• Jessa01

sekundär barnlöshet och IVF våren 2017

Hej, jag tänkte fortsätta skriva i denna tråd för jag är så nyfiken på hur det går för er?? Jag har börjat med spray nu- detta blir vårt fjärde eller femte försök- ska säga att jag inte har koll. Har gjort det långa protokollet innan och tror att det är bäst. Äggkvaliteten vill inte med mig bara...

Inte heller har det gått bra med Metforminet, har dålig mage och ingen viktnedgång ;)

Idag bröt jag ihop fullständigt. Detta året har varit otroligt tufft. Med flera IVF försök utan framgång och annat trassel på det. Med ett jobb som går på halvfart började jag plugga för att kanske kunna komma vidare- det har inte gett någonting alls. Så livet känns väldigt hopplöst just nu...

Idag ställde jag därför ett ultimatum till min man, att jag får köpa häst eller flytta till Stockholm. har jobbat i huvudstaden tidigare och har större chans till kvalificerat arbete där. Jag känner mig orättvis mot honom men jag behöver någonting positivt i mitt liv. Jag är lyckligt lottad för man och den finaste son jag kan tänka mig men ibland räcker inte det... Usch vad orättvis och barnslig jag känner mig nu

• Jessa01
    Mariana79 skrev 2017-12-29 14:34:57 följande:
    Du är varken orättvis eller barnslig. Ni är 2 om att göra barn men det är på din kropp och på ditt psyke det tär. Självfallet måste du ha något i livet som du kan ta på, du måste hitta en väg eller ett mål som du kan koncentrera dig på och få energi av. Det sista du är är självisk. Du offrar extremt mycket av dig själv till denna oerhört jobbiga process. Du är värd det du önskar. Och jag garanterar att din man är den första att skriva under på det <3 Kram och gott nytt! 2018 ska bli ett super år för oss <3
    Tack snälla! Någonstans så måste jag fortsätta bearbeta tanken på att det inte blir fler barn. Då hjälper häst ;)
    Oavsett på vilket sätt så blir 2018 bättre än 2017- styrkekram!
  • Jessa01
    Emsoff skrev 2017-12-30 10:02:20 följande:
    Tycker att du är helt normal. Den här resan äter upp en. Tycker det är rätt att försöka få in något positivt i livet. Hur reagerade din man på dina önskemål?

Hos mig tickar graviditeten på än så länge. Vecka 16 nu. Känner mig fullständigt ogravid och tror såklart att den är död där inne. Njuter inte ett dugg. Och jag vet att det är normalt efter 4 missfall. Men jag sörjer såklart att jag inte kan vara glad. Jag har grym ångest för att så många nu vet om. Om jag får missfall så är det många som måste underrättas. Igår kväll kom också alla tillfällen av dåligt bemötande i sjukvården ikapp mig. Bröt ihop och började älta allt för min man. Han frågade om jag ville göra nått med det. Skriva till patientombudsmannen eller nått. Men jag vet inte. Tror det hör till processen. Skiten måste ut.

Borde heller inte beklaga mig, för jag är ju gravid... eller är jag det :(
    Det är jätteläskigt att vara gravid. Speciellt när man fått kämpa lite extra för det! Varken du eller jag reagerar konstigt med tanke på vad vi går igenom. Självklart ska du anmäla/lyfta din behandling om du orkar. Själv insåg jag att mitt "meltdown" mest handlade om att få sörja alltihop. Du och din man har såklart sorg som hänger i sedan innan även när detta underbara händer er just nu. 
    Tills annat sker så är du gravid ;) Du behöver inte vara överlycklig i en gravdibubbla. För eller senare så kommer ungen ut :P
    Varma kramar!
  • Jessa01
    Vi är inne på vårt sista försök i tre-packet vi köpte just nu. Tar Synarela och har huvudvärk som vanligt. Det är ju spännande att vara igång, jag skulle ljuga annars. Och samtidigt skitjobbigt.

Om jag ska ta med något positivt ifrån detta nu så är det att jag och min man har fått en bättre relation och att vi har börjat utforska andra "intressen" såsom träning tillsammans om det här med bebis inte får vägen. 

Vi får fortsätta jobba på att hålla huvudet kallt och tillåta oss själv att "bryta ihop" emellanåt. Tror det är hälsosamt!
  • Jessa01
    Mariana79 skrev 2017-12-29 14:34:57 följande:
    Du är varken orättvis eller barnslig. Ni är 2 om att göra barn men det är på din kropp och på ditt psyke det tär. Självfallet måste du ha något i livet som du kan ta på, du måste hitta en väg eller ett mål som du kan koncentrera dig på och få energi av. Det sista du är är självisk. Du offrar extremt mycket av dig själv till denna oerhört jobbiga process. Du är värd det du önskar. Och jag garanterar att din man är den första att skriva under på det <3 Kram och gott nytt! 2018 ska bli ett super år för oss <3
    Hur går det för dig??
  • Jessa01
    Mariana79 skrev 2018-01-01 20:36:09 följande:
    Väntar in till vecka 3 då jag börjar med Synarela.. är det första gången för dig med långa protokollet? För mig är det det.
    Det är fjärde gången med långa protokollet så du kan fråga mig allt du vill :)

Jag måste förresten tacka dig för att du pushade mig med Metformin, även om det inte gav någon vidare effekt för sockersugna jag så stabiliserade sig magen snabbt och jag har gått ner något kilo trots allt :)
  • Jessa01
    Emsoff skrev 2018-01-01 20:58:42 följande:

Jag hejjar och tror på er! Ni kan väl titta in här i gruppen ibland och berätta hur det går?

Självklart- och du med :)
  • Jessa01
    Mariana79 skrev 2018-01-02 21:18:10 följande:
    Ok, så bra :) jag har noterat att jag inte ska ta orgutral denna gång. Det är ju den sprutan man lägger till efter ett par dagar med menopur. Men denna gång ska jag bara ta Gonal F. Använder man inte orgutral vid långa protokollet?

Härligt att höra att metforminet kunde hjälpa dig delvis :)
    Jag använde endast orgalutran vid det korta protokollet. Det kan nog vara lite olika vilka medel man får... Förra gången hade jag menopur och bemfola ovh Ovitrelle som ägglossningsspruta. Denna gång endast menopur och Ovitrelle. Man testar sig fram helt enkelt.

Du får berätta hur du mår då ;)
  • Jessa01

ÅÅÅÅ vad trött jag bliiiir!

SIsta försöket och första ultraljudet idag. Jag var så öm i äggstockarna så läkaren fick inte se om jag hade ägg. Jag hade alldeles för ont av smärta. Det brukar vara obehagligt tycker jag men det var olidligt idag.

Hon hann se två ägg på ena äggstocken innan jag gav upp och ska tillbaka på måndag. Varför gör jag det här!?

• Jessa01
    Mariana79 skrev 2018-01-17 19:59:43 följande:
    Men gud vad jobbigt för dig :(

Vi får verkligen böna och be om att vår lidelse är värt nått tillslut <3

Här är det 2 dagar kvar till jag börjar med sprayen :)

Kram!
    Ja jag håller alla tummar för att ingen någonsin ska behöva genomgå detta helvete någonsin igen. Idag bröt jag ihop på jobb. Måste sjukskriva mig denna gång pga hormoner och eftersom det riktigt söker mig denna omgång då det är den sista...
  • Jessa01

So far so good om man kan säga så... tre ägg med bra storlek och plock på onsdag. Det märks att jag inte är lika engagerad denna gången då jag helt har missat att ta levaxin... Inte är jag så bra på att ta folsyra heller Oskyldig

Tänk på mig på onsdag!

• Jessa01
    UndrandeSökare skrev 2018-01-22 20:40:04 följande:
    Ett tips kan vara att köpa en dosett på apoteket för att lättare komma ihåg att ta folsyra och Levaxin. Då ser man direkt om man har tagit tabletterna eller inte.

Jag har flera stycken i olika färger och mönster
    Ja jag måste nog göra något annorlunda för detta håller inte ;) Tack för tips!
  • Jessa01
    Mariana79 skrev 2018-01-22 20:58:56 följande:
    Ska sända massor av goda tankar på onsdag <3 hoppas och ber på att dessa 3 är de du väntat på <3

Här är det 5:e dagen med synarela och idag började det.. humörsvängningar deluxe... känns som en stor virvelvind inne i min kropp...

Brösten ömmar rejält och även äggledarna.. var faktiskt ganska jobbigt på dagens träning att bröst o äggledare gjorde ont :(

Ja ja det måste vara värt nått i slutändan får man hoppas. Kram!
    huh ja, jag är också väldigt känslig mot hormonerna. Har skällt ut kollegor och mitt tålamod är vääääldigt lågt :)

Det blev till slut sex ägg från plocket idag. Man kan väl säga att jag har höga förväntningar på tre. Denna gången fick jag med mig citodon hem och jag är tacksam för det. Jag har inte varit så här trött på länge. 

Nu börjar väntan på fredagen och hoppas att det blir insättning denna gång. Tror inte jag kan ta att jag inte får utdelning efter denna tunga period...

Ta hand om dig Mariana! Du får hålla dig borta ifrån människor ett tag ;)
  • Jessa01

En konstig sak som hände dock... De var tvungna att använda sig av ICSI för att spermierna inte var så rörliga... har aldrig hänt förr!
    Superunderligt... vet inte hur jag ska tänka kring det...

• Jessa01

Det blev ingen insättning idag. Livet känns mörkt och orättvist. Jag kommer signa ut ifrån familjeliv ett tag för detta var sista chansen och jag behöver sörja och glömma tanken på syskon. Jag håller tummarna för er som kämpar och är glad att många av er lyckas! Tack för allt pepp och stöd.

• Jessa01
    Mariana79 skrev 2018-01-26 12:21:02 följande:

Nej nej nej :( förbannade jävla skit! Jag beklagar så oerhört mycket :( jag förstår ditt väl! Stora stora kramar!

<3

Nu håller jag tummarna för dig!!
  • Jessa01
    UndrandeSökare skrev 2018-01-27 13:28:58 följande:

Du sa att de hade plockat sex ägg och använde ICSI på spermierna, men det blev ingen insättning? Var det inget alls av äggen som klarade sig?

Kan ni tänka er äggdonation så kan ju det vara en möjlighet.

Det var bara två som befruktades och de var mycket fragmenterade så kliniken bedömde att de inte var dugliga ????
  • Jessa01
    ChansTillLiv skrev 2018-01-27 14:16:04 följande:

Äter/dricker han produkter med soja i sig? Soja innehåller hormon som i kroppen uppför sig som östrogen och orsakar bl.a sänkt spermieproduktion.

Alla andra gånger har spermierna varit ok. Och han har inte ätit eller gjort något annorlunda vad vi vet...
Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017