• Anonym (Mamman)

De säger snippa fast jag bett dem låta bli!

För att ta det kort och koncist.

Personalen kallar min dotters underliv för "snippa", i vår familj har vi valt att kalla det för fiffi och har bett dem att göra likadant.
    De skiter fullständigt i det och "snipppar" vidare och jag är så arg att jag kan krevera.

Nu har jag fått ta på en privat dagmamma som lovat dyrt och heligt att inte virra till det i min dotters huvud.
    Varför kan inte personalen bara respektera vårt val av namn???

• Svar på tråden De säger snippa fast jag bett dem låta bli!
  • AnkiC

Det är ju när det tonas ned som det blir en grej av det. Bättre att avdramatisera det genom att göra det mer naturligt.

• AnkiC
    monkees skrev 2017-01-07 11:40:33 följande:
    Jag (vi) har klarat att fostra två underbara döttrar som nu är vuxna och lever i goda fungerande relationer med fina män trots att vi inte haft 100% fokus på deras underliv när de växte upp. Vi fokuserade på hela individen och framförallt närhet/kärlek. Sund sådan.
    Så att ha ett och samma namn på flickans kön generellt är samma sak som att fokusera 100% på könsorganet. Du har lite svårt att förstå.
  • LizKa
    AnkiC skrev 2017-01-07 12:46:29 följande:
    Ja vi säger att flickor har snippa och pojkar har snopp. Helt riktigt. Flickor har inte haft en benämning på könet innan såsom pojkar har haft. Nu har de det, det står i SAOL. Innan har det varit gulliga och förlöjligande namn på flickors kön. Detta för att historiskt sett så ska kvinnans sexualitet gömmas och inte nämnas. Kvinnan skulle vara passiv i sin sexualitet. Pojkar har alltid haft ordet snopp som benämning. Numera är det mer jämställt och kvinnor och mäns sexualitet likvärdig. Därför ska man kunna prata om flickors kön lika naturligt och ickeförlöjligande som pojkars. Olika namn på snippan förvirrar dessutom. Ordet snippa och snopp är likvärdiga och väldigt bra. Varför ska pratet om vissa kroppsdelar tonas ned? Är det för att man förknippar dem med sex? Det är viktigt att kunna prata om sina kroppsdelar utan att skämmas. Vi föds ju med dem. Varför ska det inte vara lika naturligt att prata om armar och ben som snippor och snoppar?
    Det jag tänker är att nu för tiden med genus och allt annat möjligt och omöjligt så sägs det ju att alla kvinnor har inte fitta/livmoder och alla män har inte kuk. Det finns intergender och så vidare.
    Om ni då lär barnen att flickor har snippa och pojkar har snopp så blir det väl aningens förvirrande längre fram?

Märk väl att jag frågar dig som förskollärare, jag är inte skolad i att ta hand om småbarn.
  • AnkiC
    LizKa skrev 2017-01-07 13:05:35 följande:
    Det jag tänker är att nu för tiden med genus och allt annat möjligt och omöjligt så sägs det ju att alla kvinnor har inte fitta/livmoder och alla män har inte kuk. Det finns intergender och så vidare.
    Om ni då lär barnen att flickor har snippa och pojkar har snopp så blir det väl aningens förvirrande längre fram?

Märk väl att jag frågar dig som förskollärare, jag är inte skolad i att ta hand om småbarn.
    Det är en intressant fråga absolut! Det finns både män och kvinnor med snippa och tvärtom. Man får skilja på det sociala könet och det fysiska könet. Snippan är dock alltid en snippa vare sig det sitter på en man eller en kvinna och snoppen är alltid en snopp. Hur vi människor vill definiera oss själva måste vi lämna över till individen. Man ska egentligen inte utgå från att alla snippbärare är flickor och snoppbärare pojkar. Jag som förskollärare undviker så mycket jag kan att använda orden flicka och pojke. Jag säger barnens namn eller barn. Försöker säga hen så mycket det går. Är barnet dock tydlig med att hen är flicka eller pojke och vill bli benämnd så, ja då gör jag det. Vi har haft barn med snippa som identifierar sig som pojke och då får man respektera det. Det är såklart inte så lätt det här. Även jag som är rätt genusmedveten tycker det är svårt att bryta dessa normer eftersom man själv är uppvuxen i och formad efter dem. Men man försöker iallafall.
  • iMitera

Är väl inget svårt att lära att det kan finnas flera namn. Vi kallar det för underliv. Gillar inte fåniga könsnamn och underliv är ett neutralt o bra ord tycker jag.

• AnkiC
    iMitera skrev 2017-01-07 13:44:57 följande:

Är väl inget svårt att lära att det kan finnas flera namn. Vi kallar det för underliv. Gillar inte fåniga könsnamn och underliv är ett neutralt o bra ord tycker jag.

Så du säger inte snopp heller? Är det också fånigt?
  • BandAnna

Fiffi är ett hundnamn. Du tror inte att DET om något förvirrar ungen när gamla Greta kommer gåendes med sin fluffiga Fiffi? 

• Nomanisanisland
    iMitera skrev 2017-01-07 13:44:57 följande:

Fast snippa och snopp bara del av underlivet.
  • AnkiC
    BandAnna skrev 2017-01-07 14:04:08 följande:

Fiffi är ett hundnamn. Du tror inte att DET om något förvirrar ungen när gamla Greta kommer gåendes med sin fluffiga Fiffi? 

Jag hade en bekant som kallade snippan för Greta.
  • LizKa
    BandAnna skrev 2017-01-07 14:04:08 följande:

Okej, så vad säger du om detta?

www.synonymer.se/
Svar på tråden De säger snippa fast jag bett dem låta bli!