• SaJoH

sekundär barnlöshet och IVF våren 2017

Hej. Är du som jag:
    - 35 år
    - ett barn som kommit till på naturlig väg
    - svårt att få det andra (vi har försökt 2 år), och insemination har inte lyckats
    - oförklarligt barnlös (alla (extensiva) tester och undersökningar visar att det inte finns något "fel", varken på mig eller min man)
    - på väg in i eller gått igenom IVF

Egentligen söker jag bara personer i samma sits, personer att prata med om detta, som börjar bli ett riktigt trauma för mig nu. Min son (4 år) frågar efter syskon och det gör så ont i mig att berätta för honom att vi nog försöker "sätta fröet i mammas mage". Varje månads cykel slutar med ångest och blod. Jag börjar tappa modet - måla fan på väggen - "Tänk om IVF inte fungerar?". Jag är rädd för att allt ska bli en stor besvikelse och ett trauma för resten av livet, både för mig, mitt äktenskap och för min son. Jag vill att han ska få en livskamrat. Nu har vi satts i IVF-kö och det ska tydligen bli aktuellt om 6 mån (vårdgarantin är ett halvår där vi bor), men nu är jag riktigt nervös...

Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Pepp, tips, råd? Diskuterar gärna med er!

Ledsna Johanna

• Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017
  • SaJoH
    Emsoff skrev 2017-02-08 20:06:01 följande:

Och procenten gick upp ändå tills det var fjärde ivf-försöket. Då minskade det. Sånt där ska man inte kolla på. Sluta upp med det!

Man gör knäppa saker när man är desperat - som att kolla ivf-predictor :)

Det bygger tydligen på statistik från kliniker, så nån sorts vetenskap finns där - men man blir fan knäpp av det också! ????
  • Emsoff
    SaJoH skrev 2017-02-08 21:06:42 följande:

Det bygger tydligen på statistik från kliniker, så nån sorts vetenskap finns där - men man blir fan knäpp av det också! ????
    Ja, knäpp blir man av allt det här. Vi har nu ångest kring vilken klinik vi ska fortsätta att göra ivf på. Vi gjorde ju ett försök nu först där vi får tillbaka en stor del av pengarna. Så nu kan vi tänka annorlunda. Inte behöva åka hela vägen till Falun utan eventuellt välja nått närmare. Men fan så jobbigt!
  • Maniole
    SaJoH skrev 2017-02-08 21:06:42 följande:

Jag fick 33% på ivf-testet. Och har lyckats på första ivf försöket.
    Har varit tunga veckor med små blödningar och smärtsam växtvärk i livmodern men gick in i vecka 11 igår.
    Vet att det är svårt att tänka positivt alla gånger men släpp detta test vad det gav för procent.
    @ SaJoH hur går det för er? Är det insemination fortfarande som är på tal om?
  • mommylife

En fråga. Ringde kliniken, de sa jag måste bli godkänd för att få tre försök. Ser mina chanser goda ut erbjuds ej paket med 3 Försök. Vad säger ni om detta ?

• SaJoH
    Maniole skrev 2017-02-08 21:33:34 följande:

Jag fick 33% på ivf-testet. Och har lyckats på första ivf försöket.

Har varit tunga veckor med små blödningar och smärtsam växtvärk i livmodern men gick in i vecka 11 igår.

Vet att det är svårt att tänka positivt alla gånger men släpp detta test vad det gav för procent.

@ SaJoH hur går det för er? Är det insemination fortfarande som är på tal om?

Åh, håller tummarna för er bebis!! Var ni på UL, mao?

Vi försökte göra en insemination förra veckan men ägglossningstestet visade positivt på en lördag så det blev ett "vanligt" försök med kemisk boost. Just nu progrsteronvaggisar som ger mig hemsk pms Bävar för mensen ska komma...

Hur var det för dig - utvecklade du många äggblåsor under ivf-försöket - jag menar, reagerade dina äggstockar mycket på medicinen? Hur många ägg plockades? Och hur många blev befruktade?
  • Emsoff
    mommylife skrev 2017-02-08 23:21:15 följande:

En fråga. Ringde kliniken, de sa jag måste bli godkänd för att få tre försök. Ser mina chanser goda ut erbjuds ej paket med 3 Försök. Vad säger ni om detta ?

Det var konstigt tycker jag. Mina chanser såg goda ut med tanke på att jag varit gravid 5 gånger i mitt liv. Och jag lyckades ju inte iaf på mitt första ivf. Jag blev ju t.o.m. godkänd för garantipriset. Så de måste ju ha trott att det skulle fungera. Nu får de ju ge tillbaka en stor del av pengarna till mig.
  • Maniole
    SaJoH skrev 2017-02-09 04:53:32 följande:
    Åh, håller tummarna för er bebis!! Var ni på UL, mao?

Vi försökte göra en insemination förra veckan men ägglossningstestet visade positivt på en lördag så det blev ett "vanligt" försök med kemisk boost. Just nu progrsteronvaggisar som ger mig hemsk pms Bävar för mensen ska komma...

Hur var det för dig - utvecklade du många äggblåsor under ivf-försöket - jag menar, reagerade dina äggstockar mycket på medicinen? Hur många ägg plockades? Och hur många blev befruktade?
    Jag svarade väl ganska bra på medicinen, däremot fick jag höjd dos sista dagarna. De plockade ut 15ägg, 9 befruktades var av bara 1 överlevde till att bli 5dagars.
    Sen så blev jag överstimulerad, läkaren på kliniken menar att det inte fanns någon risk för överstimulering, men 1 dygn på sjukhus och en väldigt svullen mage i 3 veckor. Får ta fragmin hela graviditeten nu- hemsk spruta dagligen. Men man får vara tacksam vad som kommer ut av allt detta.
    Var på vul 24januari, allt såg perfekt ut. Skrev in mig på mödravård i måndags. Blev väldigt verkligt med graviditeten då.
    Håller tummarna att detta är försöket som lyckas.
  • SaJoH
    Maniole skrev 2017-02-09 13:56:56 följande:

Jag svarade väl ganska bra på medicinen, däremot fick jag höjd dos sista dagarna. De plockade ut 15ägg, 9 befruktades var av bara 1 överlevde till att bli 5dagars.

Sen så blev jag överstimulerad, läkaren på kliniken menar att det inte fanns någon risk för överstimulering, men 1 dygn på sjukhus och en väldigt svullen mage i 3 veckor. Får ta fragmin hela graviditeten nu- hemsk spruta dagligen. Men man får vara tacksam vad som kommer ut av allt detta.

Var på vul 24januari, allt såg perfekt ut. Skrev in mig på mödravård i måndags. Blev väldigt verkligt med graviditeten då.

Håller tummarna att detta är försöket som lyckas.

Hoppas det går vägen!! Så skönt att det såg bra ut!

Minns att du sade att du blev överstimulerad, man tror ju inte att sånt ska hända.

Nu - bara se framåt!! ??
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-02-09 19:04:54 följande:

Vad är garantipris!?

Att jag får en stor del av pengarna tillbaka nu när det inte lyckades. Hade det lyckats så hade det varit dubbelt så dyrt som en vanligt försök.
Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017