• SaJoH

sekundär barnlöshet och IVF våren 2017

Hej. Är du som jag:
    - 35 år
    - ett barn som kommit till på naturlig väg
    - svårt att få det andra (vi har försökt 2 år), och insemination har inte lyckats
    - oförklarligt barnlös (alla (extensiva) tester och undersökningar visar att det inte finns något "fel", varken på mig eller min man)
    - på väg in i eller gått igenom IVF

Egentligen söker jag bara personer i samma sits, personer att prata med om detta, som börjar bli ett riktigt trauma för mig nu. Min son (4 år) frågar efter syskon och det gör så ont i mig att berätta för honom att vi nog försöker "sätta fröet i mammas mage". Varje månads cykel slutar med ångest och blod. Jag börjar tappa modet - måla fan på väggen - "Tänk om IVF inte fungerar?". Jag är rädd för att allt ska bli en stor besvikelse och ett trauma för resten av livet, både för mig, mitt äktenskap och för min son. Jag vill att han ska få en livskamrat. Nu har vi satts i IVF-kö och det ska tydligen bli aktuellt om 6 mån (vårdgarantin är ett halvår där vi bor), men nu är jag riktigt nervös...

Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Pepp, tips, råd? Diskuterar gärna med er!

Ledsna Johanna

• Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017
  • Emsoff
    Cakh skrev 2017-03-27 14:52:27 följande:

Hej på er alla
    Jag är på ruvardag 10 idag. Tar lutinus 3ggr/dygn. Igår upptäckte jag lite svagt ljusrosa flytningar på trosskyddet samt kom med lite ljusrosa på lutinuspinnen. Min första tanke var: Nu kommer mensen det är kört!! Sovit oroligt inatt och sprungit på toa många gånger för att kolla om mensen kommit igång. Men inga fler rosa flytningar. Har nån av er andra oxå upplevt detta?
    Kramen

Min läkare sa att jag skulle stoppa in tabletterna med händerna. Som en tampong. Så använder inte pinnen alls. Känns skönare så.

Jag fick rosa flytningar av och till. Tyvärr var det mens för mig. Men jag har även spottings normalt innan mens.
  • Jessa01

Idag fick jag reda på att det inte är lönt att gå vidare med IVF då jag inte svarar på behandling och har för lågt amh. Världen känns så jävla mörk och orättvis! Jag är jätteglad över att ha min lilla son. Men jag trodde verkligen inte att jag var för gammal vid 34 års ålder!?

• Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-04-20 15:23:04 följande:

Idag fick jag reda på att det inte är lönt att gå vidare med IVF då jag inte svarar på behandling och har för lågt amh. Världen känns så jävla mörk och orättvis! Jag är jätteglad över att ha min lilla son. Men jag trodde verkligen inte att jag var för gammal vid 34 års ålder!?

Men nej! Hur svarar du inte på behandlingen?
  • Jessa01
    Emsoff skrev 2017-04-20 15:32:01 följande:
    Men nej! Hur svarar du inte på behandlingen?
    Oavsett protokoll (med höga doser på både Gonal och Menopur) så orkar bara två äggblåsor bli tillräckligt stora. Kliniken vill ha minst tre för att tycka att det är lönt med äggplock. Läkaren sa att jag inte verkar ha tillräckligt med äggblåsor för att stimulera många till att bli stora nog.

Läkaren har väl egentligen inte gett upp än utan vill att vi ska fortsätta till på måndag och göra ett ul till. Även om bara två äggblåsor mognar så kanske jag ska be dem att göra plock ändå- om detta är absolut sista chansen så...

Jag är nog ff i chock. Varför ska det vara så sjukt omöjligt att bli något så naturligt som gravid!??
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-04-20 17:55:04 följande:
    Oavsett protokoll (med höga doser på både Gonal och Menopur) så orkar bara två äggblåsor bli tillräckligt stora. Kliniken vill ha minst tre för att tycka att det är lönt med äggplock. Läkaren sa att jag inte verkar ha tillräckligt med äggblåsor för att stimulera många till att bli stora nog.

Läkaren har väl egentligen inte gett upp än utan vill att vi ska fortsätta till på måndag och göra ett ul till. Även om bara två äggblåsor mognar så kanske jag ska be dem att göra plock ändå- om detta är absolut sista chansen så...

Jag är nog ff i chock. Varför ska det vara så sjukt omöjligt att bli något så naturligt som gravid!??
    Jag tycker att du ska göra äggplock ändå. Av mina 8 ägg var det bara 1 som blev bra. Så även om man får ut många så behöver det inte betyda ett bra resultat. Be dem göra icsi också. Ge inte upp! Du kommer aldrig få ro då!

När du gjort allt så kan du byta spår!

Vart bor du?
  • Jessa01
    Emsoff skrev 2017-04-21 06:34:58 följande:

Jag tycker att du ska göra äggplock ändå. Av mina 8 ägg var det bara 1 som blev bra. Så även om man får ut många så behöver det inte betyda ett bra resultat. Be dem göra icsi också. Ge inte upp! Du kommer aldrig få ro då!

När du gjort allt så kan du byta spår!

Vart bor du?

Tack! Jag känner mig så maktlös!

Men jag ska göra allt jag kan för att få till denna gång.

Vi bor i Skåne och går just nu på CuraÖresund.
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-04-21 12:11:49 följande:
    Tack! Jag känner mig så maktlös!

Men jag ska göra allt jag kan för att få till denna gång.

Vi bor i Skåne och går just nu på CuraÖresund.
    Jag hejjar på dig! Och det är inte över förrän den feta tanten sjunger... eller vad man säger!
  • Jessa01
    Emsoff skrev 2017-04-21 14:36:26 följande:

Jag hejjar på dig! Och det är inte över förrän den feta tanten sjunger... eller vad man säger!

Tack för pepp! I keep u posted
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-04-21 15:47:54 följande:
    Tack för pepp! I keep u posted
    Finns här <3
  • Jessa01
    Emsoff skrev 2017-04-21 17:35:44 följande:
    Finns här <3
    Kan meddela att det finns nu tre blåsor på 12,13 och 18. Och även om oddsen inte är så höga så önskar både jag och mannen att fortsätta.
    Läkaren rekommenderade att inte gå vidare men hon förstod vårt resonemang. Om vi kommer så långt så har hon också skrivit in i journalen att vi vill ha två ägg tillbaka. Blä vad nervöst och jobbigt detta är. Är nog ff i chock över beskedet.

Men nu är det bara att hålla tummarna för vårt första och sista försök!

Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017