• SaJoH

sekundär barnlöshet och IVF våren 2017

Hej. Är du som jag:
    - 35 år
    - ett barn som kommit till på naturlig väg
    - svårt att få det andra (vi har försökt 2 år), och insemination har inte lyckats
    - oförklarligt barnlös (alla (extensiva) tester och undersökningar visar att det inte finns något "fel", varken på mig eller min man)
    - på väg in i eller gått igenom IVF

Egentligen söker jag bara personer i samma sits, personer att prata med om detta, som börjar bli ett riktigt trauma för mig nu. Min son (4 år) frågar efter syskon och det gör så ont i mig att berätta för honom att vi nog försöker "sätta fröet i mammas mage". Varje månads cykel slutar med ångest och blod. Jag börjar tappa modet - måla fan på väggen - "Tänk om IVF inte fungerar?". Jag är rädd för att allt ska bli en stor besvikelse och ett trauma för resten av livet, både för mig, mitt äktenskap och för min son. Jag vill att han ska få en livskamrat. Nu har vi satts i IVF-kö och det ska tydligen bli aktuellt om 6 mån (vårdgarantin är ett halvår där vi bor), men nu är jag riktigt nervös...

Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Pepp, tips, råd? Diskuterar gärna med er!

Ledsna Johanna

• Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017
  • mommylife
    Emsoff skrev 2017-02-26 14:58:10 följande:
    Jag har ingen aning. Men tänker att det finns en anledning till att du vill ha donerat ägg. Och finns det en anledning så borde det ju inte vara nått problem.

Mitt problem är missfall. Så klart jag skulle vilja skynda på processen med att hitta rätt om två ägg inte riskerar båda äggen. Vet inte vad som händer om ett av fostren dör i typ v10.
    Absolut. Har på egen hand forskat lite i frågan och min uppfattning är att ju äldre kvinnan är desto vanligare är det att man sätter in två ägg.
    Pratar med en tjej i min ålder, hon har åkt t Ryssland för där är de lagligt att sätta in två embryo..
    Har du "hyfsat" lätt för att bli gravid?
  • Jessa01
    mommylife skrev 2017-02-26 15:08:36 följande:
    Absolut. Har på egen hand forskat lite i frågan och min uppfattning är att ju äldre kvinnan är desto vanligare är det att man sätter in två ägg.
    Pratar med en tjej i min ålder, hon har åkt t Ryssland för där är de lagligt att sätta in två embryo..
    Min vän satte in två ägg i Danmark nu, ett klarade sig. Men hon har också försökt länge. Kolla med din klinik. Vet inte någonting om äggdonation tyvärr,
  • Jessa01

Jag måste beklaga mig! Jag har mått lite dåligt efter starten med Lutinus. I fredags kväll både svimmade jag och blev magsjuk. Var inte hemma heller och var tvungen att checka ut ifrån hotellet mitt i allt Gråter
    Nu sitter jag här och hoppas på att bli bättre men jag känner mig ff sjuk. hoppas verkligen inte att detta påverkar ev embryo. Jag sitter och överväger om detta är rätt beslut för mig när jag reagerar kraftigt på medicinerna. Men jag vill ju ha en tvåa! Min son är så fantastisk Hjärta

• Emsoff
    mommylife skrev 2017-02-26 15:08:36 följande:
    Nja beror väl på vad hyfsat är. Var gravid i september 2014, maj 2015, september 2015 och februari 2016. Sen inget mer sen dess. Så snart har det gått ett år. Men mina missfall har gått relativt långt. Det senaste skrapades bort i slutet på april. Och sen har kroppen tagit enormt lång tid på sig för att komma igång igen. Mensen kom i juni 2016. Så vi har försökt typ 6 månader nu, utan att det hänt nått.

Så jag vet inte. Nu är jag mest rädd för att mina tre skrapningar har förstört mig så jag inte kan bli gravid igen :(
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-02-26 16:28:24 följande:
    Min vän satte in två ägg i Danmark nu, ett klarade sig. Men hon har också försökt länge. Kolla med din klinik. Vet inte någonting om äggdonation tyvärr,
    Kämpa så länge du orkar!

Varför var din kompis i Danmark?
  • Jessa01
    Emsoff skrev 2017-02-26 17:02:18 följande:
    Kämpa så länge du orkar!

Varför var din kompis i Danmark?
    Hon är ensam och har gjort alla försök i Danmark så hon har fortsatt där. Nu gravid i v 15 så vi håller tummarna!
  • SaJoH
    Jessa01 skrev 2017-02-26 16:32:59 följande:

Jag måste beklaga mig! Jag har mått lite dåligt efter starten med Lutinus. I fredags kväll både svimmade jag och blev magsjuk. Var inte hemma heller och var tvungen att checka ut ifrån hotellet mitt i allt

Nu sitter jag här och hoppas på att bli bättre men jag känner mig ff sjuk. hoppas verkligen inte att detta påverkar ev embryo. Jag sitter och överväger om detta är rätt beslut för mig när jag reagerar kraftigt på medicinerna. Men jag vill ju ha en tvåa! Min son är så fantastisk

Förstår verkligen! Lutinus har fått mig att må riktigt dåligt (som dålig PMS x 10) i samband med våra två inseminationer. Är litet orolig inför detta i samband med ivf. Har du magsjuka ovanpå lutinus-biverkningarna mao.? Går ni igenom ivf nu? Hoppas du blir bättre snart!

Ja, min son är också helt underbar och frågade igår (igen): när blir jag storebror? Känns tungt...
  • Jessa01
    SaJoH skrev 2017-02-27 12:14:57 följande:
    Förstår verkligen! Lutinus har fått mig att må riktigt dåligt (som dålig PMS x 10) i samband med våra två inseminationer. Är litet orolig inför detta i samband med ivf. Har du magsjuka ovanpå lutinus-biverkningarna mao.? Går ni igenom ivf nu? Hoppas du blir bättre snart!

Ja, min son är också helt underbar och frågade igår (igen): när blir jag storebror? Känns tungt...
    Precis magsjuka ovanpå Lutinus... Detta var vårt första försök men vi var tvungna att avbryta då jag inte svarade på medicinerna. Nästa omgång kommer bli långa protokollet med nässpray och jag ser inte riktigt fram emot det.

Hoppas du slipper större biverkningar men främst hoppas jag att det inte behöver känns tungt så länge till för någon av oss
  • SaJoH
    Jessa01 skrev 2017-02-27 21:02:53 följande:

Precis magsjuka ovanpå Lutinus... Detta var vårt första försök men vi var tvungna att avbryta då jag inte svarade på medicinerna. Nästa omgång kommer bli långa protokollet med nässpray och jag ser inte riktigt fram emot det.

Hoppas du slipper större biverkningar men främst hoppas jag att det inte behöver känns tungt så länge till för någon av oss

Detsamma. Hoppas verkligen det för oss alla!
Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017