• Anonym (J)

Varför vill alla bli sjukskrivna?

Läste en tråd här nyss om någon som hade ångest av att gå till jobb och var väldigt trött av sitt arbete och undrade varför hen inte blev sjukskriven? Vitsen med att vara sjukskriven var väl att vara ledig och ha det skönt? Har mänskligheten blivit så ynklig och "tycka synd om sig själv"-aktig? Tror folk att jobbet blir bättre bara för man varit sjukskriven ett litet tag?

Jag fattar att folk går in i väggen, och jag vet att det är fruktansvärt. (Min morfar gjorde det när han var en ganska hög chef på ett stort företag, han har "skador" från det än idag)
    Jag menar inte att man ska ta det så långt, så missförstå mig verkligen inte.

Men att tycka sitt arbete är jobbigt, ha söndagsångest och gråta en skvätt, är det verkligen anledning för sjukskrivning?
    Ta tag i ditt liv, byt jobb, utbilda dig, WHATEVER! Styr kursen åt ett annat håll! Det är möjligt. Varför ska folk tycka så jäkla synd om sig själva hela tiden?!

Jag är 25 år, ska tillhöra den s.k "lata generationen". Jag har jobbat nonstop sen studenten(på ett jobb jag mådde så dåligt att jag grät nästan varje kväll innan jobb på slutet).
    Jag kom in på utbildning nu i höst, sa upp mig och skaffade jobb på ett annat ställe. Nu jobbar jag 50%, studerar 100% och en del andra åtaganden.

Visst, det är tufft som fan, ibland undrar jag också vad jag gör. Men någonstans måste man ta av sig offerkoftan, och själv göra något för att må bättre. 
    Världen fungerar inte så att andra fixar det åt dig!

• Svar på tråden Varför vill alla bli sjukskrivna?
  • Kirenaj68
    Anonym (Intressant) skrev 2016-12-03 12:26:42 följande:

Det jag tycker är intressant är egentligen varför det blir så här. Och hur hade det varit om vi inte hade haft så generös sjukförsäkring?

Om man tittar på andra länder där man inte kan vara sjukskriven så länge, ibland inte alls för de här diagnoserna, så ser det ju helt annorlunda ut. Det finns säkert en del som har det riktigt illa i de samhällena och som skulle behövt hjälp, men de är mycket färre än vad vi ser i Sverige.

Tittar man sen i länder och samhällen där livet handlar mer om att överleva så försvinner dessa problem nästan helt. Och det är ju väldigt intressant!

Jag tror att många av de system vi har (som egentligen ska vara ett skyddsnät för oss) faktiskt har lett till många nya problem istället. Kanske behöver människan kämpa lite för sin överlevnad för att må bra, eller nåt.

Trots att vi lever i ett land med världens bästa föräldraförsäkring, oerhört starkt anställningsskydd, bland den högsta ledigheten, starkaste sociala skyddsnät, bästa sjukvård, högsta levnadsstandard, i princip inget att oroa sig för helt enkelt, så har vi ändå bland den högsta psykiska ohälsan.

Våra sociala skyddsnät har tagit bort människors förmåga och vilja att förbättra sin egen situation. Folks kämpaglöd har fostrats bort. Det var av en god anledning, men den mörka baksidan börjar visa sig. Vägen tillbaka kommer att vara oerhört tuff...

Du har en poäng i ditt resonemang. Vi är nog lite välfärdsskadade i Sverige. Jag har stora erfarenheter av Filippinerna, där den stora majoriteten av folket har ett mål och det är att få ett jobb så att man har mat för dagen och tak över huvudet. Allt annat är bonus. Något socialt skyddsnät för den vanlige knegaren finns inte, såvida man inte har haft en statlig anställning. Då får man en viss statlig pension.

Men för den vanlige knegaren är det slit och släp ända tills man blir för gammal för att orka jobba mer. Då är det barnen som får försörja sina föräldrar resten av livet. Filippinarna har rätt stora barnkullar och det inte enbart för att de är mycket barnkära. Ju fler barn, desto tryggare ålderdom. Det är inte så många decennier sedan det var så i Sverige också.

Visst finns det filippinare som mår psykiskt dåligt av sina livssituationer, men det enda de kan göra att kämpa vidare. De måste ju överleva. De har inte råd att gå till läkare och fenomenet "gå in i väggen" som vi som har i Sverige existerar knappt därborta. Åtminstone inget som det pratas om därborta.

Visst är det bra att vi har det skyddsnät vi har i Sverige. Det ska vi vara rädd om. Den ger ju varje individ många möjligheter i livet. Problemet är kanske att folk tar på sig för mycket. Ny bil, sommarstuga, husbil, fritidsbåt, resor till fjärran länder o.s.v. Jag har varit med om kollegor som gått pigga och glada på semester för att  återkomma till jobbet totalt nedbrutna. Det är ju så mycket som ska hinnas med på semestern. Efter en tid orkar man inte mer och "går in i väggen". Ofta skyller man på jobbet när det i själva verket beror på att man har för många järn i elden vid sidan av. Så är det naturligtvis inte för alla som går in i väggen, men för rätt många tror jag.

Det ser lite oroväckande ut framöver tycker jag. När jag var tonåring på 80-talet var det inte alls lika stressigt. Det var skolan det var fokus på. På fritiden var det mopeder, fotboll och tjejer som gällde för oss pojkar. Just i den ordningen . Någon oro för  framtida arbetslöshet fanns inte för jobb var det gott om. Någon internet som stal fokus från skolan fanns inte då. 

I dagen IT-värld där FaceBook, Instagram och fan och hans moster tar mycket fokus hos ungdomarna i kombination med dagens betygskrav i skolorna förstår jag att många ungdomar känner sig superstressade. Hur ska de hinna med allt???

Dags för många i Sverige att börja göra klokare prioriteringar i sina liv!!
  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (Visst!) skrev 2016-12-03 22:51:47 följande:

Ursäkta att jag lägger mig i, men jag vet inte hur många gånger jag hört "jag kom inte upp ur sängen"-argumentet. Hur klarade du dig de här dagarna? Fick urin och avföring rinna rakt ner i sängen samtidigt som du svalt - eller var det så att du överdrev en liten smula?!?!?

Om du överdrev - varför i så fall?!

Jag förstår om frågorna är irriterade, men jag kan bara inte tro på alla dessa människor som "inte kommer upp ur sängen". De överdriver för att få sympatier.   that's it!!

Jag kan inte tala för andra än mig själv, jag har dagar, ibland flera isträck då jag har oerhört svårt att ta mig ur sängen, för mig betyder det att vissa toabesök klarar jag, oftast fyller jag i samband med dessa en och en halvliter vatten på flaska. Mat finns inte ens i tanken. Jag äter inte dessa dagar. Men man gör ju inte av med så mycket energi då man inte förbrukat så mycket. En och EM halv liter vacker räc
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Intressant) skrev 2016-12-03 12:26:42 följande:

Det jag tycker är intressant är egentligen varför det blir så här. Och hur hade det varit om vi inte hade haft så generös sjukförsäkring?

Om man tittar på andra länder där man inte kan vara sjukskriven så länge, ibland inte alls för de här diagnoserna, så ser det ju helt annorlunda ut. Det finns säkert en del som har det riktigt illa i de samhällena och som skulle behövt hjälp, men de är mycket färre än vad vi ser i Sverige.

Tittar man sen i länder och samhällen där livet handlar mer om att överleva så försvinner dessa problem nästan helt. Och det är ju väldigt intressant!

Jag tror att många av de system vi har (som egentligen ska vara ett skyddsnät för oss) faktiskt har lett till många nya problem istället. Kanske behöver människan kämpa lite för sin överlevnad för att må bra, eller nåt.

Trots att vi lever i ett land med världens bästa föräldraförsäkring, oerhört starkt anställningsskydd, bland den högsta ledigheten, starkaste sociala skyddsnät, bästa sjukvård, högsta levnadsstandard, i princip inget att oroa sig för helt enkelt, så har vi ändå bland den högsta psykiska ohälsan.

Våra sociala skyddsnät har tagit bort människors förmåga och vilja att förbättra sin egen situation. Folks kämpaglöd har fostrats bort. Det var av en god anledning, men den mörka baksidan börjar visa sig. Vägen tillbaka kommer att vara oerhört tuff...

I vårat välfärdssamhälle ska det vara så effektivt som möjligt, stressa och vara arbetsmyror och samtidigt ha hög livskvalitet.
    Jag får det inte riktigt att gå ihop.

Man har mer koll på psykiska sjukdomar, stress, vad man kan kräva för arbetsmiljö mm förr var det bara att bita ihop, det blir bättre livskvalitet men påverkar också mentaliteten hos många, det är inte alltid skyddsnätet funderar som det ska, du kan bli sjukskriven ska få hjälp men det är inte alltid det händer inte så mycket. Fastnar i skyddsnätet.
    Man kan plocka bort skyddsnätet, men man kan ju hamna där själv.

Jobba för att överleva ger en annan mentalitet och man kan inte sjukskriva sej, ska man jobba tills man stupar blir livskvalitet är ett problem. Har du inte förstått det har du nog haft det väldigt lätt i livet.
    som Kirena­j68 skrev, men det har också varit lika här, jobba tills du stupar sen får dina barn sköta om dej annars blir det fattigstugan.
    Det ligger då i ens egna intresse att barnen ska jobba, "jobba annars är du värdelös"
    Större klasskillnader och arbetsmyror utan rättigheter.
    Samhället har kommit långt men det är som det brukar bli när något förändras, man måste anpassa sej, det är sällan barnen/unga som står för förändringarna men det är de får ta de största smällarna men har också lättast att anpassa sej.

Man ska inte behandla barn som små vuxna men barn är barn väldigt länge nu för tiden, inte bara i Sverige, "håll käften och jobba" har blivit "gå i skola" för att kunna få jobb. Jobba istället för skola som skyddsnät finns knappt längre.

Kanske delvis ett resultat av att båda föräldrarna jobbar, barnen får gå på dagis, skola, fritis, mer skola, ännu mer skola. Det ska vara snabbt och effektivt för många föräldrar levnadsstandard kan gå före livskvalitet, prestationsångest.
    Man kanske har missat något om man växer upp så.
    Undrar hur det går för de som blev curlade som barn och vilken mentalitet deras föräldrar så snällt byggt upp.

• hammarhajen

Oj, så hårda ord i tråden.

Sjukskrivning i sig löser inga problem, det har ju TS helt rätt i. Under en akut fas kan det absolut behövas och man har all rätt till det då, men ingenting i livet blir bättre om man kör på som vanligt efter sjukskrivningen. En sjukskrivning lindrar symptom kortsiktigt, men löser inga problem och går inte till botten med orsakerna, 

Man HAR ett eget ansvar, även om man blir sjukskriven. Behöver man en sjukskrivning ska man inte skämmas, men samtidigt måste man också inse att det inte är hållbart att ha ett liv som kräver sjukskrivning i perioder. Lever man så galet att man behöver sjukskrivning har man ett eget ansvar att sedan ta tag i nödvändiga förändringar för att inte hamna där igen gång på annan. 

I själva akuta fasen orkar man kanske inga åtgärder. Men när man börjar må bättre sedan måste man ta ansvar och ställa krav på partnern, eller köpa in städhjälp, eller ta tuffa samtal på jobbet, eller gå i terapi, byta jobb, skola om sig eller dra ner på standarden för att kunna jobba deltid. Eller vad som nu krävs. 

• Anonym (nn)
    hammarhajen skrev 2016-12-04 08:43:39 följande:

Oj, så hårda ord i tråden.

Sjukskrivning i sig löser inga problem, det har ju TS helt rätt i. Under en akut fas kan det absolut behövas och man har all rätt till det då, men ingenting i livet blir bättre om man kör på som vanligt efter sjukskrivningen. En sjukskrivning lindrar symptom kortsiktigt, men löser inga problem och går inte till botten med orsakerna, 

Man HAR ett eget ansvar, även om man blir sjukskriven. Behöver man en sjukskrivning ska man inte skämmas, men samtidigt måste man också inse att det inte är hållbart att ha ett liv som kräver sjukskrivning i perioder. Lever man så galet att man behöver sjukskrivning har man ett eget ansvar att sedan ta tag i nödvändiga förändringar för att inte hamna där igen gång på annan. 

I själva akuta fasen orkar man kanske inga åtgärder. Men när man börjar må bättre sedan måste man ta ansvar och ställa krav på partnern, eller köpa in städhjälp, eller ta tuffa samtal på jobbet, eller gå i terapi, byta jobb, skola om sig eller dra ner på standarden för att kunna jobba deltid. Eller vad som nu krävs. 

Sansat och förståndigt inlägg!

En del av problematiken, upplever jag, är att just utmattningssyndrom betydligt oftare tycks drabba de som har en begränsad förmåga att påverka sin vardag.

När diagnosen först började användas var det oftast väldigt högpresterande individer som kört på i 110, jobbat galet mycket extra etc. Numera är den övervägande majoriteten av de som erhåller denna diagnos kvinnor i yrken som inte är så välbetalda och där man har en begränsad förmåga att påverka på sin arbetsplats. Det går tex, i runda slängar, 50 undersköterskor eller personliga assistenter på varje läkare som sjukskrivs med denna diagnos.

Man ser också ett växande antal väldigt unga människor som precis kommit in på arbetsmarknaden och inte har en heltidstjänst som sjukskrivs för utmattningsbesvär.

Detta visar på, tycker jag, att det inte är så enkelt som jobba mindre = håll dig frisk. Känslan av att inte kunna påverka, inte vara uppskattad, ekonomisk oro, psykosocial problematik etc är - tillsammans eller var för sig - minst lika utmattande som långa och ansvarsfyllda arbetsveckor i sig.
  • hammarhajen
    Anonym (nn) skrev 2016-12-04 09:27:18 följande:
    Sansat och förståndigt inlägg!

En del av problematiken, upplever jag, är att just utmattningssyndrom betydligt oftare tycks drabba de som har en begränsad förmåga att påverka sin vardag.

När diagnosen först började användas var det oftast väldigt högpresterande individer som kört på i 110, jobbat galet mycket extra etc. Numera är den övervägande majoriteten av de som erhåller denna diagnos kvinnor i yrken som inte är så välbetalda och där man har en begränsad förmåga att påverka på sin arbetsplats. Det går tex, i runda slängar, 50 undersköterskor eller personliga assistenter på varje läkare som sjukskrivs med denna diagnos.

Man ser också ett växande antal väldigt unga människor som precis kommit in på arbetsmarknaden och inte har en heltidstjänst som sjukskrivs för utmattningsbesvär.

Detta visar på, tycker jag, att det inte är så enkelt som jobba mindre = håll dig frisk. Känslan av att inte kunna påverka, inte vara uppskattad, ekonomisk oro, psykosocial problematik etc är - tillsammans eller var för sig - minst lika utmattande som långa och ansvarsfyllda arbetsveckor i sig.
    Sedan tror ju jag att jobbet sällan är enda anledningen till att någon mår dåligt, även om arbetsplatsen ofta pekas ut som boven. Tänker t.ex. att det finns fler personer med bristfällig utbildning, som har svårare att reflektera och se sin egen del, ensamstående med flera barn de fått tidigt osv. i gruppen undersökterskor än i gruppen läkare. Om man generaliserar grovt vill säga, klart det finns folk av alla sorter överallt. 

Och det är ju inget konstigt. Det är klart att det går att bli läkare trots att man får barn vid 19 med en kille som inte engagerar sig, men det blir svårare. Och många av de tidiga föräldrarna hamnar därför (fullt förståeligt) i yrken som inte kräver högskoleutbildning och där autonomin av naturliga skäl är lägre. Och så sliter förvisso jobbet, men lika mycket det ensamma ansvaret över barnet och DET är faktiskt inte arbetsplatsens fel eller ansvar... och ingenting som en sjukskrivning från jobbet löser.

Och det är ju också ganska självklart att personer som tycker att man kan sjukskriva sig så fort det kniper i en tå har svårt att klara en krävande universitetsutbildning (ingen annan kan ju plugga åt en). Så personer med väldigt låg smärttröskel kanske också tenderar att samlas i enklare yrken där man enkelt kan vara hemma utan att själv drabbas (dvs inga papper samlas på hög om man är borta). Det är ju egentligen inte heller yrkets fel, utan snarare en logisk följd av kvalifikationerna som krävs så att säga. Och det omvända att ta en alvedon och jobba på trots smärta eller en halv grads feber kanske inte heller är så bra alltid.. Men det som många i akademikeryrken känner sig tvugna att göra. 

Jobbar själv i skola och det är skillnad på sjukfrånvaron på lärare och fritidspersonal. Trots att vi borde vara utsatta för exakt samma smittor, har samma chefer etc. Men ena gruppen kan vara hemma utan att drabbas personligen, den andra får arbete som samlas på hög vid frånvaro. Och med tiden kanske ena gruppen blir lite tåligare, helt enkelt? 

Missförstå nu inte, människor HAR olika fysisk hälsa. Men också olika inställning till när man kan/ska/bör/vill vara hemma. Och olika möjlighet att vara det. 
  • Anonym (Frisk)

Du är bara 25, kanske tar du av den fördömmande naivkoftan en dag, kanske inte.

Själv har jag aldrig varit sjukskriven men är bara tacksam för att jag hittills sluppit, för det beror inte på att jag är lite bättre än andra, utan att jag hittills haft tillräckligt bra förutsättningar för att klara mig.

• Fuckedupp

Förklaringen till att kvinnor är mer sjukskrivna än män är helt enkelt att de arbetar inom människovårdande yrken mer än män.t.ex. vård, skola och omsorg. Där brister finns i arbetsmiljön med högre ljudnivå, stökigt och krävande klimat, konflikter och ständig konflikthantering och krav på att hantera mellanmänskliga relationer.

Sen ställs högre krav på kvinnor. Kvinnor stressar upp hemma istället för att varva ner och det är kvinnor som gör lejonparten hemma och får ofta bära yttersta ansvaret för familj och barn.

• Fuckedupp
    Kirenaj68 skrev 2016-12-04 00:12:03 följande:

Du har en poäng i ditt resonemang. Vi är nog lite välfärdsskadade i Sverige. Jag har stora erfarenheter av Filippinerna, där den stora majoriteten av folket har ett mål och det är att få ett jobb så att man har mat för dagen och tak över huvudet. Allt annat är bonus. Något socialt skyddsnät för den vanlige knegaren finns inte, såvida man inte har haft en statlig anställning. Då får man en viss statlig pension.

Men för den vanlige knegaren är det slit och släp ända tills man blir för gammal för att orka jobba mer. Då är det barnen som får försörja sina föräldrar resten av livet. Filippinarna har rätt stora barnkullar och det inte enbart för att de är mycket barnkära. Ju fler barn, desto tryggare ålderdom. Det är inte så många decennier sedan det var så i Sverige också.

Visst finns det filippinare som mår psykiskt dåligt av sina livssituationer, men det enda de kan göra att kämpa vidare. De måste ju överleva. De har inte råd att gå till läkare och fenomenet "gå in i väggen" som vi som har i Sverige existerar knappt därborta. Åtminstone inget som det pratas om därborta.

Visst är det bra att vi har det skyddsnät vi har i Sverige. Det ska vi vara rädd om. Den ger ju varje individ många möjligheter i livet. Problemet är kanske att folk tar på sig för mycket. Ny bil, sommarstuga, husbil, fritidsbåt, resor till fjärran länder o.s.v. Jag har varit med om kollegor som gått pigga och glada på semester för att  återkomma till jobbet totalt nedbrutna. Det är ju så mycket som ska hinnas med på semestern. Efter en tid orkar man inte mer och "går in i väggen". Ofta skyller man på jobbet när det i själva verket beror på att man har för många järn i elden vid sidan av. Så är det naturligtvis inte för alla som går in i väggen, men för rätt många tror jag.

Det ser lite oroväckande ut framöver tycker jag. När jag var tonåring på 80-talet var det inte alls lika stressigt. Det var skolan det var fokus på. På fritiden var det mopeder, fotboll och tjejer som gällde för oss pojkar. Just i den ordningen . Någon oro för  framtida arbetslöshet fanns inte för jobb var det gott om. Någon internet som stal fokus från skolan fanns inte då. 

I dagen IT-värld där FaceBook, Instagram och fan och hans moster tar mycket fokus hos ungdomarna i kombination med dagens betygskrav i skolorna förstår jag att många ungdomar känner sig superstressade. Hur ska de hinna med allt???

Dags för många i Sverige att börja göra klokare prioriteringar i sina liv!!

Jovisst men i andra länder är det sociala skyddsnätet familjen, släkten och människorna man omger sig. Det är ett kollektivt samhälle medan vi är ett individcentrerat samhälle där individen har allt ansvar att försörja sig själv. Istället för att lägga ansvaret på familjen så får staten hjälpa individen när den inte klarar sig själv.

Då handlar det om att ha en stor familj som kan hjälpa eller snälla grannar och människor omkring som ställer upp och kommer med mat när man blir sjuk och inte kan ta hand om sig själv.
  • Anonym (Erfaren)
    Fuckedupp skrev 2016-12-04 10:58:57 följande:

Förklaringen till att kvinnor är mer sjukskrivna än män är helt enkelt att de arbetar inom människovårdande yrken mer än män.t.ex. vård, skola och omsorg. Där brister finns i arbetsmiljön med högre ljudnivå, stökigt och krävande klimat, konflikter och ständig konflikthantering och krav på att hantera mellanmänskliga relationer...

Sen krävs det i många människovårdande yrken att man inte kan visa upp att man har dåliga dagar.

Under de drygt tio åren jag jobbade inom vården kände jag att jag alltid var tvungen att visa mig åtminstone neutral. Sken det igenom att jag hade en dålig dag så fick det direkta negativa konsekvenser för patienterna.

När jag däremot jobbade inom processindustrin så kunde jag lungt sätta på mig mina hörlurar och lyssna på Kjell Hägglund och må kasst en dag och samtidigt utföra mitt jobb utan att det blev värre för någon.
Svar på tråden Varför vill alla bli sjukskrivna?