• SaJoH

sekundär barnlöshet och IVF våren 2017

Hej. Är du som jag:
    - 35 år
    - ett barn som kommit till på naturlig väg
    - svårt att få det andra (vi har försökt 2 år), och insemination har inte lyckats
    - oförklarligt barnlös (alla (extensiva) tester och undersökningar visar att det inte finns något "fel", varken på mig eller min man)
    - på väg in i eller gått igenom IVF

Egentligen söker jag bara personer i samma sits, personer att prata med om detta, som börjar bli ett riktigt trauma för mig nu. Min son (4 år) frågar efter syskon och det gör så ont i mig att berätta för honom att vi nog försöker "sätta fröet i mammas mage". Varje månads cykel slutar med ångest och blod. Jag börjar tappa modet - måla fan på väggen - "Tänk om IVF inte fungerar?". Jag är rädd för att allt ska bli en stor besvikelse och ett trauma för resten av livet, både för mig, mitt äktenskap och för min son. Jag vill att han ska få en livskamrat. Nu har vi satts i IVF-kö och det ska tydligen bli aktuellt om 6 mån (vårdgarantin är ett halvår där vi bor), men nu är jag riktigt nervös...

Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Pepp, tips, råd? Diskuterar gärna med er!

Ledsna Johanna

• Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-04-24 17:18:27 följande:
    Kan meddela att det finns nu tre blåsor på 12,13 och 18. Och även om oddsen inte är så höga så önskar både jag och mannen att fortsätta.
    Läkaren rekommenderade att inte gå vidare men hon förstod vårt resonemang. Om vi kommer så långt så har hon också skrivit in i journalen att vi vill ha två ägg tillbaka. Blä vad nervöst och jobbigt detta är. Är nog ff i chock över beskedet.

Men nu är det bara att hålla tummarna för vårt första och sista försök!

Det behövs bara ett bra ägg för att det ska bli ett barn.

Har ni gjort ivf förut? Jag är så dålig på att komma ihåg.
  • Jessa01
    Emsoff skrev 2017-04-24 19:52:59 följande:
    Det behövs bara ett bra ägg för att det ska bli ett barn.

Har ni gjort ivf förut? Jag är så dålig på att komma ihåg.
    :) Detta är första gången med IVF. För två månader sedan gjorde jag korta protokollet med samma resultat. Det är därför läkarna tycker att de ser ett mönster som de tycker ser dåligt ut.

Hur går det för dig?
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-04-24 20:49:33 följande:
    :) Detta är första gången med IVF. För två månader sedan gjorde jag korta protokollet med samma resultat. Det är därför läkarna tycker att de ser ett mönster som de tycker ser dåligt ut.

Hur går det för dig?
    Jag satsar just nu på viktnedgång. Skrivit in mig på itrim och har gått ner 12,5 kg på 10 veckor. Under tiden försöker vi lite själva. Men tror inte att jag blir gravid när jag pressar kroppen så pass.

I höst kanske vi provar ivf igen.
  • Jessa01
    Emsoff skrev 2017-04-24 22:35:30 följande:

Jag satsar just nu på viktnedgång. Skrivit in mig på itrim och har gått ner 12,5 kg på 10 veckor. Under tiden försöker vi lite själva. Men tror inte att jag blir gravid när jag pressar kroppen så pass.

I höst kanske vi provar ivf igen.

Wow vilken prestation! Bra jobbat :)

Jag tänkte ju "hinna" gå ner lite inför den omgången vi är på nu- men hormonerna och osäkerheten gör det inte lätt... så det låter klokt att fokusera på dig ett tag. Det blir aldrig bra att göra båda sakerna samtidigt.

Själv slängs jag mellan hopp och förtvivlan. Ta hand om dig!
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-04-25 19:33:56 följande:
    Wow vilken prestation! Bra jobbat :)

Jag tänkte ju "hinna" gå ner lite inför den omgången vi är på nu- men hormonerna och osäkerheten gör det inte lätt... så det låter klokt att fokusera på dig ett tag. Det blir aldrig bra att göra båda sakerna samtidigt.

Själv slängs jag mellan hopp och förtvivlan. Ta hand om dig!
    När ska ni plocka äggen?
  • Jessa01
    Emsoff skrev 2017-04-25 23:02:43 följande:
    När ska ni plocka äggen?
    Fredag morgon- så jag förbereder mig mentalt för att ta monstersprutan ikväll. Inte bara det- jag ska ta den i låret :O
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-04-26 17:06:11 följande:
    Fredag morgon- så jag förbereder mig mentalt för att ta monstersprutan ikväll. Inte bara det- jag ska ta den i låret :O
    Huh! Varför i låret?
  • Jessa01
    Emsoff skrev 2017-04-26 22:53:22 följande:
    Huh! Varför i låret?
    För att jag har mycket fett runt magen och då blir det mer exakt inför äggplocket. Så blir det inget denna gången kommer jag att följa ditt exempel och tappa lite vikt!
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-04-27 15:47:57 följande:
    För att jag har mycket fett runt magen och då blir det mer exakt inför äggplocket. Så blir det inget denna gången kommer jag att följa ditt exempel och tappa lite vikt!
    Jag skrev in mig på itrim. Väldigt effektivt! 13 kg på 10 veckor.
  • Jessa01
    Emsoff skrev 2017-04-27 17:59:00 följande:
    Jag skrev in mig på itrim. Väldigt effektivt! 13 kg på 10 veckor.
    Det får vänta lite till, de fick banne mig ut 6 ägg idag :O
    Hur är det ens möjligt!?

Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017