• SaJoH

sekundär barnlöshet och IVF våren 2017

Hej. Är du som jag:
    - 35 år
    - ett barn som kommit till på naturlig väg
    - svårt att få det andra (vi har försökt 2 år), och insemination har inte lyckats
    - oförklarligt barnlös (alla (extensiva) tester och undersökningar visar att det inte finns något "fel", varken på mig eller min man)
    - på väg in i eller gått igenom IVF

Egentligen söker jag bara personer i samma sits, personer att prata med om detta, som börjar bli ett riktigt trauma för mig nu. Min son (4 år) frågar efter syskon och det gör så ont i mig att berätta för honom att vi nog försöker "sätta fröet i mammas mage". Varje månads cykel slutar med ångest och blod. Jag börjar tappa modet - måla fan på väggen - "Tänk om IVF inte fungerar?". Jag är rädd för att allt ska bli en stor besvikelse och ett trauma för resten av livet, både för mig, mitt äktenskap och för min son. Jag vill att han ska få en livskamrat. Nu har vi satts i IVF-kö och det ska tydligen bli aktuellt om 6 mån (vårdgarantin är ett halvår där vi bor), men nu är jag riktigt nervös...

Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Pepp, tips, råd? Diskuterar gärna med er!

Ledsna Johanna

• Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017
  • Maniole
    SaJoH skrev 2017-03-11 19:49:02 följande:
    Så roligt att höra att allt går bra :) !!

Jag har producerat 2 folliklar vid varje insemination på de lägsta doserna så de tänkte väl att det kan bli överstimulering om högre dos. Men jag förstått att man kan öka dosen om UL visar att jag inte svarar tillräckligt...

Jag följer upp... :)

Trevlig helg!
    Ja för överstimulering vill du inte drabbas av så det är bra att läkaren är försiktig. Jo vid ultraljud under behandling ser de hur börserna växer på o så kan de öka dosen.
    Håller tummarna för er.

Trevlig helg på dig med.
  • Jessa01

Tack tjejer! Nu väntar långa protokollet om tre veckor :/ Någon som använt Synarela? Hur dåligt mådde ni?

SaJoh- känner igen tanken. Jag trodde ALDRIG att jag skulle hamna här. Nu är det bara att fortsätta. Fast jag är sjukt nervös för biverkningar :/

• Maniole
    Jessa01 skrev 2017-03-12 11:35:25 följande:

Tack tjejer! Nu väntar långa protokollet om tre veckor :/ Någon som använt Synarela? Hur dåligt mådde ni?

SaJoh- känner igen tanken. Jag trodde ALDRIG att jag skulle hamna här. Nu är det bara att fortsätta. Fast jag är sjukt nervös för biverkningar :/

Jag tog synarela. Märkte inget av det men det när det rann ner i svalget så var det ingen härlig upplevelse.
  • Emsoff

Har också tagit synarela. Märkte inget.

Här provar vi en fertilitetsbehandling med menopur. Meningen är att vi sen ska försöka själva under ägglossning plus en rad mediciner. Vet inte om jag tror på det här, men helt klart värt att prova då det är nästintill gratis då jag nått alla högkostnadsskydd som jag kan.

• SaJoH

Nu har jag injecerat i 125 IU i 3 dagar, börjar bli lite nervöst, och "känningar i äggstockarna" redan.. 1a kontroll på lördag. Hoppas så att detta ska gå bra..

• Maniole
    SaJoH skrev 2017-03-16 21:38:08 följande:

Nu har jag injecerat i 125 IU i 3 dagar, börjar bli lite nervöst, och "känningar i äggstockarna" redan.. 1a kontroll på lördag. Hoppas så att detta ska gå bra..

???????? håller tummarna
  • SaJoH
    Maniole skrev 2017-03-17 08:50:30 följande:

???????? håller tummarna

Tack <3
  • SaJoH
    Maniole skrev 2017-03-17 08:50:30 följande:

???????? håller tummarna

Det var redan ca 10-15 folliklar på väg. Dessvärre hittades två små misstänkta polyper i livmoderslemhinnan som inte varit där förra gången och inte heller syntes på hysteroskopi några månader sedan. Suck... de kan i teorin störa själv inplantation av ett embryo i livmoderslemhinnan, men dessa var så små (5mm) så inte alls säkert att de stör öht. Nåja... äggplock förväntas bli på tors eller fre, vi får väl se hur det går.
  • Jessa01

Jag checkar in emellanåt. Detta har tagit mig lite hårdare än jag trodde :/ Ska resa iväg nästa vecka och ladda inför spraystart som ca 1 ½ vecka,
    Håller tummarna för oss alla! Vi hörs snart igen ;)

• Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-03-19 16:51:33 följande:

Jag checkar in emellanåt. Detta har tagit mig lite hårdare än jag trodde :/ Ska resa iväg nästa vecka och ladda inför spraystart som ca 1 ½ vecka,
    Håller tummarna för oss alla! Vi hörs snart igen ;)

<3
Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017