• jamka

sekundär barnlöshet och IVF våren 2017

Hej! Jag är 39 och har ett barn som kommit på naturlig väg året 2007. Sedan har vi försökt i flera år vilket resulterade i 3 jobbiga missfall runt vecka 12, sista 2013. Nu tänker jag att nu eller aldrig eftersom jag är ju nästan 40. Ska i morgon till en gynekolog och kanske börja samma resa som ni. 

• jamka
    Cakh skrev 2017-03-23 17:18:37 följande:
    Lycka till imorgon <3
    Tack:)
  • jamka
    Emsoff skrev 2017-03-24 18:21:39 följande:
    Hoppas att det gick bra!
    Tack:) Det har varit vårt första besök och än så länge får vi göra fertilitetsutredning (vi gjorde en förut men det var 2010 så det var för länge sedan), så jag måste lämna blodprov 8 dagar efter ägglossningen. Fick ni också börja med detta? Sedan blir det ev. IVF privat i Göteborg på Carlanderska eller Nordic IVF, om vi bestämmer att vi ska göra detta.
  • jamka
    Emsoff skrev 2017-03-25 16:11:34 följande:
    Ja precis! Började där! Visade inga som helst fel på oss. Mitt problem är missfall. Har gjort en sån utredning också, även den felfri.
    Hos oss visade den inte heller något fel året 2010. Hur många missfall hade du? Var det i samband med IVF?
  • jamka

Jag fick i förrgår mitt fjärde MA , det här i v. 9 men det var två hinnsäckar och jag ville så gärna få tvillingar. Jag har en son på 9 år och sedan han var 1 år har vi försökt skaffa syskon till honom. Nu har jag hunnit bli 40 år och jag tror att min enda chans är ivf men troligen går åt skogen även detta.Jag är så ledsen att jag har bara ett barn medan alla andra minst två????Men så otroligt tacksam att jag inte är barnlös.

• jamka
    ACJ skrev 2017-08-03 09:13:53 följande:
    Tack för svar!
    Har förstått att ev behandlingar kostar en del, men ungefär vad kostar själva utredningen? Undersökningar och analyser av prover osv?
    Det vet jag inte än men för första besöket och blodprov betalade vi bara 200 kr. Sedan blev jag gravid spontant och vi lämnade kliniken men eftersom jag fick MA för några dagar sedan ska vi söka dit igen.
  • jamka
    Mariana79 skrev 2017-08-08 08:52:57 följande:
    Jag beklagar :( faan så jäkla eländigt det ska vara för vissa medans andra sprutar ut ungar :(
    Har ni brstämt er för IVF? När startar ni isf?
    Lycka till!
    Vi ska ringa dit när vår läkare öppnar igen efter semestern, dvs. om en vecka. Nu är det bråttom efterson jag är 40 år gammal. Har aldrig gjort ivf, är orolig hur det ska vara att arbeta när man tar sprutor och mår dåligt. Och så att ta ledigt för resor:( Men jag vill inte ge upp min dröm om att ha fler barn mot att arbeta.
  • jamka

Tack så mycket för era svar. Då känner jag mig lugnare. Hur stor är chansen att jag lyckas med ivf om jag är 40 år och har haft 4 MA de senaste åren, det senaste för en vecka sedan?

• jamka
    Mariana79 skrev 2017-08-08 15:38:06 följande:
    Har du fått någon missfallsutredning? Vet man vad det beror på? Svårt att säga hur stor din chans är, det beror ju lite på vad proverna säger. Men jag vet flera som lyckats som varit mellan 40-44.. ålder är inte alltid allt.
    Ja, jag har fått missfallutredning efter mina 3 MA och det visade att allt var ok med oss. När jag fick mitt senaste MA hade jag två tomma hinnsäckar som växte och läkaren tyckte att om min kropp så gärna vill behålla graviditeter så har jag stor chans med ivf. Men jag har ju kämpat med att få syskon till min son i 9 år så jag har svårt att tro att det lyckas någon gång. Jag var gravid 4 gånger under 9 år och embryon dog i v. 5 två gånger och en gång i v. 7 och en gång i v. 9. Så varje graviditet känner jag bara oro för nästa MA.
  • jamka
    Mariana79 skrev 2017-08-08 20:10:17 följande:
    Hoppas då att det kommer att göra susen. Om ni ska försöka själva igen innan det är dags för ivfen så kan du själv prova med receptfritt progesteron, en kräm som heter progesterALL- googla och läs om du inte hört om Det eller provat det förut.
    Tack, jag ska kolla det.
  • jamka

Vi åker nu från kliniken, de fick ut två ägg och om allt går som planerat blir det återföring på torsdag. Hoppas, hoppas. Var så orolig inför ägguttag så det känns skönt att det är över. Det var häftigt med morfin????

• jamka
    Emsoff skrev 2017-10-02 13:32:42 följande:

Jag ökade. Först 250 i tre dagar och sen 225. Är på väg till kliniken nu. De har inte ringt. Så något borde vara befruktat iaf. Men inte tillräckligt många för långtidsodling. Så inte fler än 4 av 11. Känns så kört! Trodde också på min viktnedgång, men näää :(

Tack snälla du:)
Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017