• SaJoH

sekundär barnlöshet och IVF våren 2017

Hej. Är du som jag:
    - 35 år
    - ett barn som kommit till på naturlig väg
    - svårt att få det andra (vi har försökt 2 år), och insemination har inte lyckats
    - oförklarligt barnlös (alla (extensiva) tester och undersökningar visar att det inte finns något "fel", varken på mig eller min man)
    - på väg in i eller gått igenom IVF

Egentligen söker jag bara personer i samma sits, personer att prata med om detta, som börjar bli ett riktigt trauma för mig nu. Min son (4 år) frågar efter syskon och det gör så ont i mig att berätta för honom att vi nog försöker "sätta fröet i mammas mage". Varje månads cykel slutar med ångest och blod. Jag börjar tappa modet - måla fan på väggen - "Tänk om IVF inte fungerar?". Jag är rädd för att allt ska bli en stor besvikelse och ett trauma för resten av livet, både för mig, mitt äktenskap och för min son. Jag vill att han ska få en livskamrat. Nu har vi satts i IVF-kö och det ska tydligen bli aktuellt om 6 mån (vårdgarantin är ett halvår där vi bor), men nu är jag riktigt nervös...

Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Pepp, tips, råd? Diskuterar gärna med er!

Ledsna Johanna

• Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017
  • Jessa01
    Emsoff skrev 2017-10-27 18:49:11 följande:

Jag vet inte faktiskt. Min erfarenhet säger att även fast jag har symptom så kan det ändå vara kört. Och jag brukar inte börja blöda vid mina missfall. Men har VUL nästa vecka. Så några dagars väntan kvar. Känner mig känslomässigt rätt avstängd.

Hur mår du? <3

Jag mår bra ändå. Gömmer mig i jobb och studier för att slippa känna eller tänka. Detta året och all besvikelse finns kvar men jag börjar sakta se att livet med ett barn kanske är lika bra som tre... Tänk att jag naivt trott att man kan få tre barn!? Nästa år blir det ett sista försök.

Jag hoppas att vi klarar det! ??
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-10-28 21:58:25 följande:
    Jag mår bra ändå. Gömmer mig i jobb och studier för att slippa känna eller tänka. Detta året och all besvikelse finns kvar men jag börjar sakta se att livet med ett barn kanske är lika bra som tre... Tänk att jag naivt trott att man kan få tre barn!? Nästa år blir det ett sista försök.

Jag hoppas att vi klarar det! ??
    Det hoppas jag också! <3

Jag var hos min psykolog i fredags. Och hon sa att man inte kan tvinga sig själv att ge upp hoppet om fler barn. Utan att det beslutet kommer när man är redo för det.
  • Emsoff

Hur går det för er? Mariana, har du något nytt försök på gång?

• Mariana79
    Emsoff skrev 2017-12-09 08:54:25 följande:

Hur går det för er? Mariana, har du något nytt försök på gång?

Är just nu på väg på en spa helg med min älskade, ska ladda batterierna lite... läkaren ringer den 18/12 Så jag antar att vi kör i januari igen.

Tack för din omtanke, hoppas allt är bra med dig <3
  • Emsoff
    Mariana79 skrev 2017-12-09 13:17:44 följande:
    Är just nu på väg på en spa helg med min älskade, ska ladda batterierna lite... läkaren ringer den 18/12 Så jag antar att vi kör i januari igen.

Tack för din omtanke, hoppas allt är bra med dig <3
    Håller tummarna för att 2018 ger frukt. Tycker du har varit så stark.

Jag har ett ultraljud på torsdag och om det ser bra ut så kanske jag vågar tro på det här. Har fått svar på nipt-testet iaf och det såg iaf positivt ut. Men har sån sjuk oro och ångest i kroppen fortfarande. Tror liksom inte på att det här verkligen ska gå vägen.
  • Mariana79
    Emsoff skrev 2017-12-09 19:01:27 följande:

Håller tummarna för att 2018 ger frukt. Tycker du har varit så stark.

Jag har ett ultraljud på torsdag och om det ser bra ut så kanske jag vågar tro på det här. Har fått svar på nipt-testet iaf och det såg iaf positivt ut. Men har sån sjuk oro och ångest i kroppen fortfarande. Tror liksom inte på att det här verkligen ska gå vägen.

Åh tack snälla du <3 Vad fin du Är!

Jag förstår att det är ångestladdat och det måste vara svårt att förstå att det faktiskt fungerar denna gång.

Jag är övertygad om att allt kommer att gå bra, jag är så glad för din skull. Hoppas innerligt på att din oro kan släppa och du kan få njuta - det är du värd!
  • Emsoff
    Mariana79 skrev 2017-12-10 11:54:32 följande:
    Åh tack snälla du <3 Vad fin du Är!

Jag förstår att det är ångestladdat och det måste vara svårt att förstå att det faktiskt fungerar denna gång.

Jag är övertygad om att allt kommer att gå bra, jag är så glad för din skull. Hoppas innerligt på att din oro kan släppa och du kan få njuta - det är du värd!
    Om du orkar och vill så får du gärna uppdatera här hur det går. Vill veta hur alla ni har det och hur ni mår.

Kram!!!
  • SaJoH

Jag tänkte jag borde uppdatera lite.

Vårt första IVF ledde till graviditet och imorgon har vi förlossning (kejsarsnitt). Allt har gått bra hittills. Vi hade tur som lyckades på första försöket. Mina tankar går till alla som kämpar för att få ett barn eller ett syskon. Infertilitetsidentiteten finns alltid inom mig, jag är en av alla ?barnlösa mammor?. Hoppas nu att bebisen kommer ut välbehållen och att spädbarnstiden också går bra. Finns med er i tanken och sänder styrkekramar i den fortsatta kampen, oavsett utfall <3 <3

• Mariana79
    Emsoff skrev 2017-12-10 12:05:59 följande:

Om du orkar och vill så får du gärna uppdatera här hur det går. Vill veta hur alla ni har det och hur ni mår.

Kram!!!

Absolut, du med. Jag vill fortsätta följa din resa <3

Kram!
  • Mariana79
    SaJoH skrev 2017-12-10 13:17:07 följande:

Jag tänkte jag borde uppdatera lite.

Vårt första IVF ledde till graviditet och imorgon har vi förlossning (kejsarsnitt). Allt har gått bra hittills. Vi hade tur som lyckades på första försöket. Mina tankar går till alla som kämpar för att få ett barn eller ett syskon. Infertilitetsidentiteten finns alltid inom mig, jag är en av alla ?barnlösa mammor?. Hoppas nu att bebisen kommer ut välbehållen och att spädbarnstiden också går bra. Finns med er i tanken och sänder styrkekramar i den fortsatta kampen, oavsett utfall <3 <3

Åh vad ljuvligt <3 all lycka till i framtiden! Vilken underbar julklapp <3 Kram!
Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017