• Jessa01

sekundär barnlöshet och IVF våren 2017

Hej! Jag hoppas att det är ok att jag hoppar in här. För idag tog både jag och min man prover inför IVF som vi ska påbörja efter julledigheten.

Det är så nervöst och det skulle vara trevligt att få följa andra i samma situation.

Vi har en fantastisk son på tre år som vi fick efter mycket om och men- utan hjälp. Så jag visste att vi hade svårigheter. Men i våras fick jag reda på att jag har ingen, eller få, ägglossningar. Det hjälper ju inte till i försöket att få nummer två...

Så nu börjar den jobbiga väntan tills vi får höra vad läkarna säger om våra prover...

Var i processen är ni?

• Jessa01
    SaJoH skrev 2016-12-17 07:51:31 följande:

Javisst, välkommen att prata! :)

Jag väntar på ivf som ska påbörjas först i maj pga kötiden, men funderar på att ta ett privatförsök innan, känns som tiden rinner iväg bara ????

är det bristen på ägglossning som är ert problem? hur gammal är du?

hoppas ni lyckas nu efter jul!

jag blir galen på att inte veta vad vårt problem är - vi är oförklarligt barnlösa.

Jag är 33 år nu (så jag kanske är i yngsta lagat för denna tråd ;))

Vårt problem är att jag inte har regelbunden ägglossning. Vi skulle börja med IVF med 1:an men dagen innan läkarbesöket fick jag ringa och säga att vi plussat :O

Hoppas på samma denna gång.

Vi går till privat klinik nu och vi fick tid direkt! Vi ska på läkarbesök direkt efter nyår och sedan köra. Tänk så snabbt det kan gå när man betalar för det ;) Så det kanske är värt att testa även för er? Om inte annat så kostar ju inte prover och konsultation så mycket och så får ni svar nu.
  • Jessa01

Jag har en fråga till er som redan genomgått IVF behandling- hur mår man av hormonerna?
    Jag har mått jättedåligt av Pergotime. Och jag är orolig för att "värre" hormoner kommer få mig att må ännu sämre...

• Jessa01

Tack Mariana79 och SaJoh för svar. Det känns skönt att veta att man inte är ensam. Även om jag inte önskar någon att gå igenom det vi gör.
    Nu firar vi lite jul och tar det lugnt.

Mina pergotimehormoner har gjort mig helt uppstressad sista veckorna så jag ska bara försöka gå ner i varv. Avvakta mensen och köra vidare efter nyår.

STOR KRAM TILL ALLA FIGHTERS DÄR UTE! GOD JUL :)

• Jessa01
    SaJoH skrev 2017-01-05 12:08:16 följande:

Tack för peppet!!!

Hur går det? Vi var precis på privat klinik och blev i princip rekommenderade att göra en till insemination, inte alltså ivf ännu. Lite förbryllad. Trodde det var bråttom, är ju ändå 35,5...

Vi har inte kommit iväg till kliniken. Det blir på fredag. Mina sköldkörtelvärden är inte bra så kanske måste vi vänta längre ???? Jag vill inte vänta längre! Nu när vi bestämt oss vill jag bara att det ska hända!! Så jag får följa er här och håller tummarna!
  • Jessa01

Min värden är jättedåliga Gråter
    Så vi ska påbörja behandlingen nu vilken dag som helst men jag känner mig lite nere helt ärligt. Hur klarar ni det här!?

• Jessa01
    Emsoff skrev 2017-01-28 09:51:39 följande:
    Men det är ju jättebra att ni kör igång snart. Nu händer det!

Jag har precis genomgått min första Ivf-behandling. Och för mig var den inte alls så jobbig. Hade knappt några biverkningar. Äggplocket gjorde heller inte så ont. Var två dagar efter det som jag fick lite ont. I torsdags satte de in ett ägg. Fick bara ett befruktat bra ägg av åtta stycken. Så kommer nog få göra om processen.

Men var inte deppig! Det kommer gå bra det här! Jag tror på er!
    Tack för peppen! Det är det jag behöver när jag tappar tron emellanåt. ;)

Vad spännande för dig! Som alla peppiga människor brukar säga- man behöver bara ett ägg ;) Nu kör vi järnet :P
  • Jessa01
    Emsoff skrev 2017-01-28 20:48:52 följande:
    Haha! Ja! Visst är det härligt med pepp :)

Jag tror nog att jag kommer bli gravid någongång med hjälp av Ivf. Det är missfall som var anledningen till att jag sökte hjälp. Sen visade det ju sig nu att Ivf är helt rätt väg iom att bara 1 ägg av 8 delade sig korrekt. 6 blev inte en befruktade.
    Sköterskorna på kliniken var väldigt söta. De berättade att de har sett allt ifrån "textboksdelningar" på embryon som inte har blivit något. Samtidigt som de också sett embryon som delat dig dåligt. Min vän satte in ett fragmenterat ägg och är nu gravid. Det är det som får mig att fortsätta.

Det är bara så jobbigt att inte ha kontroll! *kontrollfreak*
  • Jessa01
    Emsoff skrev 2017-01-29 10:30:20 följande:
    Vad betyder fragmenterat?

Jag hade ett ägg som hade 3 celler och bara 2 kärnor på dag 2. Det kastade det. Det jag fick in hade 4 celler och 4 kärnor.
    Så som jag fått det förklarat så har inte äggen delat sig korrekt. Såsom det ägg hon satte in hade bara delat sig i sju delar istället för åtta delar. De ska ha delat sig i fyra eller åtta om jag fattat rätt Glad
    Det är ju en hel djungel av ord, definitioner och teorier kring det här...
  • Jessa01
    Emsoff skrev 2017-01-29 17:57:36 följande:
    Aha! Lite tråkigt att de då bara slängde mitt som delat sig konstigt (3 celler). Men jag har ju haft 4 missfall så de kanske ville sätta in det som bar perfekt. Vi får väl se. Men hade ju isåfall hellre fryst det här och provat med den de slängde först.
    Tänk inte så- de hade säkert god anledning till varför de gjorde som de gjorde! Trots all min nervrositet så litar jag på processen :)
Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017