AnkiC skrev 2017-01-07 12:46:29 följande:
Ja vi säger att flickor har snippa och pojkar har snopp. Helt riktigt. Flickor har inte haft en benämning på könet innan såsom pojkar har haft. Nu har de det, det står i SAOL. Innan har det varit gulliga och förlöjligande namn på flickors kön. Detta för att historiskt sett så ska kvinnans sexualitet gömmas och inte nämnas. Kvinnan skulle vara passiv i sin sexualitet. Pojkar har alltid haft ordet snopp som benämning. Numera är det mer jämställt och kvinnor och mäns sexualitet likvärdig. Därför ska man kunna prata om flickors kön lika naturligt och ickeförlöjligande som pojkars. Olika namn på snippan förvirrar dessutom. Ordet snippa och snopp är likvärdiga och väldigt bra. Varför ska pratet om vissa kroppsdelar tonas ned? Är det för att man förknippar dem med sex? Det är viktigt att kunna prata om sina kroppsdelar utan att skämmas. Vi föds ju med dem. Varför ska det inte vara lika naturligt att prata om armar och ben som snippor och snoppar?
Det jag tänker är att nu för tiden med genus och allt annat möjligt och omöjligt så sägs det ju att alla kvinnor har inte fitta/livmoder och alla män har inte kuk. Det finns intergender och så vidare.
Om ni då lär barnen att flickor har snippa och pojkar har snopp så blir det väl aningens förvirrande längre fram?
Märk väl att jag frågar dig som förskollärare, jag är inte skolad i att ta hand om småbarn.