• SaJoH

sekundär barnlöshet och IVF våren 2017

Hej. Är du som jag:
    - 35 år
    - ett barn som kommit till på naturlig väg
    - svårt att få det andra (vi har försökt 2 år), och insemination har inte lyckats
    - oförklarligt barnlös (alla (extensiva) tester och undersökningar visar att det inte finns något "fel", varken på mig eller min man)
    - på väg in i eller gått igenom IVF

Egentligen söker jag bara personer i samma sits, personer att prata med om detta, som börjar bli ett riktigt trauma för mig nu. Min son (4 år) frågar efter syskon och det gör så ont i mig att berätta för honom att vi nog försöker "sätta fröet i mammas mage". Varje månads cykel slutar med ångest och blod. Jag börjar tappa modet - måla fan på väggen - "Tänk om IVF inte fungerar?". Jag är rädd för att allt ska bli en stor besvikelse och ett trauma för resten av livet, både för mig, mitt äktenskap och för min son. Jag vill att han ska få en livskamrat. Nu har vi satts i IVF-kö och det ska tydligen bli aktuellt om 6 mån (vårdgarantin är ett halvår där vi bor), men nu är jag riktigt nervös...

Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Pepp, tips, råd? Diskuterar gärna med er!

Ledsna Johanna

• Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017
  • Mariana79
    Jessa01 skrev 2018-01-02 19:43:06 följande:

Det är fjärde gången med långa protokollet så du kan fråga mig allt du vill :)

Jag måste förresten tacka dig för att du pushade mig med Metformin, även om det inte gav någon vidare effekt för sockersugna jag så stabiliserade sig magen snabbt och jag har gått ner något kilo trots allt :)

Ok, så bra :) jag har noterat att jag inte ska ta orgutral denna gång. Det är ju den sprutan man lägger till efter ett par dagar med menopur. Men denna gång ska jag bara ta Gonal F. Använder man inte orgutral vid långa protokollet?

Härligt att höra att metforminet kunde hjälpa dig delvis :)
  • Jessa01
    Mariana79 skrev 2018-01-02 21:18:10 följande:
    Ok, så bra :) jag har noterat att jag inte ska ta orgutral denna gång. Det är ju den sprutan man lägger till efter ett par dagar med menopur. Men denna gång ska jag bara ta Gonal F. Använder man inte orgutral vid långa protokollet?

Härligt att höra att metforminet kunde hjälpa dig delvis :)
    Jag använde endast orgalutran vid det korta protokollet. Det kan nog vara lite olika vilka medel man får... Förra gången hade jag menopur och bemfola ovh Ovitrelle som ägglossningsspruta. Denna gång endast menopur och Ovitrelle. Man testar sig fram helt enkelt.

Du får berätta hur du mår då ;)
  • Jessa01

ÅÅÅÅ vad trött jag bliiiir!

SIsta försöket och första ultraljudet idag. Jag var så öm i äggstockarna så läkaren fick inte se om jag hade ägg. Jag hade alldeles för ont av smärta. Det brukar vara obehagligt tycker jag men det var olidligt idag.

Hon hann se två ägg på ena äggstocken innan jag gav upp och ska tillbaka på måndag. Varför gör jag det här!?

• Mariana79
    Jessa01 skrev 2018-01-17 18:19:42 följande:

ÅÅÅÅ vad trött jag bliiiir!

SIsta försöket och första ultraljudet idag. Jag var så öm i äggstockarna så läkaren fick inte se om jag hade ägg. Jag hade alldeles för ont av smärta. Det brukar vara obehagligt tycker jag men det var olidligt idag.

Hon hann se två ägg på ena äggstocken innan jag gav upp och ska tillbaka på måndag. Varför gör jag det här!?

Men gud vad jobbigt för dig :(

Vi får verkligen böna och be om att vår lidelse är värt nått tillslut <3

Här är det 2 dagar kvar till jag börjar med sprayen :)

Kram!
  • Jessa01
    Mariana79 skrev 2018-01-17 19:59:43 följande:
    Men gud vad jobbigt för dig :(

Vi får verkligen böna och be om att vår lidelse är värt nått tillslut <3

Här är det 2 dagar kvar till jag börjar med sprayen :)

Kram!
    Ja jag håller alla tummar för att ingen någonsin ska behöva genomgå detta helvete någonsin igen. Idag bröt jag ihop på jobb. Måste sjukskriva mig denna gång pga hormoner och eftersom det riktigt söker mig denna omgång då det är den sista...
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2018-01-18 18:21:17 följande:
    Ja jag håller alla tummar för att ingen någonsin ska behöva genomgå detta helvete någonsin igen. Idag bröt jag ihop på jobb. Måste sjukskriva mig denna gång pga hormoner och eftersom det riktigt söker mig denna omgång då det är den sista...
    Rätt beslut! Ingen idé att göra mer än nödvändigt! <3
  • Jessa01

So far so good om man kan säga så... tre ägg med bra storlek och plock på onsdag. Det märks att jag inte är lika engagerad denna gången då jag helt har missat att ta levaxin... Inte är jag så bra på att ta folsyra heller Oskyldig

Tänk på mig på onsdag!

• UndrandeSökare
    Jessa01 skrev 2018-01-22 19:40:40 följande:

So far so good om man kan säga så... tre ägg med bra storlek och plock på onsdag. Det märks att jag inte är lika engagerad denna gången då jag helt har missat att ta levaxin... Inte är jag så bra på att ta folsyra heller 

Tänk på mig på onsdag!

Ett tips kan vara att köpa en dosett på apoteket för att lättare komma ihåg att ta folsyra och Levaxin. Då ser man direkt om man har tagit tabletterna eller inte.

Jag har flera stycken i olika färger och mönster
  • Mariana79
    Jessa01 skrev 2018-01-22 19:40:40 följande:

So far so good om man kan säga så... tre ägg med bra storlek och plock på onsdag. Det märks att jag inte är lika engagerad denna gången då jag helt har missat att ta levaxin... Inte är jag så bra på att ta folsyra heller 

Tänk på mig på onsdag!

Ska sända massor av goda tankar på onsdag <3 hoppas och ber på att dessa 3 är de du väntat på <3

Här är det 5:e dagen med synarela och idag började det.. humörsvängningar deluxe... känns som en stor virvelvind inne i min kropp...

Brösten ömmar rejält och även äggledarna.. var faktiskt ganska jobbigt på dagens träning att bröst o äggledare gjorde ont :(

Ja ja det måste vara värt nått i slutändan får man hoppas. Kram!
  • Jessa01
    UndrandeSökare skrev 2018-01-22 20:40:04 följande:
    Ett tips kan vara att köpa en dosett på apoteket för att lättare komma ihåg att ta folsyra och Levaxin. Då ser man direkt om man har tagit tabletterna eller inte.

Jag har flera stycken i olika färger och mönster
    Ja jag måste nog göra något annorlunda för detta håller inte ;) Tack för tips!
Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017