Inlägg från: LizKa |Visa alla inlägg
  • LizKa

De säger snippa fast jag bett dem låta bli!

Jag gillar inte heller ordet snippa men vad ska man göra när det är det vedertagna ordet nu för tiden?
    Har hört många olika benämningar, även fiffi men det är inget jag skulle lära en liten flicka. Det är bättre att ha ett namn oavsett om man ogillar det. Det är ju bara när man pratar med barnet som man behöver använda det.

• LizKa
    Froken Lokens skrev 2017-01-05 20:29:03 följande:

Tråden ligger i sandlådan gott folk.

Ok, jag undrade just hur det kunde vara att det inte gick att skriva anonymt när så många andra gjort det.
    Trist för ts, nu kommer hon nog inte skriva mer i tråden.
  • LizKa
    AnkiC skrev 2017-01-07 08:51:37 följande:
    Bordell? Du måste skoja?! Det finns fler tillfällen när könet behöver nämnas. När man ska påminna dem om att torka snippan efter toabesök. När barnet har ont i snippan, kanske slagit sig där osv. När man lär barnen vad kroppsdelarna i tex en samling heter så nämner man det också. Är du rädd för att prata om könsdelar med barn? Är det bordell? Du får nog arbeta med din syn på kroppen, kön och din sexuella identitet. Du verkar ha problem med det. Snippan är högst naturligt, precis som en arm eller en tå och ska synliggöras precis som alla andra kroppsdelar. Ska inte vara nåt pinsamt, skämmigt eller nåt som inte ska nämnas. Det är det som skadat den sexuella identitetsutvecklingen för kvinnor genom historien.
    Så när ni lär barnen vad deras könsorgan heter, säger ni då att flickor har snippa och pojkar har snopp? Om så, hur stämmer det överens med allt annat genus som måste vara "rätt"?

Sedan är det väl ändå så att en arm kallar alla för en arm, en tå för en tå och så vidare medans just könet har flera olika benämningar. Varför är det så viktigt att lära ut det? Det finns också familjer som kanske inte vill sjunga om snippan och snoppen, familjer som väljer att tona ner det lite mer. Ska inte de accepteras?

Ts, gick för långt i sina önskningar. Det håller jag med om men måste det verkligen basuneras ut så som du säger?

Synd att tråden tvångsflyttades så att ts valde att backa... verkligen synd.
  • LizKa
    MagiskMamma skrev 2017-01-07 11:58:00 följande:

Vad jag vet så är det bara Smurfarna som kan byta ut vedertagna ord till något annat. Vi andra får hålla till godo med det som finns i SAOL....

Fast nej, så är det ju faktiskt inte.
    Smurfarna har jag ingen aning om vad det gör eller inte och det spelar ingen roll för de är seriefigurer. Det finns seriefigurer som kan flyga också och dem som kan byta personlighet i en telefonkiosk. (Om du vet vad en telefonkiosk är, alla ungdomar vet nog inte det och jag vet inte hur gammal du är.)
  • LizKa
    AnkiC skrev 2017-01-07 12:46:29 följande:
    Ja vi säger att flickor har snippa och pojkar har snopp. Helt riktigt. Flickor har inte haft en benämning på könet innan såsom pojkar har haft. Nu har de det, det står i SAOL. Innan har det varit gulliga och förlöjligande namn på flickors kön. Detta för att historiskt sett så ska kvinnans sexualitet gömmas och inte nämnas. Kvinnan skulle vara passiv i sin sexualitet. Pojkar har alltid haft ordet snopp som benämning. Numera är det mer jämställt och kvinnor och mäns sexualitet likvärdig. Därför ska man kunna prata om flickors kön lika naturligt och ickeförlöjligande som pojkars. Olika namn på snippan förvirrar dessutom. Ordet snippa och snopp är likvärdiga och väldigt bra. Varför ska pratet om vissa kroppsdelar tonas ned? Är det för att man förknippar dem med sex? Det är viktigt att kunna prata om sina kroppsdelar utan att skämmas. Vi föds ju med dem. Varför ska det inte vara lika naturligt att prata om armar och ben som snippor och snoppar?
    Det jag tänker är att nu för tiden med genus och allt annat möjligt och omöjligt så sägs det ju att alla kvinnor har inte fitta/livmoder och alla män har inte kuk. Det finns intergender och så vidare.
    Om ni då lär barnen att flickor har snippa och pojkar har snopp så blir det väl aningens förvirrande längre fram?

Märk väl att jag frågar dig som förskollärare, jag är inte skolad i att ta hand om småbarn.
  • LizKa
    BandAnna skrev 2017-01-07 14:04:08 följande:

Fiffi är ett hundnamn. Du tror inte att DET om något förvirrar ungen när gamla Greta kommer gåendes med sin fluffiga Fiffi? 

Okej, så vad säger du om detta?

www.synonymer.se/
  • LizKa
    AnkiC skrev 2017-01-07 15:45:02 följande:
    Haha synonymordboken där folk kan lämna egna bidrag? Vad bevisar det. Att fler än en kallar det för fiffi? Fiffi är ju dessutom ett hundnamn också. Jag har aldrig hört ordet Fiffi som benämning för snippan så för mig skulle det vart oerhört förvirrande. Ordet snippa står ju med i SAOL sen 10 år tillbaka. Det heter ju snippa och är inget man bara kallar det.
    Tja, det säger bara att det inte bara är ett hundnamn som personen jag citerat påstod.
    Har det blivit tillagt så används det. Typ så.
  • LizKa
    AnkiC skrev 2017-01-07 15:57:29 följande:
    Fortfarande ett namn på nåt annat som någon enstaka använder som benämning på snippan. Knappast många då vissa aldrig hört det. Precis som Greta. Hur många har hört det. Om jag skriver in det i synonymordlistan nu blir det ett namn på snippan då?
    Det får du väl göra om du vill men inte behövs det för min skull.
    Jag säger själv inte fiffi om de nedre regionerna, säger iofs inte snippa heller.
    Vad jag säger spelar faktiskt ingen roll för jag brukar inte prata så mycket om den. Och definitivt inte med några barn.
  • LizKa
    AnkiC skrev 2017-01-07 16:02:40 följande:
    Bara undrade om du anser att det blir ett namn för snippan bara för att jag skriver in det i listan?
    Nej, som sagt så var det för att... äsch det kan du läsa igen.

Strunta i det, jag ville bara retas lite.
Svar på tråden De säger snippa fast jag bett dem låta bli!