• Anonym (J)

Varför vill alla bli sjukskrivna?

Läste en tråd här nyss om någon som hade ångest av att gå till jobb och var väldigt trött av sitt arbete och undrade varför hen inte blev sjukskriven? Vitsen med att vara sjukskriven var väl att vara ledig och ha det skönt? Har mänskligheten blivit så ynklig och "tycka synd om sig själv"-aktig? Tror folk att jobbet blir bättre bara för man varit sjukskriven ett litet tag?

Jag fattar att folk går in i väggen, och jag vet att det är fruktansvärt. (Min morfar gjorde det när han var en ganska hög chef på ett stort företag, han har "skador" från det än idag)
    Jag menar inte att man ska ta det så långt, så missförstå mig verkligen inte.

Men att tycka sitt arbete är jobbigt, ha söndagsångest och gråta en skvätt, är det verkligen anledning för sjukskrivning?
    Ta tag i ditt liv, byt jobb, utbilda dig, WHATEVER! Styr kursen åt ett annat håll! Det är möjligt. Varför ska folk tycka så jäkla synd om sig själva hela tiden?!

Jag är 25 år, ska tillhöra den s.k "lata generationen". Jag har jobbat nonstop sen studenten(på ett jobb jag mådde så dåligt att jag grät nästan varje kväll innan jobb på slutet).
    Jag kom in på utbildning nu i höst, sa upp mig och skaffade jobb på ett annat ställe. Nu jobbar jag 50%, studerar 100% och en del andra åtaganden.

Visst, det är tufft som fan, ibland undrar jag också vad jag gör. Men någonstans måste man ta av sig offerkoftan, och själv göra något för att må bättre. 
    Världen fungerar inte så att andra fixar det åt dig!

• Svar på tråden Varför vill alla bli sjukskrivna?
  • Monchichier

1. Ingen vill bli sjukskriven för att det är så jäkla kul.

2. Din morfar har inte "skador" från sin utmattning. Han har riktiga faktiska skador och men efter det.

3. Nej, vanlig söndagsångest är inte skäl för sjukskrivning. Men när det kommit till den punkten att man på allvar funderar på att ta sitt liv hellre än att gå till jobbet så är det definitivt skäl till sjukskrivning.

4. En sjukskrivning är aldrig ett botemedel, utan en behandling som tillsammans med andra behandlingar (tex kbt) kan medverka till att personen kan tackla psykisk ihållande stress på bättre sätt och slipper byta arbete.

5. Det är oftast inte bara att "rycka upp sig" eller "ta sig i kragen" när man sitter i en situation man egentligen inte har någon kontroll över.

• Carambolan

Äsch, klart att man kan ha en jävligt tuff vecka ibland. Jag är högutbildad och har ett jobb som jag vanligtvis älskar, men nog sjutton känner jag ändå för att bara ligga hemma på soffan ibland. Jag skulle däremot inte ha mage att sjukskriva mig för det, däremot tar jag med gott samvete ut en halvdag kompledigt då och då bara för att jag känner mig opepp (förutsatt att det funkar med veckans arbetsuppgifter).

• Anonym (värre en sjuksköterska)

Tror det är värre att jobba på äldreboende en sjuksköterska.

Det är dom mest påfrestande och utmattande jobben som finns, massor med extra tid, massor med "dubbel shift" (alltså jobbar morgon, och sen natt, med några timmars paus).

Säker på att det va jobbigt att jobba där du jobbade, men du klarade ju iaf att hålla dig själv ihop.

• Anonym (i)

Hur tänker du nu TS? Det handlar sällan om att folk VILL bli sjukskrivna, men känner man att hela ens system kollapsar är det väl inte mer än rimligt att man funderar på om det vore rätt att man blev sjukskriven.

Jag önskar ingen att vara sjukskriven! Jag var det i ca 8 månader pga utbrändhet, Det tog hårt i kassan kan jag säga, var tvungen ta en del av mina sparade pengar för att klara de månader då jag var sjukskriven vilket skapade en del stress. Dock var jag oerhört tacksam över att jag fick behandling och hjälp att ta mig tillbaka på heltid. Jag fick beröm från alla jag träffade inom vården att jag hade sagt till ganska så fort när jag insåg att det inte var normalt att jag hade migrän varje vecka, sov dåligt, fick tinnitus och yrsel, som jag aldrig upplevt förr. Att vara sjukskriven bara 8 månader är ganska kort för utbrändhet. Hade jag inte sagt till så snabbt som jag ända gjorde, kanske jag hade varit sjukskriven bra mkt längre. 

Senaste forskningen kring utbrändhet visar att det faktiskt skapar förändringar i hjärnan om man har otur! Saker som skadar närminnet eller att man tappar kunskaper och förmågor man hade innan. Därför är det oerhört mycket värt både för individen och samhället om man fångar upp dessa personer genom en sjukskrivning innan det gått så långt och ger rätt rehabilitering givetvis. Dessa skador är alltså hjärnskador och går inte att få ogjorda.

• riboflavin

Jag är som du TS, jag har flera gånger ryckt upp mitt liv, flyttat, bytt jobb, skolat om mig, dragit utomlands o.s.v. för att något varit fel, känts dåligt eller till och med varit på väg med full fart in i den berömda väggen. Jag löser helst saker på egen hand, är livrädda för att hamna i ekorrhjulet det innebär att bli sjuk inom dagens system. Jag har kunnat göra så för att jag inte har några ansvar, ingen som håller mig på en plats, ingen som är beroende av mig och att jag har en stabil inkomst. Hade jag haft barn så hade jag aldrig kunnat fly på det visst, aldrig haft råd att dra och samtidigt ge ett trygg hem.

Alla kan inte göra som du och jag gjort, när alternativet är en lägre, men trygg inkomst under tiden man läker.

Jag hade nog haft nytta av att acceptera läget och få behandling för min ångest och mina depressioner, och vilat ut mina perioder av "utbrändhet" snarare än att springa för det har satt sina spår såväl fysiskt som psykiskt. Jag valde en annan väg, men den som tar hjälp från annat håll är inte sämre för det.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • KlunsSmurfen

ska du diskutera en tråd kan det vara bra att länka så man vet vad som diskuteras.

• Anonym (Visst!)

Jag håller med TS. Att "gå in i väggen" och sitta och outa sig med en "diagnos" är väldigt inne och det blir patetiskt när så många ska göra det. Man blir lite speciell, lite unik. . .

Jag önskar att folk kunde sluta larva. . . det är sjukt tröttsamt!

• Anonym (hmpffff)

En sak man inte ska göra är att sätta sig själv som norm! Bara för att "du" orkat fixa saker innebär det inte att alla andra har samma förutsättningar. Att känna sig lite sönderstressat och matt är INTE att vara utbränd! Tänk om folk kunde förstå det!

Jag drabbades av utmattningsdepression för 3 år sedan och har fortfarande inte återhämtat mig. Var helt sjukskriven i 1 år, deltidssjukskriven fram till för en månad sedan. Saken är att även jag har varit en sån där duktig som fixat allt, urtypen för att senare drabbas av utbrändhet. För att bli utbränd måste man ha brunnit. Och ärligt, hur många "brinner" för det de gör? Personliga förutsättningar som sagt...

Dessutom ÄR det såhär att yngre personer HAR mer energi och ork jämfört med äldre. Så bara för att en 20-åring fixar allt samtidigt innebär det inte att även en 5-åring fixar samma sak. Men det handlar om mognad, mognad att förstå och inse att världen inte kretsar kring mig och att alla har olika förutsättningar.

Enligt mig är uttalande om offerkoftor i samband med att man förhärligar sig själv snarare ett bevis på någon störning i den empatiska förmågan. Det är något som omvärlden så småningen om kommer att fixa när man själv blir drabbad av någon av världens alla jävligheter och får höra att det bara är en offerkofta som ingen någonsin kommer att ta något som helst hänsyn till!

Lycka till i livet TS!
    Verkligen!

• Anonym (putte)
    Monchichier skrev 2016-12-02 16:37:00 följande:

1. Ingen vill bli sjukskriven för att det är så jäkla kul.

2. Din morfar har inte "skador" från sin utmattning. Han har riktiga faktiska skador och men efter det.

3. Nej, vanlig söndagsångest är inte skäl för sjukskrivning. Men när det kommit till den punkten att man på allvar funderar på att ta sitt liv hellre än att gå till jobbet så är det definitivt skäl till sjukskrivning.

4. En sjukskrivning är aldrig ett botemedel, utan en behandling som tillsammans med andra behandlingar (tex kbt) kan medverka till att personen kan tackla psykisk ihållande stress på bättre sätt och slipper byta arbete.

5. Det är oftast inte bara att "rycka upp sig" eller "ta sig i kragen" när man sitter i en situation man egentligen inte har någon kontroll över.

Nej en sjukskrivning är definitivt inte någon lösning på sociala problem eller vantrivsel på jobbet. Om man har sociala problem tar man tag i dem. Om man vantrivs på jobbet så byter man jobb.
  • Vulnerabel

En släkting till mig tänkte som du. Sen drabbades hennes dotter och hon fick se på nära håll vad utbrändhet verkligen handlar om. Snart ett år har gått och dottern är fortfarande inte i skick ens att sköta hem och barn.

Min släkting har ändrat inställning kan jag lova.

Svar på tråden Varför vill alla bli sjukskrivna?