• SaJoH

sekundär barnlöshet och IVF våren 2017

Hej. Är du som jag:
    - 35 år
    - ett barn som kommit till på naturlig väg
    - svårt att få det andra (vi har försökt 2 år), och insemination har inte lyckats
    - oförklarligt barnlös (alla (extensiva) tester och undersökningar visar att det inte finns något "fel", varken på mig eller min man)
    - på väg in i eller gått igenom IVF

Egentligen söker jag bara personer i samma sits, personer att prata med om detta, som börjar bli ett riktigt trauma för mig nu. Min son (4 år) frågar efter syskon och det gör så ont i mig att berätta för honom att vi nog försöker "sätta fröet i mammas mage". Varje månads cykel slutar med ångest och blod. Jag börjar tappa modet - måla fan på väggen - "Tänk om IVF inte fungerar?". Jag är rädd för att allt ska bli en stor besvikelse och ett trauma för resten av livet, både för mig, mitt äktenskap och för min son. Jag vill att han ska få en livskamrat. Nu har vi satts i IVF-kö och det ska tydligen bli aktuellt om 6 mån (vårdgarantin är ett halvår där vi bor), men nu är jag riktigt nervös...

Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Pepp, tips, råd? Diskuterar gärna med er!

Ledsna Johanna

• Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-02-17 17:57:18 följande:
    Tack för pepp! <3
    Innerst inne visste jag att det inte såg helt bra ut. Men jag hoppas ju.
    Det som faktiskt var bra med dagens vul är att det finns fler ägg som bara inte vuxit till sig. Så som du skriver emsoff så kan det ju vara så att ett långt protokoll ger fler blåsor chans att växa samtidigt.

Nu ser vi till att ha en skön helg tjejer! Kramar
    Dito! Kram!
  • Jessa01
    Emsoff skrev 2017-02-17 18:01:42 följande:
    Dito! Kram!
    Hur går det för dig? Har ni hunnit ta något annat bes
  • Jessa01
    Emsoff skrev 2017-02-17 18:01:42 följande:
    Dito! Kram!
    något annat beslut? Vet inte vad som hände med mitt inlägg :P
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-02-20 18:54:13 följande:
    något annat beslut? Vet inte vad som hände med mitt inlägg :P
    Vi har tids hos läkare på onsdag. Vet inte varför men jag är sjukt nervös.

Hur går det för er?
  • Jessa01
    Emsoff skrev 2017-02-20 19:27:40 följande:
    Vi har tids hos läkare på onsdag. Vet inte varför men jag är sjukt nervös.

Hur går det för er?
    Jag hoppas att man inte behöver vara helt exakt med sexandet runt ägglossning, för då är jag körd :P
    Jag vet iafall att Ovitrellen fungerar för jag har så sjuuuukt ont i magen! Hoppas det går över, har rätt dåligt humör för tilfället ;)

Det ''r naturligt att vara nervös- jag håller tummarna!
  • mommylife

Som jag skrivit tidigare så har jag valt klinik, men hur kan man egentligen välja ? Det är ju så svårt val..

• mommylife

Två frågor, om man har barn sen tidigare, kan man ändå få donerade ägg?
    Kan man be om att få två embryon insatta?

• Emsoff
    mommylife skrev 2017-02-26 08:47:37 följande:

Två frågor, om man har barn sen tidigare, kan man ändå få donerade ägg?
    Kan man be om att få två embryon insatta?

Få donerade ägg? Det kan man väl säker, om man betalar för det. Varför vill du sätta in två ägg? Det är ju en högre risk för att det går på tok om det blir tvillingar.
  • mommylife
    Emsoff skrev 2017-02-26 11:56:10 följande:
    Få donerade ägg? Det kan man väl säker, om man betalar för det. Varför vill du sätta in två ägg? Det är ju en högre risk för att det går på tok om det blir tvillingar.
    Jag omformulerar mig, om man har dåliga ägg, men barn sen tidigare, kan man köpa ägg på privata kliniker då? Hur lång är sen sån kö? (Vad ni hört..)
    Ang två ägg, jag läser ofta på ivf Sverige på fb att många vill ha två ägg insatta för chanserna ökar så markant, antar dom sätter det i perspektiv mot riskerna med tvillinggraviditet, tänkte höra det är något ni också är intresserade av och hur tänker ni?
  • Emsoff
    mommylife skrev 2017-02-26 13:34:17 följande:
    Jag omformulerar mig, om man har dåliga ägg, men barn sen tidigare, kan man köpa ägg på privata kliniker då? Hur lång är sen sån kö? (Vad ni hört..)
    Ang två ägg, jag läser ofta på ivf Sverige på fb att många vill ha två ägg insatta för chanserna ökar så markant, antar dom sätter det i perspektiv mot riskerna med tvillinggraviditet, tänkte höra det är något ni också är intresserade av och hur tänker ni?
    Jag har ingen aning. Men tänker att det finns en anledning till att du vill ha donerat ägg. Och finns det en anledning så borde det ju inte vara nått problem.

Mitt problem är missfall. Så klart jag skulle vilja skynda på processen med att hitta rätt om två ägg inte riskerar båda äggen. Vet inte vad som händer om ett av fostren dör i typ v10.
Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017