• SaJoH

sekundär barnlöshet och IVF våren 2017

Hej. Är du som jag:
    - 35 år
    - ett barn som kommit till på naturlig väg
    - svårt att få det andra (vi har försökt 2 år), och insemination har inte lyckats
    - oförklarligt barnlös (alla (extensiva) tester och undersökningar visar att det inte finns något "fel", varken på mig eller min man)
    - på väg in i eller gått igenom IVF

Egentligen söker jag bara personer i samma sits, personer att prata med om detta, som börjar bli ett riktigt trauma för mig nu. Min son (4 år) frågar efter syskon och det gör så ont i mig att berätta för honom att vi nog försöker "sätta fröet i mammas mage". Varje månads cykel slutar med ångest och blod. Jag börjar tappa modet - måla fan på väggen - "Tänk om IVF inte fungerar?". Jag är rädd för att allt ska bli en stor besvikelse och ett trauma för resten av livet, både för mig, mitt äktenskap och för min son. Jag vill att han ska få en livskamrat. Nu har vi satts i IVF-kö och det ska tydligen bli aktuellt om 6 mån (vårdgarantin är ett halvår där vi bor), men nu är jag riktigt nervös...

Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Pepp, tips, råd? Diskuterar gärna med er!

Ledsna Johanna

• Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017
  • Emsoff
    mommylife skrev 2017-02-01 23:17:12 följande:
    Hur finansiera ni era ivf?
    Vi har nu först ett garantipris, vilket betyder att om det inte lyckas får vi en stor del av pengarna tillbaka. Lyckas det inte så får vi prata igen, gjorde det lite snabbt igår. Och då lutade det åt att vi köper ett paket med högst 3 ivf:er (behandlingar). Finansiering är sparpengar. Men borde väl hamna då på drygt 50000 om vi stannar där. Nu har vi betalat 60000 (garantipriset är dyrare).
  • mommylife
    Emsoff skrev 2017-02-02 06:46:33 följande:
    Vi har nu först ett garantipris, vilket betyder att om det inte lyckas får vi en stor del av pengarna tillbaka. Lyckas det inte så får vi prata igen, gjorde det lite snabbt igår. Och då lutade det åt att vi köper ett paket med högst 3 ivf:er (behandlingar). Finansiering är sparpengar. Men borde väl hamna då på drygt 50000 om vi stannar där. Nu har vi betalat 60000 (garantipriset är dyrare).
    Får jag fråga vilken klinik ?
  • Emsoff
    mommylife skrev 2017-02-03 14:21:54 följande:
    Får jag fråga vilken klinik ?
    Ivf-kliniken i Falun!
  • Jessa01
    Emsoff skrev 2017-01-29 19:04:30 följande:

Du har rätt!

När ska ni dra igång?

Idag började jag med första sprutan. Och jag som är spruträdd :O

Nu har det börjat- håll tummarna!

Hur går det för er?
  • Mizzys

Förstår att det är jobbigt, är i samma sits.

Har ett barn på sex år, kom till genom det naturliga vägen på andra försöket.

Vi har försökt bli gravida i ca mer än fem år utan resultat.

De hittar inget konstigt på oss med, även testat ivf men blev inte gravid.

Hade gärna velat köra ivf igen men pengarna saknas och tanken på den sorg jag upplevde efter misslyckandet så vet jag inte om det är värt det.

Det är jobbigt och sorgligt, vår dotter frågar ofta när hon ska få syskon och varför hon inte har några Syskon.

I perioder är jag ofta väldigt nere och ledsen men sen tänker jag att jag har en underbar dotter.

Det finns ju inget vi kan göra, eller?

• Jessa01
    Myloveolivia skrev 2017-02-06 22:46:51 följande:

Hade gärna velat köra ivf igen men pengarna saknas och tanken på den sorg jag upplevde efter misslyckandet så vet jag inte om det är värt det.

Det är jobbigt och sorgligt, vår dotter frågar ofta när hon ska få syskon och varför hon inte har några Syskon.

I perioder är jag ofta väldigt nere och ledsen men sen tänker jag att jag har en underbar dotter.

Det är så tråkigt när man är ofrivilligt barnlös (oavsett om det är första eller femte) Jag hoppas att jag kan känna att vi gjorde vårt bästa om den dagen kommer!

Vad roligt att du har en underbar dotter- jag har en fantastisk son <3

• Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-02-06 22:34:12 följande:
    Idag började jag med första sprutan. Och jag som är spruträdd :O

Nu har det börjat- håll tummarna!

Hur går det för er?
    Håller alla tummarna jag har.

Det gick nog inge bra för oss. Har börjat få rosa flytningar. Känns som att mensen är på väg. Har testdag på lördag.
  • Emsoff
    Myloveolivia skrev 2017-02-06 22:46:51 följande:

Förstår lite känslan. Vi har en dotter som är fyra år. Och hon tjatar också, men vi har sagt till henne att vi har försökt men att det inte går. Nu har vi försökt i tre år. Och jag har ju blivit gravid men istället fått fyra missfall. Provar nu ivf, men det är ju inte säkert att det lyckas. Missfall kan jag ju få ändå. Och jag tror att vi isåfall iaf får tänka att vi iaf gjort allt vi kunnat. Känns ju surt att ha betalat så mycket pengar utan resultat.

Skäm bort er guldklimp ni har där hemma. Och res och ha kul tillsammans! Livet är för kort för att må dåligt över något vi inte kan påverka. Och vem vet, kanske vinner ni guldvinsten igen.
  • Jessa01
    Emsoff skrev 2017-02-07 19:15:32 följande:
    Håller alla tummarna jag har.

Det gick nog inge bra för oss. Har börjat få rosa flytningar. Känns som att mensen är på väg. Har testdag på lördag.
    Blä vad tråkigt! Hoppas kroppen din busar *håller tummarna*

Jag har jätteont i magen- efter en spruta Gonal F... Ska jag vara så här känslig så kommer detta bli en låååång vecka <:)

Har berättat för min manliga chef att jag tidigare inte reagerat på bra på hormoner och att jag ärligt talat- kan vara en bitch vid hormonbehandling (kanske annars också!? :P). Han tyckte att det var bra- för vi har några tanter på jobb som behöver tillsägningar :P
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-02-07 19:26:47 följande:
    Blä vad tråkigt! Hoppas kroppen din busar *håller tummarna*

Jag har jätteont i magen- efter en spruta Gonal F... Ska jag vara så här känslig så kommer detta bli en låååång vecka <:)

Har berättat för min manliga chef att jag tidigare inte reagerat på bra på hormoner och att jag ärligt talat- kan vara en bitch vid hormonbehandling (kanske annars också!? :P). Han tyckte att det var bra- för vi har några tanter på jobb som behöver tillsägningar :P
    Så olika det kan vara. Jag kände verkligen inte av min hormonbehandling alls. Egentligen inte progesteronet nu heller. Men kämpa på! Förhoppningsvis leder det till en klimp!
Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017