• SaJoH

sekundär barnlöshet och IVF våren 2017

Hej. Är du som jag:
    - 35 år
    - ett barn som kommit till på naturlig väg
    - svårt att få det andra (vi har försökt 2 år), och insemination har inte lyckats
    - oförklarligt barnlös (alla (extensiva) tester och undersökningar visar att det inte finns något "fel", varken på mig eller min man)
    - på väg in i eller gått igenom IVF

Egentligen söker jag bara personer i samma sits, personer att prata med om detta, som börjar bli ett riktigt trauma för mig nu. Min son (4 år) frågar efter syskon och det gör så ont i mig att berätta för honom att vi nog försöker "sätta fröet i mammas mage". Varje månads cykel slutar med ångest och blod. Jag börjar tappa modet - måla fan på väggen - "Tänk om IVF inte fungerar?". Jag är rädd för att allt ska bli en stor besvikelse och ett trauma för resten av livet, både för mig, mitt äktenskap och för min son. Jag vill att han ska få en livskamrat. Nu har vi satts i IVF-kö och det ska tydligen bli aktuellt om 6 mån (vårdgarantin är ett halvår där vi bor), men nu är jag riktigt nervös...

Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Pepp, tips, råd? Diskuterar gärna med er!

Ledsna Johanna

• Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017
  • litetfröimagen
    jamka skrev 2017-08-08 12:30:56 följande:

Vi ska ringa dit när vår läkare öppnar igen efter semestern, dvs. om en vecka. Nu är det bråttom efterson jag är 40 år gammal. Har aldrig gjort ivf, är orolig hur det ska vara att arbeta när man tar sprutor och mår dåligt. Och så att ta ledigt för resor:( Men jag vill inte ge upp min dröm om att ha fler barn mot att arbeta.

Jag har gjort en stimulering, vi körde långa protokollet. Jag mådde inte dåligt förens efter äggplocket för då blev jag överstimulerad. Men det gick över efter en vecka ungefär. Var lite täppt i näsan och trött när jag började med synarela. Jag hade förväntat mig att jag skulle må kasst, men jag mår mycket värre (monster pms/depression) av Pergotime och letrozolen än av dom hormonerna jag fick under ivf:en. Resandet fram och tillbaka till kliniken är surt, vi har två timmar dit .
  • jamka

Tack så mycket för era svar. Då känner jag mig lugnare. Hur stor är chansen att jag lyckas med ivf om jag är 40 år och har haft 4 MA de senaste åren, det senaste för en vecka sedan?

• Mariana79
    jamka skrev 2017-08-08 14:02:09 följande:

Tack så mycket för era svar. Då känner jag mig lugnare. Hur stor är chansen att jag lyckas med ivf om jag är 40 år och har haft 4 MA de senaste åren, det senaste för en vecka sedan?

Har du fått någon missfallsutredning? Vet man vad det beror på? Svårt att säga hur stor din chans är, det beror ju lite på vad proverna säger. Men jag vet flera som lyckats som varit mellan 40-44.. ålder är inte alltid allt.
  • jamka
    Mariana79 skrev 2017-08-08 15:38:06 följande:
    Har du fått någon missfallsutredning? Vet man vad det beror på? Svårt att säga hur stor din chans är, det beror ju lite på vad proverna säger. Men jag vet flera som lyckats som varit mellan 40-44.. ålder är inte alltid allt.
    Ja, jag har fått missfallutredning efter mina 3 MA och det visade att allt var ok med oss. När jag fick mitt senaste MA hade jag två tomma hinnsäckar som växte och läkaren tyckte att om min kropp så gärna vill behålla graviditeter så har jag stor chans med ivf. Men jag har ju kämpat med att få syskon till min son i 9 år så jag har svårt att tro att det lyckas någon gång. Jag var gravid 4 gånger under 9 år och embryon dog i v. 5 två gånger och en gång i v. 7 och en gång i v. 9. Så varje graviditet känner jag bara oro för nästa MA.
  • Mariana79
    jamka skrev 2017-08-08 17:20:44 följande:

Ja, jag har fått missfallutredning efter mina 3 MA och det visade att allt var ok med oss. När jag fick mitt senaste MA hade jag två tomma hinnsäckar som växte och läkaren tyckte att om min kropp så gärna vill behålla graviditeter så har jag stor chans med ivf. Men jag har ju kämpat med att få syskon till min son i 9 år så jag har svårt att tro att det lyckas någon gång. Jag var gravid 4 gånger under 9 år och embryon dog i v. 5 två gånger och en gång i v. 7 och en gång i v. 9. Så varje graviditet känner jag bara oro för nästa MA.

Har du tagit lutinus i några av dina graviditeter. Lutinus är progesteron och det kan vara det man har för lite av när man får mf. Man får det vid IVF om man får ett befruktat ägg som sätts in. De har ju mer koll på hur man fungerar vid IVF så jag tror säkert att det kommer gå bra för dig!
  • Mariana79
    jamka skrev 2017-08-08 19:31:16 följande:

Nej, jag har aldrig tagit lutinus. Tack för dina ord?

Hoppas då att det kommer att göra susen. Om ni ska försöka själva igen innan det är dags för ivfen så kan du själv prova med receptfritt progesteron, en kräm som heter progesterALL- googla och läs om du inte hört om Det eller provat det förut.
  • jamka
    Mariana79 skrev 2017-08-08 20:10:17 följande:
    Hoppas då att det kommer att göra susen. Om ni ska försöka själva igen innan det är dags för ivfen så kan du själv prova med receptfritt progesteron, en kräm som heter progesterALL- googla och läs om du inte hört om Det eller provat det förut.
    Tack, jag ska kolla det.
  • litetfröimagen

Då var man ruvare igen!

Tredje gången gillt nu, så vi håller tummarna för att denna väljer att fästa. Testdag den 26 augusti.

• Mariana79
    litetfröimagen skrev 2017-08-12 20:01:44 följande:

Då var man ruvare igen!

Tredje gången gillt nu, så vi håller tummarna för att denna väljer att fästa. Testdag den 26 augusti.

Stort lycka till!!
Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017