Anonym (Man) skrev 2016-12-03 21:35:59 följande:
Men argumentet yrkesgrupper håller inte eftersom kvinnor är överrepresenterade inom alla yrken. Om det var yrkesrelaterade så hade man sett att kvinnor i andra yrken var lika mycket sjukskrivna som männen.
Vem ställer högre krav på kvinnor i yrkeslivet? Jag tror ni ställer dessa kraven själva.
Den skeva arbetsfördelningen köper jag, men ofta så har jag ofta erbjudit mig att vara "barnpassaren" men efter en vecka på jobbet så vill helst min fru vara den som är inne och umgås med barnen, och jag är ute i trädgården. Dvs detta blir ett medvetet val från kvinnans sida.
Men samtidigt förnekar du att kvinnor skulle kunna känna press på sig att börja jobba tidigare pga jämnställdhets/feminism och detta i sin tur skapar stress? Att man inte i Sverige blir accepterad som hemmafru, ex USA Tyskland är detta inget tabu.
Och jag får det inte till ngt annat än kvinnor ofta själva skapar sina problem, att de personligen sätter krav på sig och även andra kvinnor mer än vad män gör. Och då betyder det att våra hjärnor i grunden fungerar olika och kan tackla olika moment annorlunda.
Ni som blivit sjukskrivna för psysikohälsa, kvinnor som män, hur byggdes det upp och vad tror ni själva orsakade det?
Nu hänger jag inte med. Du menar att det finns statistik som visar att kvinnor inom akademikeryrken såsom läkare, ingenjörer, ekonomer, jurister etc visar sig vara mer och nu menar vi markant mer, sjukskrivna än män?
Jag har aldrig sett några sådana siffror som visar det. Däremot siffror som visar vilka höga sjukskrivningstal som finns inom bland annat vård och omsorg och skola där majoriteten är kvinnor.
Om kvinnor vabbar i större utsträckning än män så kan de korta sjukdomsperioderna helt enkelt bero på att de blivit smittade av barnen.
Sen hade jag gladeligen hellre krattat eller klippt gräset i trädgården eller bytt däck på bilen och istället lämnat över barnet till mannen. Så alla är inte som din fru för att man råkar vara kvinna.