 följande:
    Det kan de säkert men väljer att inte göra detta. Troligtvis finner de din önskan både löjlig och dum. 

Kan så vara, nu ska dottern ändå sluta där så nu kan de snippa på så mycket de orkar.
  • Villedualle
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-05 19:37:59 följande:

Jag har träffat folk som är betydligt märkligare än så. På gott och ont.
  • Anonym (Mamman)
    sextiotalist skrev 2017-01-05 18:59:47 följande:

Snippa är ett så fult ord så det använder jag inte. Men fiffi är lika illa.

Jag säger underlivet

Fast det känns för vuxet att säga till ett barn tycker jag.
    Anonym (Herregud!) skrev 2017-01-05 19:01:19 följande:
    För att om de var tvungna att gå runt med en ordbok för varje barn skulle de inte hinna göra något annat.
    Vad tycker du att de ska svara om hon frågar dem vad en snippa är?
    Vad ska de säga om de pratar om skillnad mellan könen och räknar upp flickorna som har snippa och pojkarna som har snopp? Är din dotter en hen i så fall, eller ska de bara låtsas som att hon inte är närvarande?

Varför vill du begränsa din dotters ordförråd? Är det viktigt för dig att hon bara förstår vad du säger?
    Försöker du alienera henne från övriga samhället?
    Framgår det inte rätt tydligt att det är en hon? På sista stycket, nej, nej och nej. Men jag vill inte att hon använder ord som låter snuskiga.
    Virvlande89 skrev 2017-01-05 19:02:37 följande:

Det jag undrar då, eftersom du säger att de pratat om det när de lekt nakna i sandlådan (vilket absolut känns som att de borde ha haft lite mer koll på :P ), när och i vilket sammanhang har du bett dem att säga fifi? Före eller efter? Och hur har du fått reda på att de "högaktligen skiter" i vad du har bett om? Då måste de ju ha pratat om det flera gånger. Eller har personalen sagt "här säger vi snippa!!" till dig när du bett dem säga fifi?

Anledningen till att jag undrar är för att de kanske inte skiter i det, men det är svårt att bara byta ord till endast ett barn bara sådär, när man är van vid att säga något annat.

För tredje gången, det är fler barn som säger fiffi!
    Det kom upp när de lekt nakna i sanden, jag hade inte påpekat det innan. Att de skiter i det förstår jag när de ignorerar mig och mina önskemål.

• Anonym (woaw)

Har frågat TS hur gammal är hennes dotter men fick inget svar och vet ej vart TS tagit väg just nu och inte svarar på frågorna ? För det lustigast är att man vill ju våga tro att TS dottern har tidigare säkert hört ordet " snippa" bl.a andra barn innan hon bett personalen att säga "fifi" eller "wifi" haha haha inte fan vet jag vad det är nu heter... För vuxna glömmer ofta att barn kan eller vet mycket än man kan tro.

Svar på tråden De säger snippa fast jag bett dem låta bli!