Inlägg från: Anonym (Mamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamman)

De säger snippa fast jag bett dem låta bli!

För att ta det kort och koncist.

Personalen kallar min dotters underliv för "snippa", i vår familj har vi valt att kalla det för fiffi och har bett dem att göra likadant.
    De skiter fullständigt i det och "snipppar" vidare och jag är så arg att jag kan krevera.

Nu har jag fått ta på en privat dagmamma som lovat dyrt och heligt att inte virra till det i min dotters huvud.
    Varför kan inte personalen bara respektera vårt val av namn???

• Svar på tråden De säger snippa fast jag bett dem låta bli!
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Bbvjjv) skrev 2017-01-05 18:36:08 följande:

Men herregud. Vad spelar det för roll? Så då ska hon inte få lära sig engelska då för att de kan förvirra i hennes huvud?

Det går inte att jämföra.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (q) skrev 2017-01-05 18:37:55 följande:

Du kan väl inte tvinga personal att använda ett visst ord heller.

jag kanske säger "cool" medan mina barn säger "fett". De lär inte sluta med det för att jag tycker at cool faller bättre i smaken

Fifi är för den delen ett hundnamn i mina öron, haha

och hur ofta behöver personalen ens prata om din dotterns underliv?

Jo, de har betalt för att ta hand om henne och då ska de respektera mina önskemål.

Det kom upp när flickorna lekt nakna i sandlådan (dålig uppmärksamhet också för övrigt) och fått sand i springan.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (L) skrev 2017-01-05 18:39:35 följande:

Hennes underliv må heta Fiffi, men det är likväl en snippa.

För henne är det en fiffi.
    Ordet snippa är så gräsligt och fult, jag vill inte kalla hennes underliv för någon som låter snuskigt!

Så nej, det är en fiffi.
  • Anonym (Mamman)
    Aniiee skrev 2017-01-05 18:40:45 följande:

Varför kan inte du respektera att det finns mer än ett "namn" på diverse saker?

Fiffi är ett hundnamn.....

För dig ja, inte för oss.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Bbvjjv) skrev 2017-01-05 18:39:40 följande:
    Jaså? Samma ord men olika namn. Tycker du överdriver extremt. Blir väl ännu mer förvirrande om din dotter är den enda på förskolan som har en "fiffi" oxh de andra har en snippa
    Det finns fler som säger fiffi fast deras föräldrar bryr sig inte om att personalen säger snippa. Det gör jag.
  • Anonym (Mamman)
    OllePåInternet skrev 2017-01-05 18:44:12 följande:

På min tid sa vi kissimurra.

Jo det gjorde vi också ibland.
    Annars sa vi mest musen fast det tycker jag inte låter bra idag..
  • Anonym (Mamman)
    Villedualle skrev 2017-01-05 18:46:29 följande:

Om du vill minska förvirringen kring ordet fiffi/snippa är det nog enklare om ni säger snippa hemma också, eftersom det verkar vara vanligast nuförtiden.

Nej, det är inte ett alternativ.
  • Anonym (Mamman)
    Villedualle skrev 2017-01-05 18:44:26 följande:

Normalbegåvade barn har oftast inga problem att förstå att människor säger olika eller att olika regler gäller på olika platser tex. Så jag tycker inte att ni behöver vara oroliga för att hon blir förvirrad. Det finns många ord där folk säger olika: hund/vovve, padda/platta, mobil/telefon, trosor/underbyxor mm. För att inte tala om hur olika vi uttalar ord som lakrits, kex, paprika mm och att vi har olika dialekter. Mitt barn har en skånsk pedagog (bor i mellansverige) och det är inga som helst problem. Många barn växer också upp tvåspråkiga utan problem.

Byt till dagmamma om ni tror att det är bättre omsorg om ert barn, men om förskolan fungerar bra låter det onödigt att stöka till det för barnet pga det här. Ni kommer aldrig att hitta omsorgsgivare som pratar exakt som ni - vilket är bra eftersom det är bra för ert barns språkutveckling. En kompis barn lär sig tom lite teckenspråk i förskolan pga en kompis med sen språkutveckling - jättestimulerande!

Det stora problemet är kanske inte själva ordet hur mycket jag än ogillar det utan att personalen högaklitligen skiter i vad vi föräldrar säger.
  • Anonym (Mamman)
    Aniiee skrev 2017-01-05 18:40:45 följande:

Varför kan inte du respektera att det finns mer än ett "namn" på diverse saker?

Fiffi är ett hundnamn.....

Jodå det kan jag, då vänder jag på frågan. Varför kan inte personalen respektera vår önskan i sin kommunikation med vårt barn?
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (12345) skrev 2017-01-05 18:51:50 följande:

Varför säger ni inte slidan?

För att slidan är själva hålet, jag pratar om hela könsorganet.
  • Anonym (Mamman)
    Villedualle skrev 2017-01-05 18:55:35 följande:
    Har ni gett dem sakliga argument för er önskan? Har ditt barn extra svårigheter med språk, förknippar ordet snippa med sexuella övergrepp eller något annat? Jag tror att anledningen till att ni ber om det påverkar om de är beredda att göra som ni ber eller inte.
    De har faktiskt inte med att göra vilken anledningen är. Detta är det enda specifika vi bett om. Inget annat.
    Vill inte gå in djupare på varför jag ogillar snippa så mycket.

Det finns fler barn som säger fiffi, vi är inte ensamma om det.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (G) skrev 2017-01-05 18:56:23 följande:

Ska de hålla ditt barn ensam i en separat hörna så hon hör endast ordet " fiffi" ?

De andra barnens föräldrar föredrar kanske snippa och de vill inte att deras döttrar hör ordet " fiffi" .

Några andra alternativ kanske sen olika barngrupper?

Fiffi - avdelning , Snippa avdelning och mus avdelning , kissimurra avdelning?

Som sagt är det fler barn som säger fiffi.
    nnnnnnnn skrev 2017-01-05 18:56:27 följande:

Så om någon använder ett ord som är ovanligt (hade ALDRIG hört detta före jag läste det på FL) och egentligen ett personnamn, så ska personalen bara köpa det rakt av och ändra sitt språk?

Om jag har en önskan att man ska kalla snoppen för "Göran" och näsan för "Lisbet", ska då personalen "respektera vår önskan?"

Fiffi är inte vårt hittepåord för underlivet.
    Johan75 skrev 2017-01-05 18:57:58 följande:
    Det kan de säkert men väljer att inte göra detta. Troligtvis finner de din önskan både löjlig och dum. 

Kan så vara, nu ska dottern ändå sluta där så nu kan de snippa på så mycket de orkar.
  • Anonym (Mamman)
    sextiotalist skrev 2017-01-05 18:59:47 följande:

Snippa är ett så fult ord så det använder jag inte. Men fiffi är lika illa.

Jag säger underlivet

Fast det känns för vuxet att säga till ett barn tycker jag.
    Anonym (Herregud!) skrev 2017-01-05 19:01:19 följande:
    För att om de var tvungna att gå runt med en ordbok för varje barn skulle de inte hinna göra något annat.
    Vad tycker du att de ska svara om hon frågar dem vad en snippa är?
    Vad ska de säga om de pratar om skillnad mellan könen och räknar upp flickorna som har snippa och pojkarna som har snopp? Är din dotter en hen i så fall, eller ska de bara låtsas som att hon inte är närvarande?

Varför vill du begränsa din dotters ordförråd? Är det viktigt för dig att hon bara förstår vad du säger?
    Försöker du alienera henne från övriga samhället?
    Framgår det inte rätt tydligt att det är en hon? På sista stycket, nej, nej och nej. Men jag vill inte att hon använder ord som låter snuskiga.
    Virvlande89 skrev 2017-01-05 19:02:37 följande:

Det jag undrar då, eftersom du säger att de pratat om det när de lekt nakna i sandlådan (vilket absolut känns som att de borde ha haft lite mer koll på :P ), när och i vilket sammanhang har du bett dem att säga fifi? Före eller efter? Och hur har du fått reda på att de "högaktligen skiter" i vad du har bett om? Då måste de ju ha pratat om det flera gånger. Eller har personalen sagt "här säger vi snippa!!" till dig när du bett dem säga fifi?

Anledningen till att jag undrar är för att de kanske inte skiter i det, men det är svårt att bara byta ord till endast ett barn bara sådär, när man är van vid att säga något annat.

För tredje gången, det är fler barn som säger fiffi!
    Det kom upp när de lekt nakna i sanden, jag hade inte påpekat det innan. Att de skiter i det förstår jag när de ignorerar mig och mina önskemål.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (woaw) skrev 2017-01-05 19:11:16 följande:

Hur gammal är din dotter TS?

Hon är snart fem år.
    Anonym (Stina) skrev 2017-01-05 19:15:33 följande:
    Din dotter tycker knappast ordet är snuskigt så sluta låt dina vrickade tankar gå ut över henne. Skola och samhället har valt ordet snippa för det kvinnliga könsorganet, bland annat för att ha ett valt gemensamt ord och bland annat för att inte gulla eller fåna till det med töntiga könsstereotypiska söta namn för en helt naturlig kroppsdel. Exempelvis fiffi. Gillar du det inte? Fine! Men din dotter kommer mötas av ordet från personal och i läroböcker och samhälllet resten av livet, eller tänkte du censurera livet också?. Barn är smarta och lägger inte snuskiga tankar vid ett ord, och tack Gud för det! De tar dock efter sina föräldrar så sluta fåna dig och sluta begränsa ditt barn!

Knappast i läroböcker du!
    Det är ett modeord och inget annat.

Kommer definitivt inte sluta med det jag anser som rätt.
    hammarhajen skrev 2017-01-05 19:20:48 följande:
    Ja. Det är inte ni som bestämmer över pedagogernas ord. Självklart har de all rätt att strunta i era  orimliga krav. 

Vem tror du att du är, förskolepersonalens chef? 
    Jag är väldigt snart en fd "kund" hos dem som slutade pga bristande respekt.
    Virvlande89 skrev 2017-01-05 19:26:55 följande:
    Okej, du behöver inte förklara varför, men uppenbarligen finns det en anledning till varför inte snippa är ett bra alternativ. Jag undrar fortfarande hur du fått reda på att de skiter i din önskan? Har de sagt att de gör det? Har din dotter sagt det? Som jag skrev innan kan det vara svårt att ändra ord bara sådär när man är van vid att använda ett speciellt ord. Om de dessutom inte vet anledningen tar de säkert inte så hårt på det.

Om alla föräldrar hade egna önskemål skulle de behöva ha en lista för vad varje barns kön heter. De känner säkert att det inte är praktiskt helt enkelt.
    Att de ignorerar vår önskan innebär att de skiter i den.
    Min dotter har sagt flera gånger att de säger snippa och undrar varför.
    Aileen Allannah skrev 2017-01-05 19:27:35 följande:

Fiffi är väl vad brudarna i Paradise Hotel kallar det?

Ingen aning, jag ser inte på det.
    hammarhajen skrev 2017-01-05 19:35:00 följande:
    De får betalt från kommunen/huvudmannen och följer därför deras regler, inte dina.

Du betalar en mycket liten del av kostnaden för din dotters vistelse, så liten att du knappast kan ha särskilda önskemål om språk. I så fall får du väl anställa en egen nanny för hela kostnaden, typ 27.000 + sociala avgifter. Då kan du detaljstyra precis som du vill!
    Tack men hon börjar snart hos en dagmamma istället. En jag hittat privat.

• Anonym (Mamman)
    Alsllwl skrev 2017-01-05 19:59:20 följande:

Förstår jag rätt - TS tänker lyfta barnet ur den trygga och välbekanta gruppen med kompisar och pedagoger och sätta henne i en ny och obekant miljö bara för att personalen använder det normala ordet? Snacka om att sakna barnperspektiv i sådana fall...

Faktiskt är det ett barn till i gruppen som ska byta till samma dagmamma. Det kommer bli hur bra som helst.
    Jag tappade förtroende lite för dagis redan när ungarna lyckades klä av sig nakna i sandlådan, lika med dålig koll. Så mycket för pedagoger.
  • Anonym (Mamman)
    Virvlande89 skrev 2017-01-05 20:02:47 följande:
    Okej, då vet jag. Då önskar jag dig och din dotter lycka till med dagmamman istället. Hade själv dagmamma ett tag och jag stormtrivdes. Det kommer säkert bli bra. :)
    Tackar! 
  • Anonym (Mamman)
    hammarhajen skrev 2017-01-05 20:04:19 följande:
    Du kommer inte kunna styra hennes ordval heller. Inte heller lärarnas när hon så småningom börjar skolan. Och inte vad kompisars föräldrar säger heller. Men om vi håller oss till barnomsorg så är den inte finansierad av dig, varken dagmammor eller förskolor. Inte heller dagmamman har dig som chef. Vill hon säga snippa så har hon all rätt att göra det.
    Det är redan klappat och klart. Dagmamman kommer inte säga snippa till min dotter. Inte heller till det andra barnet som ska börja där. Detta är en privat dagmamma.
  • Anonym (Mamman)
    EnAnonumius skrev 2017-01-05 20:08:07 följande:
    Ja och?
    Jag anser att du är otroligt obstinat, och verklighetsfrånvänd som inte förstår att  ett barn kan hålla två saker i huvudet. Det går för barn att tänka "på dagis säger man snippa" och hemma säger man "fiffi".

Bara för att du subjektivt tycker snippa är fult är bar dina egna problem, det ger dig ingen rätt att tvinga omgivningen att agera efter din subjektiva tycke och smak, nej inte ens mot ditt barn.

Fiffi; får mig att tänka på en pudel som en fransyska äger..
    Noterat.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Korrekt) skrev 2017-01-05 20:11:54 följande:

Själva har vi bett förskolepedagogerna kalla vår dotters underliv fitta (blöt våtmark) när de talar med det eller med henne om hennes genetalier...

Ge dig. Trolltråd.

Väntade bara på att bli kallad troll. Det får du tro om det vill, tyvärr är det inte så.
Svar på tråden De säger snippa fast jag bett dem låta bli!