• SaJoH

sekundär barnlöshet och IVF våren 2017

Hej. Är du som jag:
    - 35 år
    - ett barn som kommit till på naturlig väg
    - svårt att få det andra (vi har försökt 2 år), och insemination har inte lyckats
    - oförklarligt barnlös (alla (extensiva) tester och undersökningar visar att det inte finns något "fel", varken på mig eller min man)
    - på väg in i eller gått igenom IVF

Egentligen söker jag bara personer i samma sits, personer att prata med om detta, som börjar bli ett riktigt trauma för mig nu. Min son (4 år) frågar efter syskon och det gör så ont i mig att berätta för honom att vi nog försöker "sätta fröet i mammas mage". Varje månads cykel slutar med ångest och blod. Jag börjar tappa modet - måla fan på väggen - "Tänk om IVF inte fungerar?". Jag är rädd för att allt ska bli en stor besvikelse och ett trauma för resten av livet, både för mig, mitt äktenskap och för min son. Jag vill att han ska få en livskamrat. Nu har vi satts i IVF-kö och det ska tydligen bli aktuellt om 6 mån (vårdgarantin är ett halvår där vi bor), men nu är jag riktigt nervös...

Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Pepp, tips, råd? Diskuterar gärna med er!

Ledsna Johanna

• Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017
  • Emsoff
    Mariana79 skrev 2017-09-24 07:44:25 följande:

Hur går det för er Alla? Snart är det tisdag och vi ska till kliniken på samtal - nervöst!

Hade utomkved i augusti... nu mitt i en ivf-behandling. Äggplock i veckan!
  • Jessa01
    Emsoff skrev 2017-09-24 22:10:34 följande:
    Håller tummarna för er Emsoff!!

Som du kanske har läst så har det gått käpprätt åt skogen för oss. Idag ska vi på uppföljande samtal efter att våra fem embryon inte ville överleva till att bli blastocyster. Så nu är det bara för oss att ge upp drömmen och gå vidare.

• Mariana79
    Emsoff skrev 2017-09-24 22:10:34 följande:

Lycka till! Uppdatera gärna hur det går! Hoppas på fint resultat för dig!
  • Mariana79
    Jessa01 skrev 2017-09-25 08:38:58 följande:

Håller tummarna för er Emsoff!!

Som du kanske har läst så har det gått käpprätt åt skogen för oss. Idag ska vi på uppföljande samtal efter att våra fem embryon inte ville överleva till att bli blastocyster. Så nu är det bara för oss att ge upp drömmen och gå vidare.

Jag beklagar verkligen :( så oerhört tufft... ord är överflödiga känner jag. Stor Kram!
  • Mariana79
    Mariana79 skrev 2017-09-25 10:30:26 följande:

Lycka till! Uppdatera gärna hur det går! Hoppas på fint resultat för dig!

Beklagar verkligen ditt utomkved emsoff!
  • Emsoff

Hej alla fina!

Så tråkigt att höra om allt tråkigt! Men än ger vi oss inte! <3 eller hur?

I fredags fick de ut 11 ägg och imorgon får jag mer info om äggen. Känner mig rätt negativ. I januari när jag gjorde ivf så var det ju bara 1 ägg som delade sig okej. Och säkert hade det inte överlevt om de låtit det vara kvar på odling. Vad är det som säger att det ska gå bättre nu. Har sjukt ont i magen efter äggplocket också. Kommer som kramper som ilar neråt i könet liksom. Som knivar.

• Jessa01
    Emsoff skrev 2017-10-01 22:32:26 följande:

Hej alla fina!

I fredags fick de ut 11 ägg och imorgon får jag mer info om äggen. Känner mig rätt negativ. I januari när jag gjorde ivf så var det ju bara 1 ägg som delade sig okej. Och säkert hade det inte överlevt om de låtit det vara kvar på odling. Vad är det som säger att det ska gå bättre nu. Har sjukt ont i magen efter äggplocket också. Kommer som kramper som ilar neråt i könet liksom. Som knivar.

Blä för magont! Men förhoppningsvis får ni mycket bättre resultat denna gång och då är det värt det! Jag tänker också på din fina viktnedgång. Du har haft en tuff vår/sommar- nu kan det bara bli bättre.
    Min läkare sa att med bara en marginell viktnedgång kommer vi att öka chanserna rejält. Så då har dina chanser ökat med 1000 ;)

Håller tummarna!
  • Mariana79
    Emsoff skrev 2017-10-01 22:32:26 följande:

Hej alla fina!

Hoppas du får bra besked idag!

I slutet på v 43 börjar jag med sprutorna. Fick öka upp till 262mg från 225mg som jag hade sist. Fick du köra samma styrka som innan eller fick du ett annat upplägg denna gång?
  • jamka

Vi åker nu från kliniken, de fick ut två ägg och om allt går som planerat blir det återföring på torsdag. Hoppas, hoppas. Var så orolig inför ägguttag så det känns skönt att det är över. Det var häftigt med morfin????

• Emsoff
    Mariana79 skrev 2017-10-02 12:34:50 följande:
    Hoppas du får bra besked idag!

I slutet på v 43 börjar jag med sprutorna. Fick öka upp till 262mg från 225mg som jag hade sist. Fick du köra samma styrka som innan eller fick du ett annat upplägg denna gång?
    Jag ökade. Först 250 i tre dagar och sen 225. Är på väg till kliniken nu. De har inte ringt. Så något borde vara befruktat iaf. Men inte tillräckligt många för långtidsodling. Så inte fler än 4 av 11. Känns så kört! Trodde också på min viktnedgång, men näää :(
Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017