• SaJoH

sekundär barnlöshet och IVF våren 2017

Hej. Är du som jag:
    - 35 år
    - ett barn som kommit till på naturlig väg
    - svårt att få det andra (vi har försökt 2 år), och insemination har inte lyckats
    - oförklarligt barnlös (alla (extensiva) tester och undersökningar visar att det inte finns något "fel", varken på mig eller min man)
    - på väg in i eller gått igenom IVF

Egentligen söker jag bara personer i samma sits, personer att prata med om detta, som börjar bli ett riktigt trauma för mig nu. Min son (4 år) frågar efter syskon och det gör så ont i mig att berätta för honom att vi nog försöker "sätta fröet i mammas mage". Varje månads cykel slutar med ångest och blod. Jag börjar tappa modet - måla fan på väggen - "Tänk om IVF inte fungerar?". Jag är rädd för att allt ska bli en stor besvikelse och ett trauma för resten av livet, både för mig, mitt äktenskap och för min son. Jag vill att han ska få en livskamrat. Nu har vi satts i IVF-kö och det ska tydligen bli aktuellt om 6 mån (vårdgarantin är ett halvår där vi bor), men nu är jag riktigt nervös...

Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Pepp, tips, råd? Diskuterar gärna med er!

Ledsna Johanna

• Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017
  • Jessa01
    ChansTillLiv skrev 2018-01-27 14:16:04 följande:

Äter/dricker han produkter med soja i sig? Soja innehåller hormon som i kroppen uppför sig som östrogen och orsakar bl.a sänkt spermieproduktion.

Alla andra gånger har spermierna varit ok. Och han har inte ätit eller gjort något annorlunda vad vi vet...
  • ChansTillLiv
    Jessa01 skrev 2018-01-29 18:14:55 följande:

Alla andra gånger har spermierna varit ok. Och han har inte ätit eller gjort något annorlunda vad vi vet...

Ok, konstigt att det inte verkar finnas någon anledning till bristen på spermier. Har ni övervägt att ta hjälp av donator?
  • UndrandeSökare
    Jessa01 skrev 2018-01-29 18:13:46 följande:
    Det var bara två som befruktades och de var mycket fragmenterade så kliniken bedömde att de inte var dugliga ????
    Det var tråkigt att höra. Har ni funderat över vad nästa steg blir?
  • Mariana79
    Jessa01 skrev 2018-01-29 18:12:31 följande:

<3

Nu håller jag tummarna för dig!!

Tack kära Du <3 allt eller inget nu! Tänker på dig <3 Kram!
  • Mariana79
    Emsoff skrev 2018-01-01 20:58:42 följande:

Jag hejjar och tror på er! Ni kan väl titta in här i gruppen ibland och berätta hur det går?

Emsoff - hur är det?

Jag gjorde ÄP igår, 28 ägg, 13 mogna och 10 befruktade! Nu håller vi allt vi kan för att det blir ett lyckat återinförande på tisdag <3

Jag hoppas allt är bra med dig!
  • Emsoff
    Mariana79 skrev 2018-02-16 10:07:51 följande:

Emsoff - hur är det?

Jag gjorde ÄP igår, 28 ägg, 13 mogna och 10 befruktade! Nu håller vi allt vi kan för att det blir ett lyckat återinförande på tisdag <3

Jag hoppas allt är bra med dig!

Men herrejisses vad ägg! Aldrig hört om något liknande resultat! Ja nu (jävlar) ska det gå bra!

Med mig är det bra. Vecka 23 nu och jag kände den senast igår kväll. Nu på morgonen har jag inte känt den och direkt sätter oron in. Så det är det som är jobbigast. Annars fysiskt är jag bara extremt trött. Jobbar gärna hemma så jag kan sova på lunchen.
  • Mariana79
    Emsoff skrev 2018-02-19 06:59:14 följande:

Men herrejisses vad ägg! Aldrig hört om något liknande resultat! Ja nu (jävlar) ska det gå bra!

Med mig är det bra. Vecka 23 nu och jag kände den senast igår kväll. Nu på morgonen har jag inte känt den och direkt sätter oron in. Så det är det som är jobbigast. Annars fysiskt är jag bara extremt trött. Jobbar gärna hemma så jag kan sova på lunchen.

Åh så ljuvligt! Härligt att höra att allt går framåt :)

Ja det känns bra, så nervöst nu och bara önskar att morgondagen kommer snabbt. Hoppas att de klarat delningen som de ska <3
  • Emsoff

Mariana! Såg att du var gravid!!! Hur går det?

Själv är jag i vecka 32. Känns fortfarande sjukt overkligt!

• Mariana79
    Emsoff skrev 2018-04-23 08:20:13 följande:

Mariana! Såg att du var gravid!!! Hur går det?

Själv är jag i vecka 32. Känns fortfarande sjukt overkligt!

Ja det stämmer :) äntligen! Jag är i vecka 12 och varit och kikat på Lill 2 ggr ( v 7 & v 10) väntar och längtar till kub-ul som är om 2 v. Jag är rädd/lycklig/nervös/förväntansfull men framför allt försiktig, tar en dag i taget och tar inte ut ngt i förskott. Rädslan sitter i från förra gången.

Tänk att du är i v32! Underbart! Så nära, hur mår du <3
  • Emsoff
    Mariana79 skrev 2018-04-23 09:52:42 följande:

Ja det stämmer :) äntligen! Jag är i vecka 12 och varit och kikat på Lill 2 ggr ( v 7 & v 10) väntar och längtar till kub-ul som är om 2 v. Jag är rädd/lycklig/nervös/förväntansfull men framför allt försiktig, tar en dag i taget och tar inte ut ngt i förskott. Rädslan sitter i från förra gången.

Tänk att du är i v32! Underbart! Så nära, hur mår du <3

Håller tummarna stenhårt! Två veckor går fort! Det kommer gå fint! Ska ni ta reda på kön?

Jag mår bra! Foglossning, nästäppa och sammandragningar och förvärkar är det jag har. Sen att jag är rätt trött. Men vet inte om det är vanlig vårtrötthet.
Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017