• Anonym (Mamman)

De säger snippa fast jag bett dem låta bli!

För att ta det kort och koncist.

Personalen kallar min dotters underliv för "snippa", i vår familj har vi valt att kalla det för fiffi och har bett dem att göra likadant.
    De skiter fullständigt i det och "snipppar" vidare och jag är så arg att jag kan krevera.

Nu har jag fått ta på en privat dagmamma som lovat dyrt och heligt att inte virra till det i min dotters huvud.
    Varför kan inte personalen bara respektera vårt val av namn???

• Svar på tråden De säger snippa fast jag bett dem låta bli!
  • LizKa

Jag gillar inte heller ordet snippa men vad ska man göra när det är det vedertagna ordet nu för tiden?
    Har hört många olika benämningar, även fiffi men det är inget jag skulle lära en liten flicka. Det är bättre att ha ett namn oavsett om man ogillar det. Det är ju bara när man pratar med barnet som man behöver använda det.

• LizKa
    Froken Lokens skrev 2017-01-05 20:29:03 följande:

Tråden ligger i sandlådan gott folk.

Ok, jag undrade just hur det kunde vara att det inte gick att skriva anonymt när så många andra gjort det.
    Trist för ts, nu kommer hon nog inte skriva mer i tråden.
  • KristinaJ
    Anonym (Mamman) skrev 2017-01-05 19:57:01 följande:

Hon är snart fem år.

Knappast i läroböcker du!

Det är ett modeord och inget annat.

Kommer definitivt inte sluta med det jag anser som rätt.Jag är väldigt snart en fd "kund" hos dem som slutade pga bristande respekt.Att de ignorerar vår önskan innebär att de skiter i den.

Min dotter har sagt flera gånger att de säger snippa och undrar varför.Ingen aning, jag ser inte på det.Tack men hon börjar snart hos en dagmamma istället. En jag hittat privat.

Fel. Det är väl etablerat och det ord både RFSU och pålästa pedagoger faktiskt använder. Du måste ju trolla? Hur kan du vilja begränsa ditt barns språk och vardag pga dina fixa idéer om vad som "låter snuskigt"?
  • Aileen Allannah

Det låter helt jävla galet att flytta sin nästan femåring från en grupp där allt fungerar(?) förutom att personalen inte lyder ts.

• UnderbaraLillaÄlskadeJag
    Anonym (Mamman) skrev 2017-01-05 18:40:09 följande:
    Jo, de har betalt för att ta hand om henne och då ska de respektera mina önskemål.

Det kom upp när flickorna lekt nakna i sandlådan (dålig uppmärksamhet också för övrigt) och fått sand i springan.
    Springan ja det är också ett namn många kallar snippan för. Så varför kallar du den för springan helt plötsligt när ditt barn enbart får säga fiffi?
  • UnderbaraLillaÄlskadeJag
    Anonym (Mamman) skrev 2017-01-05 18:47:03 följande:
    Jo det gjorde vi också ibland.
    Annars sa vi mest musen fast det tycker jag inte låter bra idag..
    Se där återigen har du själv använt massor av olika ord för underlivet men du berövar din dotter på ett stort ordförråd.
  • nnnnnnnn
    Anonym (Mamman) skrev 2017-01-05 19:41:19 följande:

Fiffi är inte vårt hittepåord för underlivet.

inte svar på min fråga.

Alltså tvingas jag upprepa mej:

Så om någon använder ett ord som är ovanligt (hade ALDRIG hört detta före jag läste det på FL) och egentligen ett personnamn, så ska personalen bara köpa det rakt av och ändra sitt språk?

Om jag har en önskan att man ska kalla snoppen för "Göran" och näsan för "Lisbet", ska då personalen "respektera vår önskan?"

• Febl
    nnnnnnnn skrev 2017-01-05 18:56:27 följande:

Om jag har en önskan att man ska kalla snoppen för "Göran" och näsan för "Lisbet", ska då personalen "respektera vår önskan?"

Hahaha fantastiskt!!!
Svar på tråden De säger snippa fast jag bett dem låta bli!