Inlägg från: AnkiC |Visa alla inlägg
  • AnkiC

De säger snippa fast jag bett dem låta bli!

Nu är det ju så att det är en snippa och då använder man det korrekta namnet till alla barn för att inte skapa förvirring. Flickor behöver dessutom ett vedertaget namn på sitt könsorgan för att inte osynliggöra det. Tänk om alla har olika namn hemma på snippan. Hur ska personalen hålla reda på vad Lisa, Emma, Anna, Sofia osv kallar det och säga rätt? Nä trams. Börja kalla snippan vid sitt riktiga namn istället. Tänk om vi plötsligt skulle börja kalla olika kroppsdelar för andra saker, hur skulle det låta? "Jag vill att mitt barns huvud blir kallad ulltoppen". Väldigt märkligt.

• AnkiC

Pedagogernas uppdrag i sin yrkesroll går före föräldrars önskan (idioti) i det här fallet.

• AnkiC
    monkees skrev 2017-01-06 06:40:32 följande:

Vi hade barn i förskolan i tio år och ALDRIG hade vi ngn diskussion om vad våra flickors könsorgan skulle kallas!? Liksom hallå! Känns osunt att en sådan fråga är så i fokus.

Tvärtom, det är högst nödvändigt.
  • AnkiC
    monkees skrev 2017-01-06 06:58:04 följande:
    Orka.
    Japp, jag orkar. Jag är förskollärare.
  • AnkiC
    monkees skrev 2017-01-06 08:27:08 följande:
    Tur det inte var sådant fokus på könsdelarna när mina barn gick på förskolan. Det skulle oroat mig enormt. Man har ju läst om fasansfulla händelser med pedofiler på förskolor (sällsynt men förekommer) och skulle det tjatats om mina småflickors könsdelar så skulle jag bytt dagis.
    Men herregud. Man går väl inte och tjatar om barns kön såklart på förskolan. Debatten kring könets namn sker ju på vuxen nivå. Flickornas kön behövde ett namn och det fick dom. Precis som pojkarna alltid haft. Ibland måste man ju nämna kroppsdelen och då är det ju bra att det finns ett namn på den. Vad är du rädd för med att prata om könet egentligen? Det är en kroppsdel som alla andra. Tror snarare att man bör avdramatisera det här med kön och se det som nåt naturligt och inte vara rädd för att prata om det. Pedofiler?! What? Pedofiler är pedofiler oavsett så det har inget ned saken att göra.
  • AnkiC
    monkees skrev 2017-01-06 11:17:44 följande:
    Vi stötte aldrig ens på spörsmålet under alla år vi hade barn i förskolan. Hur ofta det fanns anledning att diskutera med våra barn vad deras kön heter har jag inte en susning om! för det var ingen big deal. Men jag kan ju fatta att det är annat idag med alla dessa militanta feminister som poppar upp överallt.
    Nä det är ju just det. Det blir en big deal när barnen hör 29 olika namn på könet. Fiffi, mus, snuffla, smula, kissemurra och annat tramsigt och löjligt. Då får man börja diskutera. Har man ett namn blir det ingen diskussion. Då vet man vad det heter från början. Sån tur de flesta fattar det! Feminist eller ej.
  • AnkiC
    EnAnonumius skrev 2017-01-06 18:30:50 följande:
    Ja, och skulle alla föräldrar ha en "kravlista" på hur man skulle "prata med deras teling" så blir det ju fan inte mycket över till aktiviteter heller för barnen.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
    Kanske ska ha det som en punkt på inskolningssamtalet. "Vad ska vi kalla ditt barns könsorgan?" Sen får vi ha skrivna kom-ihåglappar så vi inte glömmer. Kanske på varje barn eller i en pärm. En lista på väggen kanske?
  • AnkiC
    monkees skrev 2017-01-07 03:42:52 följande:
    Det är väl inte en bordell man lämnar sina barn till utan en förskola? Den enda gång som barnet och förskoleläraren har en EV anledning att nämna barnets kön (flicka i detta fall) är väl om barnet klagar över att det svider när hon kissar! OCH då säger man väl det och inte att det "svider i kissemurran"(?) Har aldrig hört ett så fult och smaklöst ord. Som hämtat ur en gladporr-film från 70-talet!
    Bordell? Du måste skoja?! Det finns fler tillfällen när könet behöver nämnas. När man ska påminna dem om att torka snippan efter toabesök. När barnet har ont i snippan, kanske slagit sig där osv. När man lär barnen vad kroppsdelarna i tex en samling heter så nämner man det också. Är du rädd för att prata om könsdelar med barn? Är det bordell? Du får nog arbeta med din syn på kroppen, kön och din sexuella identitet. Du verkar ha problem med det. Snippan är högst naturligt, precis som en arm eller en tå och ska synliggöras precis som alla andra kroppsdelar. Ska inte vara nåt pinsamt, skämmigt eller nåt som inte ska nämnas. Det är det som skadat den sexuella identitetsutvecklingen för kvinnor genom historien.
  • AnkiC
    LizKa skrev 2017-01-07 11:51:58 följande:
    Så när ni lär barnen vad deras könsorgan heter, säger ni då att flickor har snippa och pojkar har snopp? Om så, hur stämmer det överens med allt annat genus som måste vara "rätt"?

Sedan är det väl ändå så att en arm kallar alla för en arm, en tå för en tå och så vidare medans just könet har flera olika benämningar. Varför är det så viktigt att lära ut det? Det finns också familjer som kanske inte vill sjunga om snippan och snoppen, familjer som väljer att tona ner det lite mer. Ska inte de accepteras?

Ts, gick för långt i sina önskningar. Det håller jag med om men måste det verkligen basuneras ut så som du säger?

Synd att tråden tvångsflyttades så att ts valde att backa... verkligen synd.
    Ja vi säger att flickor har snippa och pojkar har snopp. Helt riktigt. Flickor har inte haft en benämning på könet innan såsom pojkar har haft. Nu har de det, det står i SAOL. Innan har det varit gulliga och förlöjligande namn på flickors kön. Detta för att historiskt sett så ska kvinnans sexualitet gömmas och inte nämnas. Kvinnan skulle vara passiv i sin sexualitet. Pojkar har alltid haft ordet snopp som benämning. Numera är det mer jämställt och kvinnor och mäns sexualitet likvärdig. Därför ska man kunna prata om flickors kön lika naturligt och ickeförlöjligande som pojkars. Olika namn på snippan förvirrar dessutom. Ordet snippa och snopp är likvärdiga och väldigt bra. Varför ska pratet om vissa kroppsdelar tonas ned? Är det för att man förknippar dem med sex? Det är viktigt att kunna prata om sina kroppsdelar utan att skämmas. Vi föds ju med dem. Varför ska det inte vara lika naturligt att prata om armar och ben som snippor och snoppar?
  • AnkiC

Det är ju när det tonas ned som det blir en grej av det. Bättre att avdramatisera det genom att göra det mer naturligt.

Svar på tråden De säger snippa fast jag bett dem låta bli!