• Flisan41

41 år och försöker bli gravid

Hej! Jag är 41 och har en dotter som är 9. Har en ny man som har två barn sedan innan. Vill så gärna ha ett barn till men känner att tiden rinner ifrån mig! Har använt ägglossningstester ett bra tag, och fick glad gubbe två dagar senast och vi hade då sex både dagen innan, dagarna med glada gubbar och dagarna efter. Mensen kom idag.. Blir lika besviken varje gång. Jag vet att det är svårare i min ålder men jag tycker vi prickar in ÄL varje månad och ändå händer inget! Vi har försökt naturligt i 1 1/2 år. Med min dotter blev jag gravid på första försöket. Då var jag 33. Någon som känner igen sig? Jag kan tillägga att jag tjatat mig till två kurer med Pergotime trots att jag ägglossar på egen hand. Detta har dock inte hjälpt. Tips någon?

• Svar på tråden 41 år och försöker bli gravid
  • DragonWoman
    40 år och jobbar på nr 3 skrev 2017-08-24 21:23:23 följande:

Kör på Flisan!!!!

Dragonwoman: kan du inte testa Clearblues digitala ägglossningstest och se om du får en klarare bild? Den talar ju om väldigt tydligt om du har LH höjning ca 24-36 timmar innan ägglossning. Jag tar även tempen varje dag för att verkligen få koll på kroppen och lägger in i appen NC.

Har använt fertilitetsmonitor några månader. Fått maximal fertilitet 1 gång och sen bara hög eller låg. Lagt den på vila nu, förbannat dyrt med teststickor. Köpte på mig billigare ägglossningstest istället. Har köpt en temp med men på grund av småbarn får jag påhälsning i sängen varje natt och flera uppvaknanden ha ha. Men är det absolut viktigast att ta tempen direkt när man vaknat? Den går inte ta vid annan tid varje dag?
  • Flisan41
    DragonWoman skrev 2017-08-25 08:27:40 följande:

Har använt fertilitetsmonitor några månader. Fått maximal fertilitet 1 gång och sen bara hög eller låg. Lagt den på vila nu, förbannat dyrt med teststickor. Köpte på mig billigare ägglossningstest istället. Har köpt en temp med men på grund av småbarn får jag påhälsning i sängen varje natt och flera uppvaknanden ha ha. Men är det absolut viktigast att ta tempen direkt när man vaknat? Den går inte ta vid annan tid varje dag?

Om du ska tempa ska du göra det innan du stiger ur sängen. Det är inte tillförlitligt annars. Man kan prova en månad gratis med natural cykels. Jag har provat att tempa och vaknar av mig själv flera gånger per natt, tror inte det ska ha någon betydelse. Däremot om man sovit mer eller mindre än man brukar och om man druckit alkohol kan påverka tempen. Jag kör med cb ÄL test där man får glad gubbe. Men jag behöver ju bara testa 1-2 ggr per månad eftersom jag alltid har ÄL dag 13-14 så jag brukar börja testa dag 12. Då går det bara 2 stickor per månad och räcker då i 5 mån eftersom det är 10 stickor i varje paket. Men testar man 10 ggr per månad blir det såklart dyrt.
  • Flisan41

Om man tar ÄL test och får glad gubbe ena dagen och nästa dag negativt, har ägget släppt då?

• 40 år och jobbar på nr 3
    Flisan41 skrev 2017-08-25 13:06:19 följande:

Om man tar ÄL test och får glad gubbe ena dagen och nästa dag negativt, har ägget släppt då?

Väldigt bra fråga! Jag fick glad gubbe i måndags 21/8, så då slutade jag testa vidare med stickorna..Jag mäter ju vidare temperaturen varje dag men kan inte se att jag haft ägglossning än, det har ju gått 4 1/2 dygn sen LH höjning. Kom ägglossningen av sig ? Kan jag ha LH höjning men få utebliven ÄL? Mitt sekret visade också tydliga ÄL tecken men som sagt var tempen har inte visat det....
  • Flisan41

Ja det där med temperaturen är ju klurigt.. Är det alltid som tempen dippar vid ÄL då? Visst kan man ha Lh stegring utan att ägget släpper. Men det känns ju inte som att det är så vanligt... Troligtvis har du haft ÄL utan att dippa i temp.

• 40 år och jobbar på nr 3

Har googlad runt och läst lite ( MYCKET) och såklart att tempen kan vara olika hög av andra anledningar vilket gör att det inte syns lika tydligt osv. Blir dock inte klok på all info ändå...

Jag har ju bara tempat från den 18/7 och reggat i NC vilket såklart inte ger mig en klar bild men så här ser graderna ut från de två cyklerna jag har haft. Väldigt skillnad på dem eller.... nu hade jag semester i den första cykeln och började jobba den 4/8 i den andra cykeln så det kanske spelar in? Men ändå, har jag haft ägglossning eller ej???

• Flisan41

Ställ frågan annars i tråden "vi som använder natural cykels" där kan de nog svara bättre.

Svar på tråden 41 år och försöker bli gravid