• SaJoH

sekundär barnlöshet och IVF våren 2017

Hej. Är du som jag:
    - 35 år
    - ett barn som kommit till på naturlig väg
    - svårt att få det andra (vi har försökt 2 år), och insemination har inte lyckats
    - oförklarligt barnlös (alla (extensiva) tester och undersökningar visar att det inte finns något "fel", varken på mig eller min man)
    - på väg in i eller gått igenom IVF

Egentligen söker jag bara personer i samma sits, personer att prata med om detta, som börjar bli ett riktigt trauma för mig nu. Min son (4 år) frågar efter syskon och det gör så ont i mig att berätta för honom att vi nog försöker "sätta fröet i mammas mage". Varje månads cykel slutar med ångest och blod. Jag börjar tappa modet - måla fan på väggen - "Tänk om IVF inte fungerar?". Jag är rädd för att allt ska bli en stor besvikelse och ett trauma för resten av livet, både för mig, mitt äktenskap och för min son. Jag vill att han ska få en livskamrat. Nu har vi satts i IVF-kö och det ska tydligen bli aktuellt om 6 mån (vårdgarantin är ett halvår där vi bor), men nu är jag riktigt nervös...

Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Pepp, tips, råd? Diskuterar gärna med er!

Ledsna Johanna

• Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017
  • Jessa01
    Mariana79 skrev 2018-01-22 20:58:56 följande:
    Ska sända massor av goda tankar på onsdag <3 hoppas och ber på att dessa 3 är de du väntat på <3

Här är det 5:e dagen med synarela och idag började det.. humörsvängningar deluxe... känns som en stor virvelvind inne i min kropp...

Brösten ömmar rejält och även äggledarna.. var faktiskt ganska jobbigt på dagens träning att bröst o äggledare gjorde ont :(

Ja ja det måste vara värt nått i slutändan får man hoppas. Kram!
    huh ja, jag är också väldigt känslig mot hormonerna. Har skällt ut kollegor och mitt tålamod är vääääldigt lågt :)

Det blev till slut sex ägg från plocket idag. Man kan väl säga att jag har höga förväntningar på tre. Denna gången fick jag med mig citodon hem och jag är tacksam för det. Jag har inte varit så här trött på länge. 

Nu börjar väntan på fredagen och hoppas att det blir insättning denna gång. Tror inte jag kan ta att jag inte får utdelning efter denna tunga period...

Ta hand om dig Mariana! Du får hålla dig borta ifrån människor ett tag ;)
  • Jessa01

En konstig sak som hände dock... De var tvungna att använda sig av ICSI för att spermierna inte var så rörliga... har aldrig hänt förr!
    Superunderligt... vet inte hur jag ska tänka kring det...

• Mariana79
    Jessa01 skrev 2018-01-24 21:40:23 följande:

huh ja, jag är också väldigt känslig mot hormonerna. Har skällt ut kollegor och mitt tålamod är vääääldigt lågt :)

Det blev till slut sex ägg från plocket idag. Man kan väl säga att jag har höga förväntningar på tre. Denna gången fick jag med mig citodon hem och jag är tacksam för det. Jag har inte varit så här trött på länge. 

Nu börjar väntan på fredagen och hoppas att det blir insättning denna gång. Tror inte jag kan ta att jag inte får utdelning efter denna tunga period...

Ta hand om dig Mariana! Du får hålla dig borta ifrån människor ett tag ;)

Tack <3

Jag jobbar hemifrån idag vilket känns tryggt då jag är makalöst trött på mina 2 kollegor. Var iofs det innan "klimakteriet" oxå. :) ha ha ha.

Bra med 6 st! Spännande, gällande spermierna så borde det väl vara så att även de kan skifta i kvalité från gång till gång, eller? Kanske inte stora förändringar med nått kanske, jag vet inte. Gissar bara. Hoppas ändå på bra besked nu i morgon!!
  • UndrandeSökare
    Jessa01 skrev 2018-01-24 22:07:28 följande:

En konstig sak som hände dock... De var tvungna att använda sig av ICSI för att spermierna inte var så rörliga... har aldrig hänt förr!

Har sambon varit sjuk och haft feber på sistone? eller bastat? tagit varma bad? eller gjort något annat som man inte "borde", det kan göra spermierna sämre har jag hört.
  • Jessa01

Det blev ingen insättning idag. Livet känns mörkt och orättvist. Jag kommer signa ut ifrån familjeliv ett tag för detta var sista chansen och jag behöver sörja och glömma tanken på syskon. Jag håller tummarna för er som kämpar och är glad att många av er lyckas! Tack för allt pepp och stöd.

• Mariana79
    Jessa01 skrev 2018-01-26 10:03:25 följande:

Det blev ingen insättning idag. Livet känns mörkt och orättvist. Jag kommer signa ut ifrån familjeliv ett tag för detta var sista chansen och jag behöver sörja och glömma tanken på syskon. Jag håller tummarna för er som kämpar och är glad att många av er lyckas! Tack för allt pepp och stöd.

Nej nej nej :( förbannade jävla skit! Jag beklagar så oerhört mycket :( jag förstår ditt väl! Stora stora kramar!
  • UndrandeSökare
    Jessa01 skrev 2018-01-26 10:03:25 följande:

Du sa att de hade plockat sex ägg och använde ICSI på spermierna, men det blev ingen insättning? Var det inget alls av äggen som klarade sig?

Kan ni tänka er äggdonation så kan ju det vara en möjlighet.
  • ChansTillLiv
    Jessa01 skrev 2018-01-24 22:07:28 följande:

Äter/dricker han produkter med soja i sig? Soja innehåller hormon som i kroppen uppför sig som östrogen och orsakar bl.a sänkt spermieproduktion.
  • Jessa01
    Mariana79 skrev 2018-01-26 12:21:02 följande:

Nej nej nej :( förbannade jävla skit! Jag beklagar så oerhört mycket :( jag förstår ditt väl! Stora stora kramar!

<3

Nu håller jag tummarna för dig!!
  • Jessa01
    UndrandeSökare skrev 2018-01-27 13:28:58 följande:

Du sa att de hade plockat sex ägg och använde ICSI på spermierna, men det blev ingen insättning? Var det inget alls av äggen som klarade sig?

Kan ni tänka er äggdonation så kan ju det vara en möjlighet.

Det var bara två som befruktades och de var mycket fragmenterade så kliniken bedömde att de inte var dugliga ????
Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017