• SaJoH

sekundär barnlöshet och IVF våren 2017

Hej. Är du som jag:
    - 35 år
    - ett barn som kommit till på naturlig väg
    - svårt att få det andra (vi har försökt 2 år), och insemination har inte lyckats
    - oförklarligt barnlös (alla (extensiva) tester och undersökningar visar att det inte finns något "fel", varken på mig eller min man)
    - på väg in i eller gått igenom IVF

Egentligen söker jag bara personer i samma sits, personer att prata med om detta, som börjar bli ett riktigt trauma för mig nu. Min son (4 år) frågar efter syskon och det gör så ont i mig att berätta för honom att vi nog försöker "sätta fröet i mammas mage". Varje månads cykel slutar med ångest och blod. Jag börjar tappa modet - måla fan på väggen - "Tänk om IVF inte fungerar?". Jag är rädd för att allt ska bli en stor besvikelse och ett trauma för resten av livet, både för mig, mitt äktenskap och för min son. Jag vill att han ska få en livskamrat. Nu har vi satts i IVF-kö och det ska tydligen bli aktuellt om 6 mån (vårdgarantin är ett halvår där vi bor), men nu är jag riktigt nervös...

Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Pepp, tips, råd? Diskuterar gärna med er!

Ledsna Johanna

• Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-01-28 07:15:22 följande:

Min värden är jättedåliga Gråter
    Så vi ska påbörja behandlingen nu vilken dag som helst men jag känner mig lite nere helt ärligt. Hur klarar ni det här!?

Men det är ju jättebra att ni kör igång snart. Nu händer det!

Jag har precis genomgått min första Ivf-behandling. Och för mig var den inte alls så jobbig. Hade knappt några biverkningar. Äggplocket gjorde heller inte så ont. Var två dagar efter det som jag fick lite ont. I torsdags satte de in ett ägg. Fick bara ett befruktat bra ägg av åtta stycken. Så kommer nog få göra om processen.

Men var inte deppig! Det kommer gå bra det här! Jag tror på er!
  • Jessa01
    Emsoff skrev 2017-01-28 09:51:39 följande:
    Men det är ju jättebra att ni kör igång snart. Nu händer det!

Jag har precis genomgått min första Ivf-behandling. Och för mig var den inte alls så jobbig. Hade knappt några biverkningar. Äggplocket gjorde heller inte så ont. Var två dagar efter det som jag fick lite ont. I torsdags satte de in ett ägg. Fick bara ett befruktat bra ägg av åtta stycken. Så kommer nog få göra om processen.

Men var inte deppig! Det kommer gå bra det här! Jag tror på er!
    Tack för peppen! Det är det jag behöver när jag tappar tron emellanåt. ;)

Vad spännande för dig! Som alla peppiga människor brukar säga- man behöver bara ett ägg ;) Nu kör vi järnet :P
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-01-28 20:27:57 följande:
    Tack för peppen! Det är det jag behöver när jag tappar tron emellanåt. ;)

Vad spännande för dig! Som alla peppiga människor brukar säga- man behöver bara ett ägg ;) Nu kör vi järnet :P
    Haha! Ja! Visst är det härligt med pepp :)

Jag tror nog att jag kommer bli gravid någongång med hjälp av Ivf. Det är missfall som var anledningen till att jag sökte hjälp. Sen visade det ju sig nu att Ivf är helt rätt väg iom att bara 1 ägg av 8 delade sig korrekt. 6 blev inte en befruktade.
  • Jessa01
    Emsoff skrev 2017-01-28 20:48:52 följande:
    Haha! Ja! Visst är det härligt med pepp :)

Jag tror nog att jag kommer bli gravid någongång med hjälp av Ivf. Det är missfall som var anledningen till att jag sökte hjälp. Sen visade det ju sig nu att Ivf är helt rätt väg iom att bara 1 ägg av 8 delade sig korrekt. 6 blev inte en befruktade.
    Sköterskorna på kliniken var väldigt söta. De berättade att de har sett allt ifrån "textboksdelningar" på embryon som inte har blivit något. Samtidigt som de också sett embryon som delat dig dåligt. Min vän satte in ett fragmenterat ägg och är nu gravid. Det är det som får mig att fortsätta.

Det är bara så jobbigt att inte ha kontroll! *kontrollfreak*
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-01-29 09:03:15 följande:
    Sköterskorna på kliniken var väldigt söta. De berättade att de har sett allt ifrån "textboksdelningar" på embryon som inte har blivit något. Samtidigt som de också sett embryon som delat dig dåligt. Min vän satte in ett fragmenterat ägg och är nu gravid. Det är det som får mig att fortsätta.

Det är bara så jobbigt att inte ha kontroll! *kontrollfreak*
    Vad betyder fragmenterat?

Jag hade ett ägg som hade 3 celler och bara 2 kärnor på dag 2. Det kastade det. Det jag fick in hade 4 celler och 4 kärnor.
  • Jessa01
    Emsoff skrev 2017-01-29 10:30:20 följande:
    Vad betyder fragmenterat?

Jag hade ett ägg som hade 3 celler och bara 2 kärnor på dag 2. Det kastade det. Det jag fick in hade 4 celler och 4 kärnor.
    Så som jag fått det förklarat så har inte äggen delat sig korrekt. Såsom det ägg hon satte in hade bara delat sig i sju delar istället för åtta delar. De ska ha delat sig i fyra eller åtta om jag fattat rätt Glad
    Det är ju en hel djungel av ord, definitioner och teorier kring det här...
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-01-29 17:22:10 följande:
    Så som jag fått det förklarat så har inte äggen delat sig korrekt. Såsom det ägg hon satte in hade bara delat sig i sju delar istället för åtta delar. De ska ha delat sig i fyra eller åtta om jag fattat rätt Glad
    Det är ju en hel djungel av ord, definitioner och teorier kring det här...
    Aha! Lite tråkigt att de då bara slängde mitt som delat sig konstigt (3 celler). Men jag har ju haft 4 missfall så de kanske ville sätta in det som bar perfekt. Vi får väl se. Men hade ju isåfall hellre fryst det här och provat med den de slängde först.
  • Jessa01
    Emsoff skrev 2017-01-29 17:57:36 följande:
    Aha! Lite tråkigt att de då bara slängde mitt som delat sig konstigt (3 celler). Men jag har ju haft 4 missfall så de kanske ville sätta in det som bar perfekt. Vi får väl se. Men hade ju isåfall hellre fryst det här och provat med den de slängde först.
    Tänk inte så- de hade säkert god anledning till varför de gjorde som de gjorde! Trots all min nervrositet så litar jag på processen :)
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-01-29 18:19:55 följande:
    Tänk inte så- de hade säkert god anledning till varför de gjorde som de gjorde! Trots all min nervrositet så litar jag på processen :)
    Du har rätt!

När ska ni dra igång?
  • mommylife
    Emsoff skrev 2017-01-29 19:04:30 följande:
    Du har rätt!

När ska ni dra igång?
    Hur finansiera ni era ivf?
Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017