• SaJoH

sekundär barnlöshet och IVF våren 2017

Hej. Är du som jag:
    - 35 år
    - ett barn som kommit till på naturlig väg
    - svårt att få det andra (vi har försökt 2 år), och insemination har inte lyckats
    - oförklarligt barnlös (alla (extensiva) tester och undersökningar visar att det inte finns något "fel", varken på mig eller min man)
    - på väg in i eller gått igenom IVF

Egentligen söker jag bara personer i samma sits, personer att prata med om detta, som börjar bli ett riktigt trauma för mig nu. Min son (4 år) frågar efter syskon och det gör så ont i mig att berätta för honom att vi nog försöker "sätta fröet i mammas mage". Varje månads cykel slutar med ångest och blod. Jag börjar tappa modet - måla fan på väggen - "Tänk om IVF inte fungerar?". Jag är rädd för att allt ska bli en stor besvikelse och ett trauma för resten av livet, både för mig, mitt äktenskap och för min son. Jag vill att han ska få en livskamrat. Nu har vi satts i IVF-kö och det ska tydligen bli aktuellt om 6 mån (vårdgarantin är ett halvår där vi bor), men nu är jag riktigt nervös...

Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Pepp, tips, råd? Diskuterar gärna med er!

Ledsna Johanna

• Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-03-08 20:06:01 följande:

Och där kom mensen :(

Oh nej! <3
  • SaJoH
    Jessa01 skrev 2017-03-08 20:06:01 följande:

Och där kom mensen :(

Så himla tråkigt!! <3

Jag hoppas verkligen att nästa försök går vägen!
  • SaJoH

Nu ska vi börja.

Så fort mensen kommer, på dag 2, ska jag börja med gonal-f. Är nervös men känns skönt att äntligen se om ivf funkar för oss.

• Emsoff
    SaJoH skrev 2017-03-11 08:22:59 följande:

Nu ska vi börja.

Så fort mensen kommer, på dag 2, ska jag börja med gonal-f. Är nervös men känns skönt att äntligen se om ivf funkar för oss.

Åh så spännande! Hur såg er historia ut? Liten kort resumé!
  • Maniole
    SaJoH skrev 2017-03-11 08:22:59 följande:

Nu ska vi börja.

Lycka till!
    Hur många enheter ska du ta?
  • SaJoH
    Maniole skrev 2017-03-11 17:46:26 följande:

Lycka till!

Tack!

125 enheter. Normalt är det 150 men de sänkte litet för att mitt BMI ligger längre ner på skalan.

Känns surrealistiskt. Att vi gjort en så lång resa, och att vi nu ska göra ivf. Trodde inte att jag skulle hitta mig själv här..
  • SaJoH
    Maniole skrev 2017-03-11 17:46:26 följande:

Lycka till!

Hur går det för er, förresten? Hur mår du, nu har ni gått över vecka 10 om jag räknat rätt?
  • Maniole
    SaJoH skrev 2017-03-11 18:18:39 följande:
    Tack!

125 enheter. Normalt är det 150 men de sänkte litet för att mitt BMI ligger längre ner på skalan.

Känns surrealistiskt. Att vi gjort en så lång resa, och att vi nu ska göra ivf. Trodde inte att jag skulle hitta mig själv här..
    Jag har förstått att läkarna tycker olika. Jag hade 225 enheter och 300 två sista dagarna. Men jag har lite högre BMI istället.

Är i vecka 15, snart vecka 16. Äntligen har orken kommit tillbaka och illamåendet börjar avta. Var o träffade läkare i måndags för planering inför ev grav.diabetes och så gjorde han ett ultraljud så vi fick se den lilla igen. Helt underbar känsla. Var en väldigt livlig liten sak där inne :)
  • SaJoH
    Maniole skrev 2017-03-11 19:28:47 följande:

Jag har förstått att läkarna tycker olika. Jag hade 225 enheter och 300 två sista dagarna. Men jag har lite högre BMI istället.

Är i vecka 15, snart vecka 16. Äntligen har orken kommit tillbaka och illamåendet börjar avta. Var o träffade läkare i måndags för planering inför ev grav.diabetes och så gjorde han ett ultraljud så vi fick se den lilla igen. Helt underbar känsla. Var en väldigt livlig liten sak där inne :)

Så roligt att höra att allt går bra :) !!

Jag har producerat 2 folliklar vid varje insemination på de lägsta doserna så de tänkte väl att det kan bli överstimulering om högre dos. Men jag förstått att man kan öka dosen om UL visar att jag inte svarar tillräckligt...

Jag följer upp... :)

Trevlig helg!
Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017