• SaJoH

sekundär barnlöshet och IVF våren 2017

Hej. Är du som jag:
    - 35 år
    - ett barn som kommit till på naturlig väg
    - svårt att få det andra (vi har försökt 2 år), och insemination har inte lyckats
    - oförklarligt barnlös (alla (extensiva) tester och undersökningar visar att det inte finns något "fel", varken på mig eller min man)
    - på väg in i eller gått igenom IVF

Egentligen söker jag bara personer i samma sits, personer att prata med om detta, som börjar bli ett riktigt trauma för mig nu. Min son (4 år) frågar efter syskon och det gör så ont i mig att berätta för honom att vi nog försöker "sätta fröet i mammas mage". Varje månads cykel slutar med ångest och blod. Jag börjar tappa modet - måla fan på väggen - "Tänk om IVF inte fungerar?". Jag är rädd för att allt ska bli en stor besvikelse och ett trauma för resten av livet, både för mig, mitt äktenskap och för min son. Jag vill att han ska få en livskamrat. Nu har vi satts i IVF-kö och det ska tydligen bli aktuellt om 6 mån (vårdgarantin är ett halvår där vi bor), men nu är jag riktigt nervös...

Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Pepp, tips, råd? Diskuterar gärna med er!

Ledsna Johanna

• Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017
  • SaJoH
    Emsoff skrev 2017-02-09 20:39:32 följande:

Att jag får en stor del av pengarna tillbaka nu när det inte lyckades. Hade det lyckats så hade det varit dubbelt så dyrt som en vanligt försök.

Oj det låter intressant. Var får man såna här villkor?

Hur gammal är du förresten? (sorry om ja missat denna info ovan :)
  • Emsoff
    SaJoH skrev 2017-02-09 21:05:30 följande:
    Oj det låter intressant. Var får man såna här villkor?

Hur gammal är du förresten? (sorry om ja missat denna info ovan :)
    Falun. Men man måste bli godkänd av dem. Jag blir 38 år snart.
  • mommylife
    Emsoff skrev 2017-02-09 05:43:14 följande:
    Det var konstigt tycker jag. Mina chanser såg goda ut med tanke på att jag varit gravid 5 gånger i mitt liv. Och jag lyckades ju inte iaf på mitt första ivf. Jag blev ju t.o.m. godkänd för garantipriset. Så de måste ju ha trott att det skulle fungera. Nu får de ju ge tillbaka en stor del av pengarna till mig.
    Jag reagerade oxå på det. Det är nordic ivf jag pratar om. Jag är 31 år
    Och två barn sen innan och nu vill vi ha en trea, efter 2,5 har vi nu bokat ivf. Dom har olika prisförslag och paket, men man måste bli godkänd för at köpa deras 3 paket. Ser chanserna goda ut då får du ej köpa paket utan 1 försök. Förhoppningvis har dom plockat flera ägg som dom kan frysa då, och använda vid senare tillfälle vid behov och jag behöver bara betala för denna processen separat sen, för typ 15000kr.. plus frysning 4-5000kr verkar vara liknade för cura som är deras "konkurrent"..
  • Emsoff
    mommylife skrev 2017-02-10 03:00:44 följande:
    Jag reagerade oxå på det. Det är nordic ivf jag pratar om. Jag är 31 år
    Och två barn sen innan och nu vill vi ha en trea, efter 2,5 har vi nu bokat ivf. Dom har olika prisförslag och paket, men man måste bli godkänd för at köpa deras 3 paket. Ser chanserna goda ut då får du ej köpa paket utan 1 försök. Förhoppningvis har dom plockat flera ägg som dom kan frysa då, och använda vid senare tillfälle vid behov och jag behöver bara betala för denna processen separat sen, för typ 15000kr.. plus frysning 4-5000kr verkar vara liknade för cura som är deras "konkurrent"..
    Är dina tidigare barn via ivf? Jag tycker det är jättekonstigt. Om du lyckas på första så har ju de tjänat extra pengar. Om du köper paket alltså.
  • mommylife
    Emsoff skrev 2017-02-10 06:23:22 följande:
    Är dina tidigare barn via ivf? Jag tycker det är jättekonstigt. Om du lyckas på första så har ju de tjänat extra pengar. Om du köper paket alltså.
    Jag har två barn som snart är 6 och 4 år, helt naturliga graviditeter..
    Jag frågade detta också, först gör man en ivf för 32000 kr, sen om jag har massa bra ägg fryser man dessa sen sätter in dom igen och då kostar det "bara" 15000kr per försök...
    Istället för 3 paket för 59000kr så blir de 32000kr plus 4000kr frys sen 15000kr per nytt ägginförande..
    Lite konstig kanske ? Men pratat med 2 sköterskor där...
  • Emsoff
    mommylife skrev 2017-02-10 09:57:16 följande:
    Jag har två barn som snart är 6 och 4 år, helt naturliga graviditeter..
    Jag frågade detta också, först gör man en ivf för 32000 kr, sen om jag har massa bra ägg fryser man dessa sen sätter in dom igen och då kostar det "bara" 15000kr per försök...
    Istället för 3 paket för 59000kr så blir de 32000kr plus 4000kr frys sen 15000kr per nytt ägginförande..
    Lite konstig kanske ? Men pratat med 2 sköterskor där...
    Förstår! Men jag fick inga ägg till frysen. Det är ju inte säkert att man får det. Då skulle jag kräva icsi.
  • mommylife
    Emsoff skrev 2017-02-10 10:13:56 följande:
    Förstår! Men jag fick inga ägg till frysen. Det är ju inte säkert att man får det. Då skulle jag kräva icsi.
    Vad är isci? Hur ska jag motivera detta ?
    Kan ju iofs googla :)
  • Emsoff
    mommylife skrev 2017-02-10 11:59:52 följande:
    Vad är isci? Hur ska jag motivera detta ?
    Kan ju iofs googla :)
    Vet inte. Men det känns iaf som att det borde bli fler befruktade ägg då. För mig befruktades bara 2 av 8. Icsi, då stoppar de in en spermie i ägget manuellt.
  • Jessa01

Omg vad mycket man ska kunna... :O
    Tur att man kan få lite input ifrån er andra i detta...

Ville bara säga att jag inte behöver sjåpa mig inför "monstersprutorna". ogralutranen  känns ju ingenting *skämskudde*

• Jessa01
    Emsoff skrev 2017-02-08 21:31:04 följande:
    Ja, knäpp blir man av allt det här. Vi har nu ångest kring vilken klinik vi ska fortsätta att göra ivf på. Vi gjorde ju ett försök nu först där vi får tillbaka en stor del av pengarna. Så nu kan vi tänka annorlunda. Inte behöva åka hela vägen till Falun utan eventuellt välja nått närmare. Men fan så jobbigt!
    Tråkigt att det inte gick vägen denna gång :(

Men nu vet ni ju hur allt fungerar. Då kanske ni kan känna er säkrare att välja en annan klinik. Speciellt om den är närmre där ni bor?
    Vi bor lite långt ifrån vår klinik tycker jag. Men vi har inget alternativ...

Hur länge måste ni vänta innan ni försöker igen?
Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017