Inlägg från: monkees |Visa alla inlägg
  • monkees

De säger snippa fast jag bett dem låta bli!

Anonym (Mamman) skrev 2017-01-05 18:32:12 följande:

För att ta det kort och koncist.

Personalen kallar min dotters underliv för "snippa", i vår familj har vi valt att kalla det för fiffi och har bett dem att göra likadant.
    De skiter fullständigt i det och "snipppar" vidare och jag är så arg att jag kan krevera.

Nu har jag fått ta på en privat dagmamma som lovat dyrt och heligt att inte virra till det i min dotters huvud.
    Varför kan inte personalen bara respektera vårt val av namn???

Jag tycker du ska försöka hitta en barnomsorg för din dotter där hennes underliv INTE är i fokus! Försök hitta en förskola/dagmamma som ser på barnet/personen/människan och inte bara i skrevet!
  • monkees

Vi hade barn i förskolan i tio år och ALDRIG hade vi ngn diskussion om vad våra flickors könsorgan skulle kallas!? Liksom hallå! Känns osunt att en sådan fråga är så i fokus.

• monkees
    monkees skrev 2017-01-06 06:40:32 följande:

Vi hade barn i förskolan i tio år och ALDRIG hade vi ngn diskussion om vad våra flickors könsorgan skulle kallas!? Liksom hallå! Känns osunt att en sådan fråga är så i fokus.

Jaha det är en sandlådetråd..................................orka.
  • monkees
    AnkiC skrev 2017-01-06 06:43:12 följande:
    Tvärtom, det är högst nödvändigt.
    Orka.
  • monkees
    AnkiC skrev 2017-01-06 08:15:28 följande:
    Japp, jag orkar. Jag är förskollärare.
    Tur det inte var sådant fokus på könsdelarna när mina barn gick på förskolan. Det skulle oroat mig enormt. Man har ju läst om fasansfulla händelser med pedofiler på förskolor (sällsynt men förekommer) och skulle det tjatats om mina småflickors könsdelar så skulle jag bytt dagis.
  • monkees
    AnkiC skrev 2017-01-06 10:21:16 följande:
    Men herregud. Man går väl inte och tjatar om barns kön såklart på förskolan. Debatten kring könets namn sker ju på vuxen nivå. Flickornas kön behövde ett namn och det fick dom. Precis som pojkarna alltid haft. Ibland måste man ju nämna kroppsdelen och då är det ju bra att det finns ett namn på den. Vad är du rädd för med att prata om könet egentligen? Det är en kroppsdel som alla andra. Tror snarare att man bör avdramatisera det här med kön och se det som nåt naturligt och inte vara rädd för att prata om det. Pedofiler?! What? Pedofiler är pedofiler oavsett så det har inget ned saken att göra.
    Vi stötte aldrig ens på spörsmålet under alla år vi hade barn i förskolan. Hur ofta det fanns anledning att diskutera med våra barn vad deras kön heter har jag inte en susning om! för det var ingen big deal. Men jag kan ju fatta att det är annat idag med alla dessa militanta feminister som poppar upp överallt.
  • monkees
    AnkiC skrev 2017-01-06 15:00:12 följande:
    Nä det är ju just det. Det blir en big deal när barnen hör 29 olika namn på könet. Fiffi, mus, snuffla, smula, kissemurra och annat tramsigt och löjligt. Då får man börja diskutera. Har man ett namn blir det ingen diskussion. Då vet man vad det heter från början. Sån tur de flesta fattar det! Feminist eller ej.
    Det är väl inte en bordell man lämnar sina barn till utan en förskola? Den enda gång som barnet och förskoleläraren har en EV anledning att nämna barnets kön (flicka i detta fall) är väl om barnet klagar över att det svider när hon kissar! OCH då säger man väl det och inte att det "svider i kissemurran"(?) Har aldrig hört ett så fult och smaklöst ord. Som hämtat ur en gladporr-film från 70-talet!
  • monkees
    AnkiC skrev 2017-01-07 08:51:37 följande:
    Bordell? Du måste skoja?! Det finns fler tillfällen när könet behöver nämnas. När man ska påminna dem om att torka snippan efter toabesök. När barnet har ont i snippan, kanske slagit sig där osv. När man lär barnen vad kroppsdelarna i tex en samling heter så nämner man det också. Är du rädd för att prata om könsdelar med barn? Är det bordell? Du får nog arbeta med din syn på kroppen, kön och din sexuella identitet. Du verkar ha problem med det. Snippan är högst naturligt, precis som en arm eller en tå och ska synliggöras precis som alla andra kroppsdelar. Ska inte vara nåt pinsamt, skämmigt eller nåt som inte ska nämnas. Det är det som skadat den sexuella identitetsutvecklingen för kvinnor genom historien.
    Jag (vi) har klarat att fostra två underbara döttrar som nu är vuxna och lever i goda fungerande relationer med fina män trots att vi inte haft 100% fokus på deras underliv när de växte upp. Vi fokuserade på hela individen och framförallt närhet/kärlek. Sund sådan.
Svar på tråden De säger snippa fast jag bett dem låta bli!