• SaJoH

sekundär barnlöshet och IVF våren 2017

Hej. Är du som jag:
    - 35 år
    - ett barn som kommit till på naturlig väg
    - svårt att få det andra (vi har försökt 2 år), och insemination har inte lyckats
    - oförklarligt barnlös (alla (extensiva) tester och undersökningar visar att det inte finns något "fel", varken på mig eller min man)
    - på väg in i eller gått igenom IVF

Egentligen söker jag bara personer i samma sits, personer att prata med om detta, som börjar bli ett riktigt trauma för mig nu. Min son (4 år) frågar efter syskon och det gör så ont i mig att berätta för honom att vi nog försöker "sätta fröet i mammas mage". Varje månads cykel slutar med ångest och blod. Jag börjar tappa modet - måla fan på väggen - "Tänk om IVF inte fungerar?". Jag är rädd för att allt ska bli en stor besvikelse och ett trauma för resten av livet, både för mig, mitt äktenskap och för min son. Jag vill att han ska få en livskamrat. Nu har vi satts i IVF-kö och det ska tydligen bli aktuellt om 6 mån (vårdgarantin är ett halvår där vi bor), men nu är jag riktigt nervös...

Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Pepp, tips, råd? Diskuterar gärna med er!

Ledsna Johanna

• Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017
  • jamka

Hej! Jag är 39 och har ett barn som kommit på naturlig väg året 2007. Sedan har vi försökt i flera år vilket resulterade i 3 jobbiga missfall runt vecka 12, sista 2013. Nu tänker jag att nu eller aldrig eftersom jag är ju nästan 40. Ska i morgon till en gynekolog och kanske börja samma resa som ni. 

• Cakh
    jamka skrev 2017-03-23 16:56:29 följande:

Hej! Jag är 39 och har ett barn som kommit på naturlig väg året 2007. Sedan har vi försökt i flera år vilket resulterade i 3 jobbiga missfall runt vecka 12, sista 2013. Nu tänker jag att nu eller aldrig eftersom jag är ju nästan 40. Ska i morgon till en gynekolog och kanske börja samma resa som ni. 

Lycka till imorgon <3
  • jamka
    Cakh skrev 2017-03-23 17:18:37 följande:
    Lycka till imorgon <3
    Tack:)
  • Emsoff
    jamka skrev 2017-03-23 16:56:29 följande:

Hoppas att det gick bra!
  • jamka
    Emsoff skrev 2017-03-24 18:21:39 följande:
    Hoppas att det gick bra!
    Tack:) Det har varit vårt första besök och än så länge får vi göra fertilitetsutredning (vi gjorde en förut men det var 2010 så det var för länge sedan), så jag måste lämna blodprov 8 dagar efter ägglossningen. Fick ni också börja med detta? Sedan blir det ev. IVF privat i Göteborg på Carlanderska eller Nordic IVF, om vi bestämmer att vi ska göra detta.
  • Emsoff
    jamka skrev 2017-03-25 13:24:11 följande:
    Tack:) Det har varit vårt första besök och än så länge får vi göra fertilitetsutredning (vi gjorde en förut men det var 2010 så det var för länge sedan), så jag måste lämna blodprov 8 dagar efter ägglossningen. Fick ni också börja med detta? Sedan blir det ev. IVF privat i Göteborg på Carlanderska eller Nordic IVF, om vi bestämmer att vi ska göra detta.
    Ja precis! Började där! Visade inga som helst fel på oss. Mitt problem är missfall. Har gjort en sån utredning också, även den felfri.
  • jamka
    Emsoff skrev 2017-03-25 16:11:34 följande:
    Ja precis! Började där! Visade inga som helst fel på oss. Mitt problem är missfall. Har gjort en sån utredning också, även den felfri.
    Hos oss visade den inte heller något fel året 2010. Hur många missfall hade du? Var det i samband med IVF?
  • Emsoff
    jamka skrev 2017-03-25 17:33:51 följande:
    Hos oss visade den inte heller något fel året 2010. Hur många missfall hade du? Var det i samband med IVF?
    Nä, inte iom ivf. Utan 4 missfall från 2014-2016. Inte varit gravid på ett år nu. Därav ett ivf-försök som inte lyckades. Nu testar vi själva en omgång till. 6 månader har vi satt som gräns. Så kanske att vi kör ivf i höst. Dottern är född 2012.
  • Cakh

Hej på er alla
    Jag är på ruvardag 10 idag. Tar lutinus 3ggr/dygn. Igår upptäckte jag lite svagt ljusrosa flytningar på trosskyddet samt kom med lite ljusrosa på lutinuspinnen. Min första tanke var: Nu kommer mensen det är kört!! Sovit oroligt inatt och sprungit på toa många gånger för att kolla om mensen kommit igång. Men inga fler rosa flytningar. Har nån av er andra oxå upplevt detta?
    Kramen

• Maniole
    Cakh skrev 2017-03-27 14:52:27 följande:

Hej på er alla
    Jag är på ruvardag 10 idag. Tar lutinus 3ggr/dygn. Igår upptäckte jag lite svagt ljusrosa flytningar på trosskyddet samt kom med lite ljusrosa på lutinuspinnen. Min första tanke var: Nu kommer mensen det är kört!! Sovit oroligt inatt och sprungit på toa många gånger för att kolla om mensen kommit igång. Men inga fler rosa flytningar. Har nån av er andra oxå upplevt detta?
    Kramen

Jag fick någon enstaka gång ljusrosa på "stickan" när jag stoppade upp tabletten. Man kan ju bli skör i slemhinnorna, så Stickan kan ju då reta slemhinnan o så repar man.
Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017