• Emsoff

sekundär barnlöshet och IVF våren 2017

Hej! Får jag hänga på här? Har en dotter som är fyra år. Hon kom till hur lätt som helst. Sen har vi under 2,5 år fått 4 missfall. Och nu gör vi ivf. Fick ut 8 ägg varav endast ett blev nått. Det sattes in igår. Ska testa 11/2.

• Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-01-28 07:15:22 följande:

Min värden är jättedåliga Gråter
    Så vi ska påbörja behandlingen nu vilken dag som helst men jag känner mig lite nere helt ärligt. Hur klarar ni det här!?

Men det är ju jättebra att ni kör igång snart. Nu händer det!

Jag har precis genomgått min första Ivf-behandling. Och för mig var den inte alls så jobbig. Hade knappt några biverkningar. Äggplocket gjorde heller inte så ont. Var två dagar efter det som jag fick lite ont. I torsdags satte de in ett ägg. Fick bara ett befruktat bra ägg av åtta stycken. Så kommer nog få göra om processen.

Men var inte deppig! Det kommer gå bra det här! Jag tror på er!
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-01-28 20:27:57 följande:
    Tack för peppen! Det är det jag behöver när jag tappar tron emellanåt. ;)

Vad spännande för dig! Som alla peppiga människor brukar säga- man behöver bara ett ägg ;) Nu kör vi järnet :P
    Haha! Ja! Visst är det härligt med pepp :)

Jag tror nog att jag kommer bli gravid någongång med hjälp av Ivf. Det är missfall som var anledningen till att jag sökte hjälp. Sen visade det ju sig nu att Ivf är helt rätt väg iom att bara 1 ägg av 8 delade sig korrekt. 6 blev inte en befruktade.
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-01-29 09:03:15 följande:
    Sköterskorna på kliniken var väldigt söta. De berättade att de har sett allt ifrån "textboksdelningar" på embryon som inte har blivit något. Samtidigt som de också sett embryon som delat dig dåligt. Min vän satte in ett fragmenterat ägg och är nu gravid. Det är det som får mig att fortsätta.

Det är bara så jobbigt att inte ha kontroll! *kontrollfreak*
    Vad betyder fragmenterat?

Jag hade ett ägg som hade 3 celler och bara 2 kärnor på dag 2. Det kastade det. Det jag fick in hade 4 celler och 4 kärnor.
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-01-29 17:22:10 följande:
    Så som jag fått det förklarat så har inte äggen delat sig korrekt. Såsom det ägg hon satte in hade bara delat sig i sju delar istället för åtta delar. De ska ha delat sig i fyra eller åtta om jag fattat rätt Glad
    Det är ju en hel djungel av ord, definitioner och teorier kring det här...
    Aha! Lite tråkigt att de då bara slängde mitt som delat sig konstigt (3 celler). Men jag har ju haft 4 missfall så de kanske ville sätta in det som bar perfekt. Vi får väl se. Men hade ju isåfall hellre fryst det här och provat med den de slängde först.
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-01-29 18:19:55 följande:
    Tänk inte så- de hade säkert god anledning till varför de gjorde som de gjorde! Trots all min nervrositet så litar jag på processen :)
    Du har rätt!

När ska ni dra igång?
  • Emsoff
    mommylife skrev 2017-02-01 23:17:12 följande:
    Hur finansiera ni era ivf?
    Vi har nu först ett garantipris, vilket betyder att om det inte lyckas får vi en stor del av pengarna tillbaka. Lyckas det inte så får vi prata igen, gjorde det lite snabbt igår. Och då lutade det åt att vi köper ett paket med högst 3 ivf:er (behandlingar). Finansiering är sparpengar. Men borde väl hamna då på drygt 50000 om vi stannar där. Nu har vi betalat 60000 (garantipriset är dyrare).
  • Emsoff
    mommylife skrev 2017-02-03 14:21:54 följande:
    Får jag fråga vilken klinik ?
    Ivf-kliniken i Falun!
  • Emsoff
    Jessa01 skrev 2017-02-06 22:34:12 följande:
    Idag började jag med första sprutan. Och jag som är spruträdd :O

Nu har det börjat- håll tummarna!

Hur går det för er?
    Håller alla tummarna jag har.

Det gick nog inge bra för oss. Har börjat få rosa flytningar. Känns som att mensen är på väg. Har testdag på lördag.
  • Emsoff
    Myloveolivia skrev 2017-02-06 22:46:51 följande:

Förstår att det är jobbigt, är i samma sits.

Har ett barn på sex år, kom till genom det naturliga vägen på andra försöket.

Vi har försökt bli gravida i ca mer än fem år utan resultat.

De hittar inget konstigt på oss med, även testat ivf men blev inte gravid.

Hade gärna velat köra ivf igen men pengarna saknas och tanken på den sorg jag upplevde efter misslyckandet så vet jag inte om det är värt det.

Det är jobbigt och sorgligt, vår dotter frågar ofta när hon ska få syskon och varför hon inte har några Syskon.

I perioder är jag ofta väldigt nere och ledsen men sen tänker jag att jag har en underbar dotter.

Det finns ju inget vi kan göra, eller?

Förstår lite känslan. Vi har en dotter som är fyra år. Och hon tjatar också, men vi har sagt till henne att vi har försökt men att det inte går. Nu har vi försökt i tre år. Och jag har ju blivit gravid men istället fått fyra missfall. Provar nu ivf, men det är ju inte säkert att det lyckas. Missfall kan jag ju få ändå. Och jag tror att vi isåfall iaf får tänka att vi iaf gjort allt vi kunnat. Känns ju surt att ha betalat så mycket pengar utan resultat.

Skäm bort er guldklimp ni har där hemma. Och res och ha kul tillsammans! Livet är för kort för att må dåligt över något vi inte kan påverka. Och vem vet, kanske vinner ni guldvinsten igen.
Svar på tråden sekundär barnlöshet och IVF våren 2017