• SaJoH

sekundär barnlöshet och IVF våren 2017

Hej. Är du som jag:
    - 35 år
    - ett barn som kommit till på naturlig väg
    - svårt att få det andra (vi har försökt 2 år), och insemination har inte lyckats
    - oförklarligt barnlös (alla (extensiva) tester och undersökningar visar att det inte finns något "fel", varken på mig eller min man)
    - på väg in i eller gått igenom IVF

Egentligen söker jag bara personer i samma sits, personer att prata med om detta, som börjar bli ett riktigt trauma för mig nu. Min son (4 år) frågar efter syskon och det gör så ont i mig att berätta för honom att vi nog försöker "sätta fröet i mammas mage". Varje månads cykel slutar med ångest och blod. Jag börjar tappa modet - måla fan på väggen - "Tänk om IVF inte fungerar?". Jag är rädd för att allt ska bli en stor besvikelse och ett trauma för resten av livet, både för mig, mitt äktenskap och för min son. Jag vill att han ska få en livskamrat. Nu har vi satts i IVF-kö och det ska tydligen bli aktuellt om 6 mån (vårdgarantin är ett halvår där vi bor), men nu är jag riktigt nervös...

Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Pepp, tips, råd? Diskuterar gärna med er!

Ledsna Johanna

• Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017
  • jamka
    ACJ skrev 2017-08-03 09:13:53 följande:
    Tack för svar!
    Har förstått att ev behandlingar kostar en del, men ungefär vad kostar själva utredningen? Undersökningar och analyser av prover osv?
    Det vet jag inte än men för första besöket och blodprov betalade vi bara 200 kr. Sedan blev jag gravid spontant och vi lämnade kliniken men eftersom jag fick MA för några dagar sedan ska vi söka dit igen.
  • ACJ
    jamka skrev 2017-08-03 10:29:33 följande:

Det vet jag inte än men för första besöket och blodprov betalade vi bara 200 kr. Sedan blev jag gravid spontant och vi lämnade kliniken men eftersom jag fick MA för några dagar sedan ska vi söka dit igen.

Nej vad tråkigt, beklagar! Hoppas du blir gravid snart igen.
  • litetfröimagen

Hej!

Får jag ansluta mig?

Jag är 36år , har en son på 4,5 år som blev till spontant. Vi har snart försökt bli gravida i tre år. Har gjort en FET och en ET utan att lyckas. Så lördag sätts nästa blastocyst in. funkar inte det har vi ett försök kvar. Har vart en hjärtslitande resa, har mått fruktansvärt dåligt. Varje mens är jobbig men mensen efter ivf var ännu värre. Man har byggt upp ännu mer hopp som grusas. Håller tummarna för att tredje gången är våran gång.

Känns som om folk antingen blir gravida på första försöket eller typ åttonde när dom tar till ivf. Hur upplever ni det?

• Emsoff
    litetfröimagen skrev 2017-08-07 19:22:05 följande:

Hej!

Får jag ansluta mig?

Jag är 36år , har en son på 4,5 år som blev till spontant. Vi har snart försökt bli gravida i tre år. Har gjort en FET och en ET utan att lyckas. Så lördag sätts nästa blastocyst in. funkar inte det har vi ett försök kvar. Har vart en hjärtslitande resa, har mått fruktansvärt dåligt. Varje mens är jobbig men mensen efter ivf var ännu värre. Man har byggt upp ännu mer hopp som grusas. Håller tummarna för att tredje gången är våran gång.

Känns som om folk antingen blir gravida på första försöket eller typ åttonde när dom tar till ivf. Hur upplever ni det?

Håller med dig... precis så det känns. Vi har gjort 1 ivf-försök utan lycka. Ska påbörja ny behandling snart. Men har just nu ett utomkved som jag måste bli av med först. Har ett barn på 4,5 år. Har sen dess haft 4 missfall och nu ett x då.
  • Mariana79

Emsoff- hoppas allt går bra för dig, Hur går det för äggledaren? Måste va hemskt :(

Litetfröimagen - håller tummarna för dig att det ska gå vägen denna gång. Själv har jag gjort 1 IVF som till en början gick men sedan upptäcktes det i v 12 att fostret tillbaka bildats så jag fick skrapas..

Väntar på att starta upp IVF nr 2 i september....

Lycka till alla!

• Mariana79
    jamka skrev 2017-08-01 18:28:48 följande:

Jag fick i förrgår mitt fjärde MA , det här i v. 9 men det var två hinnsäckar och jag ville så gärna få tvillingar. Jag har en son på 9 år och sedan han var 1 år har vi försökt skaffa syskon till honom. Nu har jag hunnit bli 40 år och jag tror att min enda chans är ivf men troligen går åt skogen även detta.Jag är så ledsen att jag har bara ett barn medan alla andra minst två????Men så otroligt tacksam att jag inte är barnlös.

Jag beklagar :( faan så jäkla eländigt det ska vara för vissa medans andra sprutar ut ungar :(

Har ni brstämt er för IVF? När startar ni isf?

Lycka till!
  • litetfröimagen
    Emsoff skrev 2017-08-08 07:39:06 följande:

Håller med dig... precis så det känns. Vi har gjort 1 ivf-försök utan lycka. Ska påbörja ny behandling snart. Men har just nu ett utomkved som jag måste bli av med först. Har ett barn på 4,5 år. Har sen dess haft 4 missfall och nu ett x då.

Usch vad trist med utomkvedes! Hur tidigt känner man av det? Vad gör man då, operation eller?

Måste vara extra tufft när man kämpar och så när det väl tar sig så fäster det på fel ställe, lider med dig!<3
  • litetfröimagen
    Mariana79 skrev 2017-08-08 08:48:51 följande:

Emsoff- hoppas allt går bra för dig, Hur går det för äggledaren? Måste va hemskt :(

Litetfröimagen - håller tummarna för dig att det ska gå vägen denna gång. Själv har jag gjort 1 IVF som till en början gick men sedan upptäcktes det i v 12 att fostret tillbaka bildats så jag fick skrapas..

Väntar på att starta upp IVF nr 2 i september....

Lycka till alla!

Åh vad tufft, känner med dig<3. Och vecka tolv är liksom den där veckan när man tänker att man kan pusta ut.

När jag väntade min son oroade jag mig inte alls för missfall, men skulle jag bli gravid igen så kommer jag nog oroa mig en massa för det. när vägen till ett barn är så lång och jobbig så önskar man ju såklart att det bara ska vara raka vägen till bebis när man väl har blivit gravid, utan komplikationer.
  • jamka
    Mariana79 skrev 2017-08-08 08:52:57 följande:
    Jag beklagar :( faan så jäkla eländigt det ska vara för vissa medans andra sprutar ut ungar :(
    Har ni brstämt er för IVF? När startar ni isf?
    Lycka till!
    Vi ska ringa dit när vår läkare öppnar igen efter semestern, dvs. om en vecka. Nu är det bråttom efterson jag är 40 år gammal. Har aldrig gjort ivf, är orolig hur det ska vara att arbeta när man tar sprutor och mår dåligt. Och så att ta ledigt för resor:( Men jag vill inte ge upp min dröm om att ha fler barn mot att arbeta.
  • Mariana79
    jamka skrev 2017-08-08 12:30:56 följande:

Vi ska ringa dit när vår läkare öppnar igen efter semestern, dvs. om en vecka. Nu är det bråttom efterson jag är 40 år gammal. Har aldrig gjort ivf, är orolig hur det ska vara att arbeta när man tar sprutor och mår dåligt. Och så att ta ledigt för resor:( Men jag vill inte ge upp min dröm om att ha fler barn mot att arbeta.

Nu är ju detta väldigt inviduellt, men jag mådde inte alls dåligt av sprutorna. Det ömmade lite när äggen växte till med inte mer än så. Man tar sprutorna på kvällen, så om du har dagjobb så slipper du ta dem på jobbet.

Sen åker man ett par ggr och gör vaginalt ultra under tiden man tar sprutorna. Om du inte har så långt till din gyn så behöver du inte ta en hel dag ledigt. Jag har 4 mil till min gyn, räckte med att ta ledigt ca 1.5 timme. Själva ultra tar typ 10 minuter.

Det är vid äggplock och dagen efter som man bör ta ledigt hel dag.

Lycka till!
Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017