• Flisan41

41 år och försöker bli gravid

Hej! Jag är 41 och har en dotter som är 9. Har en ny man som har två barn sedan innan. Vill så gärna ha ett barn till men känner att tiden rinner ifrån mig! Har använt ägglossningstester ett bra tag, och fick glad gubbe två dagar senast och vi hade då sex både dagen innan, dagarna med glada gubbar och dagarna efter. Mensen kom idag.. Blir lika besviken varje gång. Jag vet att det är svårare i min ålder men jag tycker vi prickar in ÄL varje månad och ändå händer inget! Vi har försökt naturligt i 1 1/2 år. Med min dotter blev jag gravid på första försöket. Då var jag 33. Någon som känner igen sig? Jag kan tillägga att jag tjatat mig till två kurer med Pergotime trots att jag ägglossar på egen hand. Detta har dock inte hjälpt. Tips någon?

• Svar på tråden 41 år och försöker bli gravid
  • 40 år och jobbar på nr 3
    Flisan41 skrev 2018-05-06 10:53:47 följande:

Samma som innan... Tajmar äl varje månad men det blir inget. Har hunnit fylla 43 så det är nog tyvärr försent. Men vi har sagt att vi provar året ut iaf. Har slutat med alla vitaminer mm då det bara kostar pengar. Kör dock m Letrozol för att boosta äl. Hur går det för dig?

Ok. Hur mår du inför den tanken då? Pratar ni med någon eller känner du att ni klarar er tillsammans?

Det går bra här, bf 10 maj, har lite känningar att det är på g men seg väntan
  • Flisan41

Ja det är helt ok faktiskt.. Man får vara tacksam för det man har och inte sörja över det man inte har. Jag har ju en fantastisk dotter och lyckas jag inte bli gravid är jag så glad att jag fått henne. Lycka till inför förlossning! Spännande! Kram

• bonzo

Hej,

Hur har det gått för er? Vi har ca 20 försök bakom oss och inget plus i sikte. Har nu fyllt 41 år. Börjar fundera om det kan vara värt att prova ivf. Eller om chanserna är nästan lika bra hemma...

Flisan41 skrev 2018-05-08 13:22:28 följande:

Ja det är helt ok faktiskt.. Man får vara tacksam för det man har och inte sörja över det man inte har. Jag har ju en fantastisk dotter och lyckas jag inte bli gravid är jag så glad att jag fått henne. Lycka till inför förlossning! Spännande! Kram

• Solros2

Efter 2 års försök ett missfall föra året i v9 så äntligen plussade jag igår efter 8 dagars försenad mens ! Vi hoppas denna gång går hela vägen!

• bonzo

Hur har det gått? :)

Solros2 skrev 2019-11-16 09:28:24 följande:

Efter 2 års försök ett missfall föra året i v9 så äntligen plussade jag igår efter 8 dagars försenad mens ! Vi hoppas denna gång går hela vägen!

• Solros2
    bonzo skrev 2020-01-25 08:22:44 följande:

Hur har det gått? :)

Det har inte gått bra fick igen missfall i december i 8+0v ! Vi försökt igen men blev inte denna månad heller gravid :(
  • bonzo

Så trist! :( Hur gammal är du? Har ni barn sedan innan? Jag fick ett tidigt missfall i oktober... jag är 41 och vi har nu försökt i två år. Har nu ätit femte och sista kuren av letrozol.. Bim 5-6 februari. Funderar på ivf till våren. Enligt gynekologen ska våra chanser vid ivf vara goda..

Solros2 skrev 2020-01-25 08:44:35 följande:

Det har inte gått bra fick igen missfall i december i 8+0v ! Vi försökt igen men blev inte denna månad heller gravid :(

• Solros2
    bonzo skrev 2020-01-25 08:52:59 följande:

Så trist! :( Hur gammal är du? Har ni barn sedan innan? Jag fick ett tidigt missfall i oktober... jag är 41 och vi har nu försökt i två år. Har nu ätit femte och sista kuren av letrozol.. Bim 5-6 februari. Funderar på ivf till våren. Enligt gynekologen ska våra chanser vid ivf vara goda..

Jag är 41 år också ! Har barn sen tidigare men vi ville en till ! Lycka till hoppas ni snart plussar!
  • Jodyanna

Hur orkar man?

Över 40 år med bebis och sen tonåringar.

Jag är under 30 och 2 barn som jag fick tidigt. Min mamma är runt 50 och blev mormor när hon va 36.

Menar inget dumt men hur ska ni orka? Skulle nog aldrig skaffa barn vid 40 år..

• reptilina
    Jodyanna skrev 2020-01-25 20:45:13 följande:

Hur orkar man?

Jag är under 30 och 2 barn som jag fick tidigt. Min mamma är runt 50 och blev mormor när hon va 36.

Fast du, jag upplever i den här tråden att man är konstruktiv och positiv mot varandra. Jag har svårt att se hur ditt inlägg bidrar till tråden överhuvudtaget? Om du vill ha praise för hur bra du skött ditt barnalstrande så finns det säkert någon ?Vi som har fått två barn innan trettio, och har mormor till barnen som är max 50?-tråd som du kan skriva i. Ha det gott!
  • Zakopane

Hur orkar man?

Det måste vara för att du inte är av samma gedigna virke som oss slitvargar ;)

I och för sig ska jag ge dig rätt att jag vid 30 års ålder tänkte att jag orkar nog inte fler än mina då två barn.

Meeeen saker ändras. Man gör smartare val i livet, springer inte på alla bollar samtidigt (som när man var yngre). Nu väntar jag barn nr 5. Barn nr 3, 4 och 5 har kommit inom loppet av tre år.

Jag fyllde 43 i höstas.

Hepp!
  • Flingan980

Jag fick mitt andra barn i juli, var 41 år då, blev gravid på första försöket. Jag vill ha ett till barn! Nu har det gått 7 månader sedan förlossningen, hade tänkt vänta tills det har gått ett år, men klockan tickar.. Har jag råd att vänta?

• Flingan980

Hur orkar man?

Jag upplever mammaledigheten som mycket lättare nu än med mitt första barn och då var jag 28. Det är en vanlig fördom att tänka som du gör. Och du behöver inte ens bekymra dig, för ingen tvingar dig att skaffa barn efter 40. ;)
  • Zakopane
    Flingan980 skrev 2021-02-02 14:54:08 följande:

Jag fick mitt andra barn i juli, var 41 år då, blev gravid på första försöket. Jag vill ha ett till barn! Nu har det gått 7 månader sedan förlossningen, hade tänkt vänta tills det har gått ett år, men klockan tickar.. Har jag råd att vänta?

Det låter lite som att du har det som jag, lätt att bli gravid.

Jag är 77:a och fick barn nr 3 i feb 2018. Sen hann jag ha mens en gång innan jag var på smällen igen, med nr 4 som föddes i maj 2019. Henne ammade jag länge, fram till november 2020. Fick mens på nyårsafton och nu är jag gravid igen...

Med det sagt, alla har inte svårt att bli gravida efter 40. Och fullt möjligt att du tillhör de som ej har svårt. Samtidigt, iaf jag har inte känt mig säker på att jag kan vänta... så de har kommit tätt.

Mina två äldsta är det 2 år och 7 månader emellan, jag tyckte det var tufft då och tänkte: inte fler barn tätt, en sladdis räcker. Men sen ville vi ändå att nr 3 skulle ha ett syskon i hyfsat nära ålder.

Nr 5 hade i vart fall min man inte tänkt sig. Men som man bäddar får man ligga...
Svar på tråden 41 år och försöker bli gravid