• mommylife

sekundär barnlöshet och IVF våren 2017

SaJoH skrev 2016-12-08 12:53:08 följande:

Hej. Är du som jag:
    - 35 år
    - ett barn som kommit till på naturlig väg
    - svårt att få det andra (vi har försökt 2 år), och insemination har inte lyckats
    - oförklarligt barnlös (alla (extensiva) tester och undersökningar visar att det inte finns något "fel", varken på mig eller min man)
    - på väg in i eller gått igenom IVF

Egentligen söker jag bara personer i samma sits, personer att prata med om detta, som börjar bli ett riktigt trauma för mig nu. Min son (4 år) frågar efter syskon och det gör så ont i mig att berätta för honom att vi nog försöker "sätta fröet i mammas mage". Varje månads cykel slutar med ångest och blod. Jag börjar tappa modet - måla fan på väggen - "Tänk om IVF inte fungerar?". Jag är rädd för att allt ska bli en stor besvikelse och ett trauma för resten av livet, både för mig, mitt äktenskap och för min son. Jag vill att han ska få en livskamrat. Nu har vi satts i IVF-kö och det ska tydligen bli aktuellt om 6 mån (vårdgarantin är ett halvår där vi bor), men nu är jag riktigt nervös...

Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Pepp, tips, råd? Diskuterar gärna med er!

Ledsna Johanna

Jag har två barn, 3 och 5 år. Jag är 30 år. Jag har försökt att bli gravid nu i cirka 2 år.
    Det senaste året har jag i perioder ätit pergotime.
    Mina tidigare graviditeter var helt naturliga, ingen pergotime, försökte i cirka ett år innan jag blev gravid, max 1 år.
    Varit hos gyn. Hon sa att jag har lätt pco, men att det är bara en tidsfråga innan jag blir gravid sa hon och jag frågade flera gånger vid olika tillfällen...
    Vi tog blodprov och jag hade ägglossning, flera ultraljud, allt är bra.
    Då misstänkte jag att min mans spermakvalité hade försämrats, han lämnade prover hos RMC i Malmö, allt är perfekt.

Jag är lite av ett kontrollfreak, och kan hända att jag vill detta lite för mycket. Tror ni att hjärnan kan påverka så att det låser sig?
    Jag har provat akupunktur, healing osv.
    Jag vet att jag har två friska barn, jag är så oerhört tacksamma för dessa, men nu är det så att jag vill ventilera detta och få stöd.
    Min man har gått med på IVF efter sommaren
  • mommylife
    SaJoH skrev 2017-01-11 10:08:55 följande:
    Välkommen till gruppen!

Jag tror inte att hjärnan kan påverka och förhindra graviditet. Om man upplever mycket stress så kan det påverka cykeln, men inte tankarna i sig. Är också lite kontrollfreak och förstår väl känslan av att inte kunna kontrollera detta själv (mer än en hälsosam livsstil). Håller på med zonterapi just nu själv. Vette tusan om det funkar men brhandlingarna är i varje fall sköna

Du är ännu ung men det är jättejobbigt att vänta och vänta, jag vet! Vi gör nog ett par inseminationer och så ivf i maj om det inte tar sig innan dess.
    Tack snälla! Får jag fråga hur gammal du är?
  • mommylife
    Emsoff skrev 2017-01-29 19:04:30 följande:
    Du har rätt!

När ska ni dra igång?
    Hur finansiera ni era ivf?
  • mommylife
    Emsoff skrev 2017-02-02 06:46:33 följande:
    Vi har nu först ett garantipris, vilket betyder att om det inte lyckas får vi en stor del av pengarna tillbaka. Lyckas det inte så får vi prata igen, gjorde det lite snabbt igår. Och då lutade det åt att vi köper ett paket med högst 3 ivf:er (behandlingar). Finansiering är sparpengar. Men borde väl hamna då på drygt 50000 om vi stannar där. Nu har vi betalat 60000 (garantipriset är dyrare).
    Får jag fråga vilken klinik ?
  • mommylife

En fråga. Ringde kliniken, de sa jag måste bli godkänd för att få tre försök. Ser mina chanser goda ut erbjuds ej paket med 3 Försök. Vad säger ni om detta ?

• mommylife
    Emsoff skrev 2017-02-09 05:43:14 följande:
    Det var konstigt tycker jag. Mina chanser såg goda ut med tanke på att jag varit gravid 5 gånger i mitt liv. Och jag lyckades ju inte iaf på mitt första ivf. Jag blev ju t.o.m. godkänd för garantipriset. Så de måste ju ha trott att det skulle fungera. Nu får de ju ge tillbaka en stor del av pengarna till mig.
    Jag reagerade oxå på det. Det är nordic ivf jag pratar om. Jag är 31 år
    Och två barn sen innan och nu vill vi ha en trea, efter 2,5 har vi nu bokat ivf. Dom har olika prisförslag och paket, men man måste bli godkänd för at köpa deras 3 paket. Ser chanserna goda ut då får du ej köpa paket utan 1 försök. Förhoppningvis har dom plockat flera ägg som dom kan frysa då, och använda vid senare tillfälle vid behov och jag behöver bara betala för denna processen separat sen, för typ 15000kr.. plus frysning 4-5000kr verkar vara liknade för cura som är deras "konkurrent"..
  • mommylife
    Emsoff skrev 2017-02-10 06:23:22 följande:
    Är dina tidigare barn via ivf? Jag tycker det är jättekonstigt. Om du lyckas på första så har ju de tjänat extra pengar. Om du köper paket alltså.
    Jag har två barn som snart är 6 och 4 år, helt naturliga graviditeter..
    Jag frågade detta också, först gör man en ivf för 32000 kr, sen om jag har massa bra ägg fryser man dessa sen sätter in dom igen och då kostar det "bara" 15000kr per försök...
    Istället för 3 paket för 59000kr så blir de 32000kr plus 4000kr frys sen 15000kr per nytt ägginförande..
    Lite konstig kanske ? Men pratat med 2 sköterskor där...
  • mommylife
    Emsoff skrev 2017-02-10 10:13:56 följande:
    Förstår! Men jag fick inga ägg till frysen. Det är ju inte säkert att man får det. Då skulle jag kräva icsi.
    Vad är isci? Hur ska jag motivera detta ?
    Kan ju iofs googla :)
  • mommylife

Hej! Nu har jag bokat tid för läkarbesök.
    Försökt i snart 3 år. 36 försök.
    Fick ett bryt förra veckan och då beslutade vi oss för att köra. Har två barn 4 och 6 år, helt naturliga graviditeter.
    Äntligen slappnar jag av. Äntligen slutar jag älta allt. Nu ska vi Göra en resa, det kommer kosta, men jag ska fasen ha kul!!!!!!!
    För en gång skull!!!

• mommylife
    Jessa01 skrev 2017-02-15 18:41:03 följande:
    Hej! Ibland är det skönt att få hjälp och "lägga ansvaret" i någon annans händer :)
    Exakt så jag känner! För min del ska det bli väldigt skönt att ha ett läkarbesök bokat i maj. Med mitt första barn försökte vi lite mer än ett år, till slut beslutar vi oss för att boka en tid hos min gynekolog. Då blev jag gravid...
    vill tipsa er om en Facebook som heter ivf Sverige,kanske ni redan känner till :)
  • mommylife
    Emsoff skrev 2017-02-16 13:47:35 följande:
    När man går med i en sån grupp. Syns det inte då att man går med? Vill inte vara officiell med vår resa riktigt.
    Ja, det kanske syns men trodde deras grupp var dold... bra fråga.. men där är många Bra tips iaf <3
  • mommylife
    Emsoff skrev 2017-02-16 13:47:35 följande:
    När man går med i en sån grupp. Syns det inte då att man går med? Vill inte vara officiell med vår resa riktigt.
    Hej igen:) det är en sluten grupp vad det nu innebär. Kram
  • mommylife
    Jessa01 skrev 2017-02-16 20:26:05 följande:

Hallå tjejer! vul nr två imorgon- såååå nervös! håll tummarna på minst tre fina ägg :)

Håller tummarna
  • mommylife

Som jag skrivit tidigare så har jag valt klinik, men hur kan man egentligen välja ? Det är ju så svårt val..

• mommylife

Två frågor, om man har barn sen tidigare, kan man ändå få donerade ägg?
    Kan man be om att få två embryon insatta?

• mommylife
    Emsoff skrev 2017-02-26 11:56:10 följande:
    Få donerade ägg? Det kan man väl säker, om man betalar för det. Varför vill du sätta in två ägg? Det är ju en högre risk för att det går på tok om det blir tvillingar.
    Jag omformulerar mig, om man har dåliga ägg, men barn sen tidigare, kan man köpa ägg på privata kliniker då? Hur lång är sen sån kö? (Vad ni hört..)
    Ang två ägg, jag läser ofta på ivf Sverige på fb att många vill ha två ägg insatta för chanserna ökar så markant, antar dom sätter det i perspektiv mot riskerna med tvillinggraviditet, tänkte höra det är något ni också är intresserade av och hur tänker ni?
  • mommylife
    Emsoff skrev 2017-02-26 14:58:10 följande:
    Jag har ingen aning. Men tänker att det finns en anledning till att du vill ha donerat ägg. Och finns det en anledning så borde det ju inte vara nått problem.

Mitt problem är missfall. Så klart jag skulle vilja skynda på processen med att hitta rätt om två ägg inte riskerar båda äggen. Vet inte vad som händer om ett av fostren dör i typ v10.
    Absolut. Har på egen hand forskat lite i frågan och min uppfattning är att ju äldre kvinnan är desto vanligare är det att man sätter in två ägg.
    Pratar med en tjej i min ålder, hon har åkt t Ryssland för där är de lagligt att sätta in två embryo..
    Har du "hyfsat" lätt för att bli gravid?
Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017