• SaJoH

sekundär barnlöshet och IVF våren 2017

Hej. Är du som jag:
    - 35 år
    - ett barn som kommit till på naturlig väg
    - svårt att få det andra (vi har försökt 2 år), och insemination har inte lyckats
    - oförklarligt barnlös (alla (extensiva) tester och undersökningar visar att det inte finns något "fel", varken på mig eller min man)
    - på väg in i eller gått igenom IVF

Egentligen söker jag bara personer i samma sits, personer att prata med om detta, som börjar bli ett riktigt trauma för mig nu. Min son (4 år) frågar efter syskon och det gör så ont i mig att berätta för honom att vi nog försöker "sätta fröet i mammas mage". Varje månads cykel slutar med ångest och blod. Jag börjar tappa modet - måla fan på väggen - "Tänk om IVF inte fungerar?". Jag är rädd för att allt ska bli en stor besvikelse och ett trauma för resten av livet, både för mig, mitt äktenskap och för min son. Jag vill att han ska få en livskamrat. Nu har vi satts i IVF-kö och det ska tydligen bli aktuellt om 6 mån (vårdgarantin är ett halvår där vi bor), men nu är jag riktigt nervös...

Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Pepp, tips, råd? Diskuterar gärna med er!

Ledsna Johanna

• Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017
  • Emsoff
    SaJoH skrev 2017-05-02 21:36:37 följande:

Hej

Har inte skrivit i tråden på ett tag men här en update. Vårt första ivf försök resulterade i plus! Trots polypen och alla mina farhågor. Idag såg vi ett pickande hjärta, är i vecka 8 (7+1). Har inte förrän nu lyckats ta till mig detta, allt gick så fort. Är lycklig men samtidigt rädd för att det inte ska gå vägen.

En stor kram till alla som måste gå igenom sekundär barnlöshet och hela ivf-karusellen..! Ingen borde få gå igenom den här jävla skiten!! Håller tummarna för er!

Grattis SaJoH! Så härligt! Nu kommer det att gå bra för dig! Kul också att du återkopplade. Tycker det är många historier på FL som man aldrig får höra slutet på.
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-05-02 16:52:18 följande:
    Skrattande Det är bra! Du får hålla positiviteten uppe för oss båda fram tills dess, för jag är så sjukt nervös! Jag kommer absolut testa tidigare- är inte duktig för fem öre när det gäller testning Oskyldig Det här med ruvning och väntan är inte min grej...
    <3
  • Maniole
    SaJoH skrev 2017-05-02 21:36:37 följande:

Hej

Har inte skrivit i tråden på ett tag men här en update. Vårt första ivf försök resulterade i plus! Trots polypen och alla mina farhågor. Idag såg vi ett pickande hjärta, är i vecka 8 (7+1). Har inte förrän nu lyckats ta till mig detta, allt gick så fort. Är lycklig men samtidigt rädd för att det inte ska gå vägen.

En stor kram till alla som måste gå igenom sekundär barnlöshet och hela ivf-karusellen..! Ingen borde få gå igenom den här jävla skiten!! Håller tummarna för er!

Oh grattis. Så glad jag blir.

Det är en lång väg och jag har haft svårt att förstå trots alla ultraljud att vi lyckades bli gravida men trots dem att det verkligen är någon som växer inom mig. Gick in i vecka 23 igår och verkligheten kommer snabbt ikapp mig nu.

Jag håller tummarna för oss alla i tråden.
  • Jessa01

Grattis SaJoh och Maniole!

Ingen borde behöva gå igenom detta och då blir det ett litet extra ljus i mörkret när man får höra att det finns lyckliga slut.
    KRAMAR

• SelmaM
    Emsoff skrev 2017-05-03 06:54:51 följande:

Hej Selma!

Så tråkigt att höra att det finns en till som mig. Onekligen låter det som att vi har liknande historier. Ivf hjälper inte mot missfall. Enligt vetenskapen finns det ju inget som gör det om man inte hittat fel i utredningen. Det som kan hjälpa är att göra pgs utomlands. Det är ännu inte tillåtet i Sverige än tyvärr. Kommer dock att bli, men inte under min fertilitet. Det finns en del ovetenskapliga metoder mot upprepade missfall. Ivf-kliniken i Falun gör lite tester ned prednisolon och intralipiddropp vet jag. Men det är bara de som testar. Det kan man iofs få om man hittar någon villig gynekolog vid sidan om också. Vi har gjort ett ivf-försök som inte lyckades. Vi funderar också på ivf i höst, men då får man nog ha lite i bakhuvudet att det kan bli så att man betalar en hel del pengar och att det ändå inte blir något (och att man utsätter sig för fler missfall). Så la min läkare fram det för oss. Jag tänker att kvantiteten kan vara bra, för just nu blir jag ju inte gravid alls.

Hur gammal är du? När var du gravid sist?

Kramar! <3

Jag har precis fyllt 36. Du? I början av all missfallsproblematik blev jag gravid väldigt fort, men sist jag var gravid (nov) tog det 6 mån. Och sen förrs missfallet i nov har jag inte blivit gravid. Jag vet att det egentligen inte är lång tid, men vi har totalt sett försökt med syskon i nästan tre år så tålamodet är inte så bra längre.

Idsg var vi på läkarbesök för att få intyg till adoption. Vi passade på att fråga om hennes erfarenheter av lyckliga slut vid upprepade missfall. Hon svarade det som jag egentligen redan visste - att ju fler missfall man haft, desto sämre prognos. Och att hon träffat de med 10-15 st där det fortfarande inte funkar. Egentligen peppade hon oss mest till adoption (hon trodde inte på IVF för oss - kanske att det funkar efter många försök, men det skulle kosta mycket pengar och energi). Fast adoption de flesta dagar känns rätt så var jag väldigt moloken efter dagens besök. En del av mig hoppas verkligen på att det plötsligt ska funka för oss med.

Kram till er från Depp-S
  • Emsoff
    SelmaM skrev 2017-05-03 20:34:49 följande:
    Jag har precis fyllt 36. Du? I början av all missfallsproblematik blev jag gravid väldigt fort, men sist jag var gravid (nov) tog det 6 mån. Och sen förrs missfallet i nov har jag inte blivit gravid. Jag vet att det egentligen inte är lång tid, men vi har totalt sett försökt med syskon i nästan tre år så tålamodet är inte så bra längre.

Idsg var vi på läkarbesök för att få intyg till adoption. Vi passade på att fråga om hennes erfarenheter av lyckliga slut vid upprepade missfall. Hon svarade det som jag egentligen redan visste - att ju fler missfall man haft, desto sämre prognos. Och att hon träffat de med 10-15 st där det fortfarande inte funkar. Egentligen peppade hon oss mest till adoption (hon trodde inte på IVF för oss - kanske att det funkar efter många försök, men det skulle kosta mycket pengar och energi). Fast adoption de flesta dagar känns rätt så var jag väldigt moloken efter dagens besök. En del av mig hoppas verkligen på att det plötsligt ska funka för oss med.

Kram till er från Depp-S
    Jag har precis fyllt 38. Jag har lekt med tanken på adoption men inte landat där. Hur kom ni fram till att det är en väg? Vill du dela med dig? Om era tankar. Jag är så galet förvirrad. November är inte så jättelänge, men förstår ändå känslan. Vi är uppe i över ett år av försök nu. Och också tre års kamp. Jag ska gå på infomöte om att bli familjehem nästa vecka.
  • Jessa01

Vi har också börjat leka med tankarna på adoption eller familjehem. Än hoppas jag på att mitt ruvande ger utdelning. Men det kan vara intressant att höra hur era tankar går?

• Buzz Lightyear

Hej! Jag känner verkligen med dig och det ni går igenom. Sitter i samma sits eller nästan iaf. Är 37 år och har en son på 4 år som kom till hur lätt som helst. Efter ett års försök för att få ett syskon gjorde vi en fertilitetsutredning som visade att mina ägg var så gott som slut och de få som fanns var av dålig kvalitet. Så rådet blev ivf-behandling utomlands, då möjligheten att få hjälp hemma i Sverige var obefintlig eftersom vi redan har ett barn. Det var intressant att läsa att ni står i kö för behandling i Sverige, var någonstans (skriv gärna pm till mig, om du hellre vill).
    Vi har iaf valt ivf-klinik i Tjeckien, Gennet i Prag, gjort alla möjliga tester och fått ett datum för ET i augusti. Nu kämpar vi med att hitta alla utskrivna mediciner, flera av dem vägrar min svenska läkare skriva ut .
    Tycker verkligen inte du ska tappa modet eller hoppet att få ett till barn! Du är inte lastgammal och det finns flera olika metoder ivf-klinikerna kan använda vid befruktning för att öka chanserna. Klinikerna utomlands verkar ha modernare metoder och längre erfarenhet att döma av det man läser på nätet, så hopp finns. Vi får ge varandra styrka så vi kan klara av detta ! Kram

• Jessa01

Idag kom mensen Gråter

Nu blir det till att se sig om efter andra alternativ eller bara vara glad för underverket vi har. Men fy fasen vilket mörker jag är i nu!

• SaJoH
    Jessa01 skrev 2017-05-13 08:15:03 följande:

Idag kom mensen

Nu blir det till att se sig om efter andra alternativ eller bara vara glad för underverket vi har. Men fy fasen vilket mörker jag är i nu!

Så himla tråkigt! Styrkekramar och jag tänker på dig!!
Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017